انواع حکومت از ديدگاه سيد جمال‌الدين اسدآبادي
سيد جمال معتقد بود بايد به مسلمانان جهان آگاهي سياسي مبتني بر شعور ديني داد. يعني بايد شعور سياسي را با استمداد از شعور ديني آنها بيدار کرد و...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
چيستي سياست از ديدگاه سيد جمال‌الدين اسدآبادي
سيد جمال شخصيتي بود که روحش با سياست عجين شده بود. در دوره‌اي که وي زندگي مي‌کرد، در هر رخداد سياسي، پاي سيد را مي‌بينيم که در براندازي، ميانجي‌گري...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
انديشه‌ي سياسي سهروردي
حضور و ظهورِ شهاب‌الدين يحيي بن حبش بن اميرک ابوالفتح (549-587 ه‍.ق) و مکتبِ فلسفي‌اش مشهور به «اشراق» در حوزه انديشه فلسفي را مي‌توان واکنشِ...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
سياست‌شناسي خواجه نصيرالدين طوسي
سياست در لغت به معاني متعددي از جمله رام کردن و تربيت ستوران، پاس داشتن ملک، حکم راندن بر رعيت و قهر کردن و هيبت نمودن آمده است و با توجه به...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
نگاهي به انديشه‌ي سياسي خواجه نصيرالدين طوسي
حکومت، سازماني از دولت است و به عبارتي عنصري از عناصر لازمه وجود دولت مي‌باشد که به طور عادي از سه قسمت يا سه قوه مجريه، مقننه و قضائيه و تشکيلات...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
انسان و جامعه از ديدگاه اخوان‌الصفا
قدمت بحث از اجتماع انساني در علوم جديد را به مباحث متفکر غربي اگوست کنت نسبت مي‌دهند و علت اين است که او براي اولين بار بحث از اجتماع را به عنوان...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
دولت و حکومت از ديدگاه اخوان‌الصفا
سابقه بحث از دولت و نظام سياسي در امتداد بحث از تاريخ زندگاني بشري است. اجتماع بشري از دوره ابتدايي اوليه با شرايط، ويژگي‌ها و مقتضيات خاصي روبه‌رو...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
انواع حکومت‌هاي ناپسند از ديدگاه فارابي
فارابي براساس ايده‌ي تقابل ارزشي، همه‌ي جوامع و نظام‌ها را به دو گونه‌ي فاضله و غيرفاضله تقسيم مي‌کند. او گاهي از غيرفاضله به «ضروريه» تعبير...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
انواع سياست از ديدگاه اخوان‌الصفا
اخوان الصفا علوم را به سه دسته علوم رياضيه، علوم شرعي و علوم فلسفي تقسيم مي‌کند. علوم رياضيه به تعبير اخوان، علم الآداب است که براي طلب معاش...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
گروه‌هاي مردم در آرمانشهر فارابي
براساس گزارش مورخان و شرح‌حال‌نويسان، آخرين اثر سياسي فارابي که بخشي از آن در بغداد و بخشي در مصر و دمشق نوشته شده کتاب آراء اهل المدينة الفاضلة...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
ساختمان حکومت آرماني فارابي
در منظر معلم ثاني، اجتماعات مدني و حکومت همانند ارگانيسم موجود زنده است که اعضاي آن همچون سلول‌هاي بدن مي‌باشند و هر عضوي با کار ويژه‌ي خود در...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
آرمانشهر فارابي
معلم ثاني در آراء اهل المدينة الفاضلة اجتماعات را به دو نوع کامل و ناقص تقسيم مي‌کند. اجتماعات کامل را نيز در سه سطح «عظما، وسطا و صغرا» مي‌داند....
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
سرچشمه‌ي زندگي اجتماعي از ديدگاه فارابي
يکي از موضوع‌هاي قديمي و ريشه‌دار در حوزه‌ي تفکر سياسي، تبيين اين اصل است که آيا انسان مدني بالطبع است و در وضع طبيعي به اجتماع گرايش دارد؟ يا...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
چيستي جامعه از ديدگاه فارابي
در مفهوم جامعه آمده است که نوعي اجتماعِ داراي همبستگي مکانيکي بين افراد برابر براساس قرارداد است که اگر اين قرارداد از بين برود، حاصل امر يک...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
زندگي و زمانه‌ي فارابي
مشهور بين شارحان و مترجمان فارابي اين است که وي در سال 339 (ه‍.ق) از دنيا رفته است، و چون عمرش را 80 سال تخمين زده‌اند، بنابراين تولدش در سال...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
جنبش‌هايي اسلامي و سلفي‌گري، از باور تا عمل
جنبش‌هايي سلفي که عمدتاً به وهابيت ارجاع داده مي‌شوند به هيچ وجه حکايت از يک جنبش يکدست و واحد ندارد و طيف متنوع و متفاوتي از جنبش‌ها را شامل...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
بررسی رابطه‌ی اخلاق و سیاست در اندیشه سیاسی امام محمد غزّالی و امام خمینی (ره)
اخلاق و سیاست، از دیرباز، ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود مشغول كرده است. امام محمد غزالی و امام خمینی رحمةالله علیه از معدود اندیشمندانی...
سه‌شنبه، 3 اسفند 1395
سازوکارهاي سياسي مهار قدرت
هنگامي که بحث از مهار حقوقي- سياسي قدرت به ميان مي‌آيد، وارد حوزه‌ي مهار بيروني شده‌ايم. طرح اين بحث براي آن است که مهار دروني نيز داراي اشکال‌هايي...
يکشنبه، 3 بهمن 1395
آسيبهاي عملي قدرت سياسي
پس از شکل‌گيري ديدگاه صاحب قدرت، نگرش او بر عمل و کارکردش اثر مي‌گذارد. وقتي در نگاه قدرتمند، رأي و نگره‌ي او غيرقابل نقد باشد، بهترين بستر براي...
يکشنبه، 3 بهمن 1395
آسيبهاي نفسانيِ قدرت سياسي
اصطلاحي در دانش روان‌شناسي وجود دارد که آن را «اختلال شخصيتي خودشيفتگي» مي‌نامند و به معناي آن است که فرد بيمارگونه عاشق و شيفته‌ي خود شود. البته...
پنجشنبه، 30 دی 1395