سینما و اوقات فراغت
«اوقات فراغت» لفظی است که بعد از غلبه‌ی تمدن تکنولوژیک در زندگی بشر معنا و مصداق یافته است. «فراغت» کلمه‌ای نیست که بعد از ظهور تمدن ماشینی ابداع...
پنجشنبه، 20 اسفند 1394
رمان، سینما و تلویزیون
تلویزیون چیست و تفاوت‌های ماهوی آن با سینما در کجاست؟ پیش از هر چیز، برای جلوگیری از شبهات احتمالی باید یک بار دیگر بر این نکته تصریح کنیم که...
چهارشنبه، 19 اسفند 1394
جادوی پنهان و خلسه‌ی نارسیسی
یکی از احکام مشهوری که درباره سینما و تلویزیون عنوان می‌شود این است که «اینها ظرف‌هایی هستند که هر مظروفی را می‌پذیرند؛ اینها «ابزار» هستند و...
چهارشنبه، 19 اسفند 1394
جذابیت در سینما
پُر روشن است که تا این نسبت بین فیلم و تماشاگر برقرار نشود، اصلاً مفهوم فیلم و سینما محقق نمی‌گردد: تماشاگر باید تسلیم جاذبه‌ی فیلم شود، چرا...
چهارشنبه، 19 اسفند 1394
تأملاتی در ماهیت سینما (4)
مقابله‌ای که بین واقعیت سینمایی و تماشاگر اتفاق می‌افتد، از طریق «کادر دوربین» یا «پرده‌ی سینما» صورت می‌گیرد. از یک جانب، واقعیت سینمایی «بازتابِ...
سه‌شنبه، 18 اسفند 1394
تأملاتی در ماهیت سینما (3)
سمبلیسم تنها راهی است که سینما برای گریز از جمود و انجماد تصویر در پیش دارد. البته نگارنده نمی‌داند که آیا لفظ سمبلیسم می‌تواند از عهده‌ی ابلاغ...
سه‌شنبه، 18 اسفند 1394
تأملاتی در ماهیت سینما (2)
سینما، به عنوان هنر، وسیله‌ای است که در خدمت بیان هنری، اگرچه آن چه که در تاریخ بیش‌تر منشأیت اثر دارد «سینمای تجارتی» است. «سینمای هنری» - به...
سه‌شنبه، 18 اسفند 1394
تأملاتی در ماهیت سینما (1)
سینما یکی از محصولات تکنولوژیک تمدن غرب است و از این نظر هرگز نمی‌توان حقیقتِ آن را مجرد از مجموعه‌ی کلی تمدن غرب شناخت. «غرب» دارای وحدت و کلیت...
سه‌شنبه، 18 اسفند 1394
آینه‌ی جادو
در فیلم هیچ تصویری نمی‌تواند «سهواً یا به طور تصادفی» در میان مجموعه‌ی تصاویر فیلم قرار بگیرد؛ این یک اصل کاملاً بدیهی است که انسان را به یک...
سه‌شنبه، 18 اسفند 1394
آوینی، تمدن معنوی و سینما
در جواب اینکه «آب چیست؟» قریب به اتفاق مخاطبان به شما پاسخ خواهند داد که «آب ترکیبی از اکسیژن و هیدروژن است.» کسی حتی احتمال هم نخواهد داد که...
يکشنبه، 16 اسفند 1394
سیر به سوی امر متعالی
برای ورود به بحث نظری راجع به سینما و علوم انسانی (چه سینمای ایران و چه جهان)، لازم است که بحث را از یک مسئله‌ی کلی آغاز کنیم و بعد به مصادیق...
يکشنبه، 16 اسفند 1394
مصائب انقطاع سینما از علوم انسانی
سینما یک رسانه است؛ رسانه‌ای که دانش خاصی را تولید می‌کند و در عین حال، بازتولید و پویایی فرهنگ را نیز برعهده دارد. به سینما می‌توان به عنوان...
يکشنبه، 16 اسفند 1394
عالم سینما، عالم انسان
سینما هم مثل هر پدیده‌ی دیگری که در دوران مابعد رنسانس در غرب ظهور پیدا می‌کند، یک ریشه و بنیان فکری فلسفی دارد. اگر این بنیان و ریشه نبود، سینما...
يکشنبه، 16 اسفند 1394
سینما
سینما به فن‌آوری‌ها و کرد و کارهای نهادینه‌ای اطلاق می‌شود که از طریق آن‌ها فیلم، و خصوصاً فیلم‌های داستانی روایی، تولید و توزیع می‌شوند، به...
چهارشنبه، 5 اسفند 1394
فیلمنامه‌ی فیلم «12 مرد خشمگین»
سی‌و پنج ساله، کمک مربی تیم راگبی در دبیرستان، خوش قیافه و ریزجثه. در آغاز محتاط و نگران است، اما در ادامه مجذوب موقعیتی که در آن قرار گرفته...
يکشنبه، 2 اسفند 1394
پیرنگ فرعی و زیرمتن
آفرینش یک خط داستانی که تابع – بلکه در پیوند متقابل با – خط پیرنگ اصلی باشد، یعنی نوعی داستان پس‌زمینه که بر مدار اهریمن‌های درونی شخصیت بگردد،...
يکشنبه، 2 اسفند 1394
هفت روش برای طراحی پیرنگ فرعی در رمان
خواهر من یک قالی‌باف است. زمانی که به طرح خیره کننده روی دارقالی نگاه می‌کردم، طرح ظریف و پیچیده‌ای که ابداع کرده بود و هزاران رشته نخی که برای...
يکشنبه، 2 اسفند 1394
طنابی که با پیرنگ فرعی بافته می‌شود
افزودن پیرنگ فرعی به داستان در واقع اضافه کردن ابعاد و پیچیدگی‌های بیشتر به پیرنگ اصلی است. در صورتی که مهارت‌های اصلی آفرینش داستان را فرا گرفته...
يکشنبه، 2 اسفند 1394
انواع پیرنگ‌های فرعی
پیرنگ‌های فرعی به چهار دسته تقسیم می‌شوند: اولی آن‌ها که ناسودمندند، دومی آن‌ها که بسیار خطرناک‌اند، سومی تأثیرگذارها و اگر می‌‌خواهید نقطه اوج...
يکشنبه، 2 اسفند 1394
تفاوت پیرنگ فرعی و داستان فرعی
انسان نمی‌تواند تنها روی «یک» خط داستانی یکنواخت زندگی‌اش را پیش ببرد. فیلمنامه هم نیز همین گونه است. اگر نویسنده ماهری نباشید و پیرنگ‌های فرعی...
يکشنبه، 2 اسفند 1394