ارزشها از نظر سارتر
سارتر هرنوع نظام اخلاقی را که از پیش وجود داشته باشد و بر اعمال فرد حکومت کند مردود تلقی می نماید. او در این مورد فردی را مثال می زند که می خواست...
چهارشنبه، 1 خرداد 1398
احساس مسؤولیت
عامل درونی یا ذهنی در انسان حد فعالیت او را تعیین می کند. چنانکه در پیش گفته شد سارتر اعتقاد دارد آنچه را که فرد برای خود انتخاب می کند برای...
چهارشنبه، 1 خرداد 1398
ماهیت انسانی
به نظر سارتر وقتی می گوییم انسان ماهیت خود را انتخاب می کند منظور ما این است که هر فردی، این عمل را انجام دهد وهمچنین هر فرد ضمن انتخاب ماهیت...
سه‌شنبه، 31 ارديبهشت 1398
انسان از نظر ایدآلیستها
روش دیوئی که همان برخورد به موقعیت نامعین و تشخیص مسأله و تلاش برای پیدا کردن راه حل می باشد، از تمام روشها مثل مشاهده، آزمایش، استدلال، بحث...
يکشنبه، 29 ارديبهشت 1398
حقیقت در نظر پراگماتیستها
حقیقت برخلاف آنچه در کتابهای فارسی نقل شده از نظر «جیمز» تنها مفید بودن در عمل نیست بلکه حقایق خارجی، توافق مفاهیم و درک و استنباط فرد نیز در...
جمعه، 27 ارديبهشت 1398
حقیقت و تئوری توافق
ذهن مفاهیم موجود در خود را با یکدیگر مطابقه می کند و اگر مفهوم جدید با مفاهیم گذشته توافق داشت آن را به عنوان مفهوم حقیقی می پذیرد. اشکال بزرگ...
جمعه، 27 ارديبهشت 1398
اقسام حقیقت
اید‌آلیستها قضیه یا مفهومی را حقیقی تلقی می کنند که با دیگر قضا یا توافق داشته باشد. پراگماتیستها تا حدودی نظری جامع درباره حقیقت ابراز می دارند.
جمعه، 27 ارديبهشت 1398
شهود از مبانی معرفت
پاره‌ای از دانشمندان شهود را به معنی ادراک مستقیم یا بلاواسطه تلقی می کنند. طرفداران مکتب حسی، ادراک امور حسی مانند رنگ، صدا یا احساس دردهای...
جمعه، 27 ارديبهشت 1398
عقل منبع اساسی معرفت
آنچه در فلسفه کانت مهم است توجه به نقش حس و عقل در جریان معرفت می باشد. ولی تفکیک حس و فهم از عقل و اختصاص دادن مفهوم زمان و مکان به حس و مقوله...
جمعه، 27 ارديبهشت 1398
حس از منابع نخستین معرفت
نباید فعالیتهای ذهنی یا عقلانی را در تشکیل مفاهیم و ایجاد معرفت از فعالیتهای حواس مجزا کرد و ضمنا باید نقش فعالانه ذهن را در بوجود آوردن معرفت...
جمعه، 27 ارديبهشت 1398
انواع معرفت
در جریان ادراک، علاوه بر عوامل فیزیکی مثل نور، عمل اعضای حسی، خصوصیات ذهن آدمی مانند کل دیدن، قرینه دیدن، کامل دیدن و عوامل اجتماعی نیز نفوذ...
جمعه، 13 ارديبهشت 1398
نقش معرفت در تشکیل مفاهیم
فرد در طی مراحل رشد بسیاری از امور مانند عادات، تمایلات، تعصبها ، مهارتها و اطلاعات را به این صورت کسب می کند . ولی اینگونه امور به طور سطحی...
جمعه، 13 ارديبهشت 1398
نقش انسان در ایجاد معرفت
جهان شناسی یا بررسی واقعیت جهان ماهیت انسان و نقش او در جهان را برای شاگردان مشخص می کند و آنها را تدریجا به تهیه نظامی که در آن مفاهیم مختلف...
جمعه، 13 ارديبهشت 1398
محدودیت زمان و مکان
تئوری مکان، زمان و نسبیت راهی تازه برای از میان بردن تناقض گذشته ارائه میدهد. طبق این نظریه مکان ممکن است معین یا متناهی باشد و در عین حال نامحدود...
جمعه، 13 ارديبهشت 1398
واقعیت جهان
دانشمند باید دیدی فلسفی داشته باشد و خود را از محدودیتهایی که رشته های مختلف علمی بر او تحمیل می کند آزاد سازد تا بتواند به تألیف و ترکیب نظریات...
جمعه، 13 ارديبهشت 1398
اثر فلسفه بر آموزش و پرورش
فیلسوفان تحت تأثیر این عوامل قرار گرفته اند و با اینکه گرایشهای فلسفی آنها متفاوت است معذلک در مواردی معین طرفدار یک روش هستند. به عبارت دیگر...
پنجشنبه، 12 ارديبهشت 1398
رابطه میان فلسفه و ماهیت تعلیم و تربیت
هر فلسفه را ممکن است منبعی برای دیگر فلسفه ها تلقی نمود. ما می توانیم از طریق مقایسه یا تقابل، اختلاف موجود در فلسفه ها را مشخص سازیم. پاره ای...
پنجشنبه، 12 ارديبهشت 1398
فیلسوفان طرفدار ارزشهای انسانی
فیلسوف مدلولات و اشارات جنبه های اساسی را مورد توجه قرار می دهد. از آنچه می بیند چیزهایی که محسوس نیستند بیرون می کشد.
يکشنبه، 8 ارديبهشت 1398
روش تحقیق فلسفی
در طول زمان قدرت فکری دانشمندان جنبه تجریدی این گونه مفاهیم را توسعه داده است. مبانی ریاضی در عین اینکه جنبه تجریدی دارند معذلک هم قابل تطبیق...
يکشنبه، 8 ارديبهشت 1398
روش فلسفی حل مسأله
فیلسوف امور مختلف را با تردید تلقی می کند. تردید فیلسوف با انکار واقعیات یا محسوسات فرق دارد. او می خواهد جنبه منطقی امور را وارسی کند و از این...
يکشنبه، 8 ارديبهشت 1398