تاریخ هنر

قواعد امروز هنر

قواعد امروز هنر
بنا به عقیده‌ای بنیادین و کمابیش فراگیر در عالم هنر، هنر معاصر از فرط پیچیدگی و تنوع شناخت‌ناپذیر است. تنوع قالب‌ها، اسلوب‌ها و موضوع‌ها در هنرمعاصر به راستی حیرت‌انگیز است. رسانه‌های سنتی - مثل نقاشی، مجسمه‌سازی ادامه ...

مدرن‌سازی هنر

مدرن‌سازی هنر
نشانه‌هایی در دست است حاکی از این که با وقوع تحول در عرصه‌ی اقتصاد و فناوری هم اکنون عالم هنر با پدیده‌ی تحمیلی مدرن‌سازی رو به روست. نوآوری در عرصه‌ی فناوری تهدیدی دائمی برای حریم محفوظ هنر بوده است. ادامه ...

قواعد بازار هنر

قواعد بازار هنر
هنر پیشتاز تازگی‌ها امریکایی صفت شده، چون اولین بار است که تا اسمش را می‌شنویم به یاد پول می‌افتیم. علتش هم این است که موفق شده‌اند اهداف مرموز و آینده‌ی مبهم این هنر را به اصطلاحات ساده و راحت برگردانند. امروز ادامه ...

هنر و فرهنگ مصرفی

هنر و فرهنگ مصرفی
اگر نمود اقتصادی لیبرالیسم را تشدید نابرابری و نمود سیاسی آن را حذف نظارت دولت و خصوصی‌سازی بدانیم، نمود فرهنگی آن قطعاً مصرف‌گرایی بی‌رویّه است. اگرچه «نظام نوین جهانی» عالم هنر را واداشت که با جهانی کردنِ ساز ادامه ...

کوبا و چین: هنر علیه سرمایه

کوبا و چین: هنر علیه سرمایه
در دوران نظام نوین جهانی، جذابیت هنر کشورهای کمونیستی با هنر کشورهای پساکمونیستی مثل روسیه تفاوت دارد؛ چنان که راهکارهای کوبا و چین برای ادامه‌ی حیات در نظام نوین نیز ضرورتاً بسیار متفاوت بوده است. در هر دو ادامه ...

هنر در برابر کاپیتالیسم

نگاهی به هنر معاصر روسیه و اسکاندیناوی

هنر در برابر کاپیتالیسم
در دهه‌ی 1990، هم روسیه و هم اسکاندیناوی تازه با فشارهای شدید بازار رو به رو شده بودند. اقتصاددانان نولیبرال غربی به دولت روسیه گوشزد می‌کرد که مواجهه‌ی سریع و شدید با بازار - «شوک درمانی» - هر چند در کوتاه مدت ادامه ...

نظام نوین جهانی و هنر

نظام نوین جهانی و هنر
دوریس سالسدو هنرمندی است کلمبیایی که با اثاث خانه‌ی افرادی که در جریان جنگ داخلی طولانی کشورش «مفقود» شده‌اند مجسمه می‌سازد. در این نبرد شوم، هر دو طرف - چریک‌ها و دولت - هزینه‌های جنگ را از راه معامله‌ی مواد ادامه ...

جنگ‌های فرهنگی

جنگ‌های فرهنگی
در امریکا، هنر معاصر، به ویژه در دو حوزه‌ی عکاسی و اجرا، کانون نبردی سیاسی بر سر بودجه‌ی هنری دولت مرکزی بود؛ نبردی که با نمایش آثار به تعبیر عده‌ای مستهجن یا کفرآمیز در مکان‌های دریافت کننده‌ی یارانه‌های دولتی ادامه ...

لیبرالیسم و هنر نو

لیبرالیسم و هنر نو
پیش از هر چیز به این فکر کنید که هنرمند معاصر چه استفاده‌ها که از بدن انسان نمی‌کند: موها را به شکل حروف چینی پوش می‌دهد، یا به صورت قالیچه می‌بافد، یا از بدن خودش می‌کند و در نمونه‌ی مومی کوچکی از جنازه‌ی پدرش ادامه ...

سورئالیسم

Surealism

سورئالیسم
سورئالیسم نام جنبشی اجتماعی- هنری است که هدف آن ایجاد تغییر در جامعه از رهگذر کشف شگفتی‌ها در پس امور عادی روزمره و بهره‌گیری روشمند از منابع ضمیر ناخودآگاه بود. گیوم آپولینر شاعر، نمایش‌نامه‌ی خود تحت عنوان ادامه ...

آخرین مقالات
مزایای استفاده از قلم هوشمند

مزایای-استفاده-از-قلم-هوشمندSmartpen یا قلم هوشمند یک ابزار نوشتن با تکنولوژی بالا است که کلمات کلیدی را ضبط کرده و آنها را با یادداشت‌های ادامه ...

ورود تویوتا به صنعت ربات سازی

ورود-تویوتا-به-صنعت-ربات-سازیممکن است از شنیدن اینکه شرکت تویوتا در صنعت ربات سازی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند، شگفت زده شوید. روبات‌ها ادامه ...

چگونه ربات‌های کوچک می‌توانند جایگزین تراکتور شوند و عملکرد کشاورزی را افزایش دهند

چگونه-ربات-های-کوچک-می-توانند-جایگزین-تراکتور-شوند-و-عملکرد-کشاورزی-را-افزایش-دهندشرکت بریستول مجموعه‌ای از ربات‌های کشاورزی را ساخته است که می‌توان آنها را جایگزین تراکتور کرد. این ربات‌ها ادامه ...

بهترین کفش‌های هوشمند 2018

بهترین-کفش-های-هوشمند-2018کفش‌های هوشمند از جمله ابزارهای بهینه‌ای هستند که می‌توانند به شما در انجام یک ورزش کنترل شده و حفظ تناسب ادامه ...

گذری بر خاطرات شهید محمد مهدی دباغی (بخش سوم)

گذری-بر-خاطرات-شهید-محمد-مهدی-دباغی-بخش-سوممحمد مهدی ر سن ۷ سالگی همانند هم‌سالانش دوران ابتدائی را آغاز کرد و در دبستان شهید برهان مجرد، واقع در ادامه ...

گذری بر خاطرات شهید محمد مهدی دباغی (بخش دوم)

گذری-بر-خاطرات-شهید-محمد-مهدی-دباغی-بخش-دوممحمدمهدی هر وقت غذا می‌پختیم اصلاً اهل ایراد و بهانه نبود و همیشه از نعمت‌های خدا به‌اندازه‌ی نیاز استفاده ادامه ...

گذری بر خاطرات شهید محمد مهدی دباغی (بخش اول)

گذری-بر-خاطرات-شهید-محمد-مهدی-دباغی-بخش-اولشهید محمدمهدی دباغی در یازدهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۱ مطابق با شب ۱۷ ربیع‌الاول در خانواده مذهبی در تهران ادامه ...

نگرش علم الاسمایی (قسمت اول)

نگرش-علم-الاسمایی-قسمت-اولتفکر فردید، بی تردید از ذات گرایی ارسطویی فاصله دارد؛ وی، به خصوص با توجه به تأثیر پذیری اش از تفکر هایدگر ادامه ...

نگرش علم الاسمایی (قسمت دوم)

نگرش-علم-الاسمایی-قسمت-دومفردید از آیات قرآنی به منزله منبع بهره می گیرد. دوره دوم تاریخ از نظر فردید، دورة غفلت از وجود و نیست ادامه ...

328/1095