زبان مدافعه جویانه
آیا اساسا می توانیم برخوردار از مفاهیم، زبان و ادبیاتی فارغ از هر گونه ارزش و ارزش گذاری باشیم و آیا هر زبانی خود گرانبار از پارهای ارزشها و...
جمعه، 30 فروردين 1398
نقد سنت از سوی فردید
در لابه لای آثار فردید نقدهای اصیلی بر فقه و علم اصول ما نیز وجود دارد که شنیدنی و قابل تأمل است. البته فردید به ما توضیح نمی دهد که این بازگشت...
جمعه، 30 فروردين 1398
فهم روند جهانی شدن
تفوق طلبی در همه بلوک غرب و شرق مشترک است چه شرق امروز هم هومانیسم غربی را قبول کرده فردید درباره جهانی شدن سنت متافیزیک غربی و غربزدگی جهان،...
جمعه، 30 فروردين 1398
واژه‌سازی‌های فردید
هر چند استفاده فردید از تعابیر عرفانی و اشعار حافظ و جامی به جای واژگان و اصطلاحات غیرتئولوژیک در شرح و بیان اندیشه های هایدگر انتقادات بسیاری...
جمعه، 30 فروردين 1398
فردید و فلسفه‌ی غرب
در میان آثار پراکنده به جای مانده از فردید فهم تفسیرهایی بسیار اصیل و ناب از متفکران غربی دیده میشود که می توان گفت تا روزگار ما نظایر آنها در...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
تغییر پارادایم تفکر در ایران
به موجب همین عدم ارتقای گفتمان‌های نظری در جامعه ما تا سطح گفتمانی فلسفی (به معنای عام کلمه)، به خصوص در میان روشنفکران و اصحاب تئولوژی، و به...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
فنای ذاتی انسان کامل
هر تفسیری که از عالم مثال و شهود عرفانی داشته باشیم، در سنت عرفان شرقی امکان دستیابی به حقایقی اصیل که در سپهر آگاهی طبیعی جای ندارند، به رسمیت...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
محدودیت در تفکر فردید (قسمت اول)
تئولوژی را به دو معنی باید در نظر گرفت، یکی ملاقی خدا بودن و دیگر وجود خدا را با دلایل اثبات کردن. تا آنجا که قرون وسطی خواسته است خدا را اثبات...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
محدودیت در تفکر فردید (قسمت دوم)
یکی از مشخصات تفکر تئولوژیک، قول به این باور است که تاریخ دارای طرح و نقشه از پیش تعیین شده الهی است، و تفکر تئولوژیک مدعی است که به چنین طرح...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
سخن گفتن از تفکر آینده
مردم از امر غیرتئولوژیک، بنیادی وجودشناختی است که ما را از نیست انگاری و بی معنایی جهان می رهاند و در همان حال به اسارت در هیچ یک از نظام های...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
طرح فلسفه تطبیقی حقیقی
(قل هاتوا برهانکم) وسیله‌ای شده است برای فرار از «موتوا قبل أن تموتوا». اگر ضعف خودبنیادانه بودن را از فلسفه هگل بگیرید به الله میرسیم». این...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
عرفان تئولوژیک
بی‌شک نزد هایدگر مضمون کلام و سخن الهی وجود دارد. با این وصف، در آثار هایدگر هیچ گونه نشانه ای از تعهد و وفاداری به متن مقدس نمی بینیم، در حالی...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
تاریخی بودن حضور
تمایز وجودشناختی میان موجود و وجود بنیادی را برای تقابل میان دو حوزه تاریخ و فراتاریخ فراهم می آورد و طرح اولیه وی در وجود و زمان به منظور نیل...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
پدیدارشناسی و عرفان شرقی(قسمت اول)
می توانیم از الگوی فلسفه استعلایی کانت برای تبیین موضوع بهره گیریم، بی آن که به هیچ وجه بخواهیم هایدگر را متفکری کانتی قلمداد کنیم. از نظر کانت،...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
پدیدارشناسی و عرفان شرقی(قسمت دوم)
در قیاس با اندیشه هایدگر، باید گفته شود در عرفان های شرقی او، چنین پدیدارشناسی ادراکی که معطوف به مرحلة ما قبل ادراکی باشد دیده نمی شود؛ در سنت...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
افق‌های مشترک
در این بحث توجه به یک نکته تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت است، و آن این که، بسیاری از مورخان تاریخ تفکر نشان داده اند که میان تفکر ایرانیان و سنت...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
فرا تاریخی در تفکر هایدگر
در ساحت حضوری که تفکر و عرفان شرقی بر آن دست می گذارد، با نحوهای از تفکر بی مفهوم و بی متعلق بیابژه روبه رویم، یعنی با حقیقتی مواجهیم که اساسا...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
تفکر و عرفان شرقی
علی رغم آن که تفکر هایدگر و سنت عرفانی ما به اعتبار تأکید بر اهمیت حضور و معرفت حضوری و توجه دادن به محدودیتهای عقلانیت متافیزیکی در افق مشترکی...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
پدیدارشناختی و تجربه‌گرایان (قسمت اول)
هایدگر می کوشد تا ما را به تفکری فراخواند که در فضایی خارج از حوزه مفاهیم تحقق می پذیرد. یگانه موضوع اصیل این سنخ تفکر، از سنخ مفاهیم نیست، اما...
سه‌شنبه، 27 فروردين 1398
پدیدارشناختی و تجربه گرایان(قسمت دوم)
به خوبی پیداست که میان نحوه تفکر یونانیان اولیه در باب لوگوس و تفکر هایدگر در باب وجود از یک سو و معنا و مفهوم شهود عرفانی و معرفت الهی یا ربانی...
سه‌شنبه، 27 فروردين 1398