كتاب شريف مثنوى طاقديس (3)
مطلب اساسى ديگر در كتاب شريف طاقديس آوردن تمثيلات، حكايات و لطيفه‏هايى است كه در آن‏ها تصوير پردازى‏هاى بديعى براى نزديك كردن مطلب به ذهن و تهييج...
جمعه، 24 دی 1389
مثنوى طاقديس (1)
اين كه بزرگانى هم چون شيخ بهايى (م 1030 ه ق)، مرحوم فيض كاشانى (م 1090 ه ق)، دو فرزانه نراق، ملا احمد (1245 ه ق) و ملا محمد مهدى نراقى، حاج ملا...
پنجشنبه، 23 دی 1389
مثنوى طاقديس (2)
مرحوم ملااحمد نراقى در چندين جاى طاقديس درباره سياست‏سخن‏گزارى خود، سخن گفته است. در جايى، هم‏چون مولانا، قافيه‏انديشى و در انديشه وزن و سجع...
پنجشنبه، 23 دی 1389
مثنوى طاقديس (3)
مولانا جلال الدين بلخى، مشهور به مولوى در 14 سال پايان عمر خويش كتابى پرداخت كه گذشته از بار معنايى و اساس معرفتى آن، آبروى شعر و شاعرى نيز هست....
پنجشنبه، 23 دی 1389
صفه اى از طاقديس (3)
از جمله موضوعاتى كه در مثنوى طاقديس، مورد توجه ملااحمد نراقى قرار گرفته‏است، بيان منظوم و تفسير گونه دوره‏هايى از سرگذشت پيامبران الهى است. دراين...
پنجشنبه، 23 دی 1389
صفه اى از طاقديس (1)
دانشمند فاضل، پژوهشگر نوآور، فقيه صاحب نام و اديب نامدار، ملااحمدنراقى ملقب به فاضل نراقى و فرزند خلف ملامحمدمهدى نراقى از مفاخر اسلام و مشاهير...
پنجشنبه، 23 دی 1389
صفه اى از طاقديس (2)
«در حالى‏كه در مثنوى معنوى همه چيز از حكايت و شكايت نى آغاز مى‏شود» (13) در مثنوى طاقديس قصه طوطى و شاه، مطلع سخن قرار گرفته است و بدين ترتيب...
پنجشنبه، 23 دی 1389
سيرى در ديوان طاقديس (5)
در هر زمانى، فرقه گرايى و فرقه سازى و طرح انديشه‏هاى انحرافى در جهت تضعيف عرصه‏هاى حق و گمراه كردن مردم و پراكنده ساختن آن‏ها از گرد شمع حق،...
پنجشنبه، 23 دی 1389
سيرى در ديوان طاقديس (1)
ديوان طاقديس، حامل امواج حيات بخش معارف اسلامى است. اين كتاب گوياى مجاهدت‏هاى خستگى‏ناپذير رادمردى سترگ از تبار دين و سياست در مبارزه با انحرافات...
پنجشنبه، 23 دی 1389
سيرى در ديوان طاقديس (2)
حديث فوق از احاديث مورد توجه فرق مختلف اسلامى است و اين حقيقت را بازگو مى‏كند كه پروردگار حكيم بر اساس مهر و كرم خود، حضور پير راه را براى راهنمايى...
پنجشنبه، 23 دی 1389
سيرى در ديوان طاقديس (3)
هميشه كاروان وجود را كاروان سالارى طبق نظام احسن پروردگار متعال همراهى مى‏كند و كاروان سالار اوليه براى پيدايش هستى، وجود مبارك پيامبر عظيم الشان...
پنجشنبه، 23 دی 1389
سيرى در ديوان طاقديس (4)
عقل، عشق، عرفان، غالبا در لسان بسيارى از اهل نظر سه پايه از يك حقيقت‏اند. گرچه هر كدام معناى خاص خود را دارند، لكن در باب راه‏يابى به حق و قدم...
پنجشنبه، 23 دی 1389
سيماي سياهان در ادب فارسي (3)
ابن خلدون در مورد علت سياهي پوست سياهان مطالب جالبي دارد که اينک به اختصار نقل مي شود: «برخي از نسب شناسان که از دانش طبايع کاينات بي خبرند،...
دوشنبه، 20 دی 1389
سيماي سياهان در ادب فارسي (2)
دودافكني گونه ي ديگري از ساحري و جادوگري است: «دودافكن نوعي از ساحران باشند و ايشان عود و لبان و دانه ي سفيد و مقل ازرق بر آتش نهند و افسوني...
دوشنبه، 20 دی 1389
سيماي سياهان در ادب فارسي (1)
سياهان مردماني تيره بخت بوده اند كه به دليل رنگ پوست از همان آغاز زندگي مورد ظلم و ستم سفيدپوستان قرار گرفته اند تا آنجا كه حتي امروز هم نتوانسته...
دوشنبه، 20 دی 1389
بررسي تحليلي و تطبيقي ليلي و مجنون نظامي و جامي (3)
توجه به تمامي شخصيت هاي داستان، از کوچک و بزرگ، داراي نقش مهم و موثر يا کم اهميت، نکته‌اي است که شايد در داستان هاي امروزي نيز مورد غفلت قرار...
دوشنبه، 20 دی 1389
بررسي تحليلي و تطبيقي ليلي و مجنون نظامي و جامي (2)
جامي سخنور بزرگي است و زبhن را به راحتي در استخدام بيان مقاصد خود قرار مي‌دهد. و زبان او در ليلي و مجنون، در يک کليFت، زباني است روان، پخته و...
دوشنبه، 20 دی 1389
بررسي تحليلي و تطبيقي ليلي و مجنون نظامي و جامي (1)
طرحي که جامي از اين داستان ريخته و آن را به طرزي استادانه پرداخته، از همان آغاز داستان، با روايت نظامي و ديگران، متفاوت است و اغلب اين تفاوت...
دوشنبه، 20 دی 1389
«گل» در ترانه هاي محلي
گل مظهر زيبايي و طراوت و دوست داشتني ترين موهبت خدايي است. ايرانيان از دير زمان به باغ و گل دلبستگي داشته و هر جا توانسته اند به احداث باغ هاي...
دوشنبه، 20 دی 1389
رئاليسم جادويي يا واقعيت خيالي
در سالهاي اخير نويسندگان آمريکايي لاتين شيوه مخيل ديگري را در داستان نويسي مطرح کرده اند وبه فضاهايي بسيار جذاب وجادويي دست يافته اند. که به...
شنبه، 18 دی 1389