چپ گرایی در تاتارستان
نخستین سازمان سیاسی چپ، كه در قازان (مركز تاتارستان) تأسیس یافت، با گرد آمدن گروهی از وابستگان روسی تبار حزب سوسیال دموكرات كارگری روسیه (1)...
پنجشنبه، 22 مهر 1395
چپ گرایی در افغانستان
نخستین گروه‌های سیاسی چپ گرا در دهه‌ی 1340ش/ 1960، در دوران نخست وزیری سردار محمدداوود (1332-1342ش/ 1953-1963)، وارد فعالیت‌های اجتماعی- سیاسی...
پنجشنبه، 22 مهر 1395
چپ گرایی در شبه قاره هند
شكل گیری احزاب و گروه‌های ملهم از انقلاب 1917 روسیه در منطقه‌ی شبه قاره، به جنبش خلافت و جنبش هجرت برمی گردد كه در آن گروهی از مسلمانان از مناطق...
پنجشنبه، 22 مهر 1395
چپ گرایی در قفقاز
كانون شكل گیری جنبش چپ در اواخر قرن سیزدهم/ نوزدهم در قفقاز، شهر باكو (1)‌بود این شهر به سبب استخراج و تولید روزافزون نفت، از اواخر دهه‌ی 1280/...
پنجشنبه، 22 مهر 1395
چپ گرایی در تركیه
هم زمان با انعكاس اخبار انقلاب‌های اروپا در اواخر سده‌ی سیزدهم/ نیمه‌ی دوم سده‌ی نوزدهم، بحث درباره‌ی جریان‌های چپ و سوسیالیسم، به طور محدود،...
پنجشنبه، 22 مهر 1395
چپ گرایی در آسیای مركزی
در اوایل سده‌ی چهاردهم/ بیستم نفوذ اندیشه‌های چپ در آسیای مركزی آغاز شد. وجود تعدادی از فعالان سوسیال دموكرات در میان تبعیدیان سیاسی كه به آسیای...
پنجشنبه، 22 مهر 1395
چپ گرایی در جهان عرب
آشنایی جهان عرب با سوسیالیسم، هم زمان با حمله‌ی فرانسویان به مصر و آگاهی عرب‌ها از مباحث و مسائل جدید جهان غرب صورت گرفت، حتی برخی آموزه‌های...
پنجشنبه، 22 مهر 1395
چپ و چپ گرایی در ایران
ظاهراً نخستین آشنایی ایرانیان با افكار سوسیالیستی، به صورت مكتوب، از طریق مقاله‌ای در روزنامه‌ی اختر چاپ استانبول (اسفند 1258) بود كه روزنامه‌ی...
پنجشنبه، 22 مهر 1395
ظهور و سقوط دولت‌ها
دولت "هدف طبیعی" عصبیت است، به عقیده‌ی ابن‌خلدون، اهمیت و قدرت عصبیت ممکن است از روابط خونی مستقیم و نزدیک ناشی شود. با وجود این، دولت چیزی بیش...
يکشنبه، 16 خرداد 1395
همبستگی اجتماعی
عصبیت (روح جماعت یا همبستگی اجتمای) به عنوان یکی از مهمترین مفاهیم در نوشته‌های ابن‌خلدون، در این فصل به عنوان هسته‌ی نظریه دوری ابن‌خلدون درباره‌ی...
يکشنبه، 16 خرداد 1395
مصر؛ تقابل اسلام حکومتی، پوپولیستی و افراطی (2)
گروه های رادیکال و مسلحی که در آغاز عصر مبارک خاموش بودند در اواخر دهه ی 1980 و دهه ی 1990 رژیم را با شدت و حدت مورد حمله قرار دادند. سازمان...
پنجشنبه، 11 تير 1394
دموکراسی، تکثرگرایی، اسلام و نظم نوین جهانی در دیدگاه ماهاتیر محمد
در اواخر دهه ی 1980 و اوایل دهه ی 1990 قدرت سیاسی چنان در دستان ماهاتیر نخست وزیر متمرکز شد که شاید بعضی آن را به اقتدارگرایی تعبیر کنند. پروژه...
پنجشنبه، 11 تير 1394
مصر؛ تقابل اسلام حکومتی، پوپولیستی و افراطی (1)
مصر در اغلب زمینه های توسعه ی سیاسی، اجتماعی، فکری و دینی در جهان عرب و در سطحی وسیع تر در جهان اسلام پیشگام بوده است. بیش از دو دهه است که حاکمان...
پنجشنبه، 11 تير 1394
1969: نقطه ی عطف در سیاست مسلمانان مالزی
تنش درونی ناشی از دوگانگی قومیتی جامعه ی مالزی در سال 1969 فوران کرد. شورش های قومی میان مالایایی ها و چینی ها در کوالالامپور نقطه ی عطفی در...
پنجشنبه، 11 تير 1394
پاکستان؛ وجوه مختلف جمهوری اسلامی (2)
ضیاء الحق خیلی سریع سعی کرد که کودتا و تداوم حکومت خود را به نام اسلام مشروعیت بخشد. او خود را متعهد به اجرای نظام اسلامی کرد. اسلام مبدل به...
پنجشنبه، 11 تير 1394
اسلام و هویت ملی: دوران سازندگی در مالزی
شبه جزیره ی مالایا بر سر دو راهی جاده ی تجاری آسیای جنوب شرقی قرار دارد و موطن بسیاری از آثار فرهنگی و دینی است. بازرگانان و تجار هندی، عرب و...
پنجشنبه، 11 تير 1394
پاکستان؛ وجوه مختلف جمهوری اسلامی (1)
از زمان تأسیس کشور پاکستان به مثابه سرزمینی اسلامی در سال 1947 و انتخاب نام جمهوری اسلامی برای این کشور در نخستین قانون اساسی سال 1956، مذهب،...
پنجشنبه، 11 تير 1394
اسلام و حکومت مرکزی مستقل در سودان
دولت مرکزی در دوره ی پس از استقلال سودان با مشکلات متعدد و ضعف های ذاتی مواجه بود. نظام چند حزبی به طور مؤثری به زندگی سیاسی سودانی های شمالی...
پنجشنبه، 11 تير 1394
اسلام گرایان و دموکراسی در سودان
از آغاز فعالیت های حزبی، طرفداران برنامه های احیاگری اسلامی در عرصه ی سیاست سودان فعال بوده اند. سنت بلندمدت بنیادگرایی مهدیون مورد اقتباس اخلاف...
پنجشنبه، 11 تير 1394
سیر سیاست در عالم اسلام
1- مولوی که در غرب او را به نام رومی می‌شناسند، در کتاب مثنوی حکایت کرده که در زمان خلافت عمربن الخطاب، خلیفه‌ی دوم، سفیری از امپراتوری روم به...
سه‌شنبه، 9 تير 1394