مسیر جاری :
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/0101111.jpg)
سیر عقلانی ذهن افراد
دانشمند در بیشتر موارد از لحاظ هدف، روش، موضوع مورد بحث، وسائل و تکنیک معین محدود است. همین عوامل و آنچه در بالا ذکر شد او را از خلق افکار تازه...
يکشنبه، 8 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/0100111.jpg)
انتقاد یا ارزیابی افکار و عقاید
میزان یا میزانهای ارزیابی در فلسفه نیز محدود نیست. در فلسفه آنچه در علم ثابت شده و با اعتبار تلقی گردیده ملاک قضاوت قرار می گیرد، اما فیلسوف...
يکشنبه، 8 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/009911.jpg)
مفهوم کلی فلسفه
درباره ماهیت فلسفه نظریات مختلف ابراز شده است. برای خودداری از کلام الله از ذکر تعاریفی که هریک جنبه ای از فلسفه را روشن می سازد صرفنظر کنیم...
يکشنبه، 8 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/0063%20(2).jpg)
توجه فردید به مباحث اتیمولوژیک
کربن خواهان دست یابی به عالم و نحوه تفکری است که در آن تفکر معنوی در کنار تفکر عقلی و نظری به نحو توأمان دیده میشود و از نظر او، اهمیت سهروردی...
سهشنبه، 3 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/006111.jpg)
سرمایهای در زمانهی عسرت (قسمت اول)
گرایش شدید فردید به نوعی ثنویت سازی و دوقطبی کردن امور، تفکر وی را با انسداد و محدودیت بسیار و با خطر درغلتیدن به شیوه اندیشیدن ایدئولوژیک مواجه...
سهشنبه، 3 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/0062111.jpg)
سرمایهای در زمانهی عسرت (قسمت دوم)
هایدگر در بسیاری از مباحث خود نشان میدهد که چگونه در دوره متافیزیک با تحولات واژگان یونانیان اولیه و سپس با ترجمه این واژگان از زبان یونانی به...
سهشنبه، 3 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/005711.jpg)
القاء نظریه به واقعیت
فردید آرزومندانه و بر اساس شور و شوق فلسفی خود خواهان آن بود که به خود انقلاب و حوادث پس از آن معانی مورد نظر خویش را القا کند، و چنین تلاش آرزومندانه...
سهشنبه، 3 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/0053111.jpg)
مواجههی ایدئولوژیک (قسمت اول)
نگاه پدیدارشناسانه و وجودشناسانه نه خواهان دفاع از نگرش سکولار و روشنگرانه مبنی بر اصالت مطلق بخشیدن به سنت نظری متافیزیک است آن چنان که گویی...
دوشنبه، 2 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/005411.jpg)
مواجههی ایدئولوژیک (قسمت دوم)
هر جا نوعی عقلانیت متافیزیکی ظهور کرده هر چند نه به آن اصالت، شدت و چدتی که در غرب ظهور یافته است حاصل بسط متافیزیک یونانی بوده است. این نوع...
دوشنبه، 2 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/005511.jpg)
مواجههی ایدئولوژیک (قسمت سوم)
علم و تکنولوژی دوره جدید را به هیچ وجه نباید در ادامه طبیعیات و ابزارسازی گذشتگان دانست. این امر یگانه و نوظهور، جهان را چه از حیث ظاهر و چه...
دوشنبه، 2 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/00451111.jpg)
سرنوشت دو اندیشه (قسمت اول)
تا چند دهه قبل، ما یک قدرت آسیایی بودیم، اما امروز حتی یک قدرت منطقه ای نیز نیستیم. هنوز ذهن و احساس ما ایرانیان نسبت به مسئله توسعه تکنولوژیک...
يکشنبه، 1 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/004611.jpg)
سرنوشت دو اندیشه (قسمت دوم)
در جهان کنونی انتظاراتی از علم و تکنولوژی وجود دارد همچون غلبه بر مرگ و محدودیت های نازدودنی بشر و خلق بهشتی زمینی و فارغ از درد و رنج و سرشار...
يکشنبه، 1 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/004411.jpg)
پژوهش بدون طرح
سخن تنها در این است که تفکر شبه فلسفی در میان ما هرگز تا سرحد تفکر و پژوهش اصیل فلسفی ارتقا نیافته است. ما ایرانیان بیش از دو قرن است که با «دغدغه...
يکشنبه، 1 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/004311.jpg)
اندیشمندی که پیگیر نبود (قسمت اول)
ما دیگر نمی توانیم با همان نگاه غیر تاریخی و با مقولات ماقبل مدرن و ماقبل انتقادی درباره سنت و محتوای آن بیندیشیم. وضعیت تاریخی ما حاصل میل و...
يکشنبه، 1 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/004331.jpg)
اندیشمندی که پیگیر نبود (قسمت دوم)
جنبش مشروطیت و همه روشنفکران ما می پردازد و به انسداد باب تفکر به سبب حاکمیت تئولوژی و اخباری گری منحط حاصل از آن، ضعف فرهنگ، خرافه گرایی توده...
يکشنبه، 1 ارديبهشت 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/00371111.jpg)
آمیزش عناصر ناهمگون
مفاهیم ماده و صورت ارسطویی و تمییز این دو، که شکل دیگری از مفاهیم وجود و ماهیت افلاطونی و تمایز میان آن دو است، حاصل الگو گرفتن از عمل صنع انسانی...
شنبه، 31 فروردين 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/003611.jpg)
بازگشت به ماقبل کانت
برترین علم به اعیان اشیاء علمی است که حاصل از رؤیت آن شیء در علم الله باشد که این همان مرتبه شهود عین ثابت است، و مرحله بعدی علم انسان به اعیان،...
شنبه، 31 فروردين 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/003511.jpg)
رجزخوانی ایدئولوژیک
بی تردید می توان با نوعی همدلی با علم الاسمای تاریخی یا مؤانست با پاره ای متون دینی یا عرفانی به معانی مورد نظر فردید در این عبارات به خوبی پی...
شنبه، 31 فروردين 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/0034111.jpg)
دوقطبیاندیشی (قسمت اول)
دوقطبی سازیها، که یکی از شاخصه های اندیشه های تئولوژیک و ایدئولوژیک است، از ویژگیهای انحطاط تفکر در میان ما از جمله در اندیشمند بزرگی چون فردید...
شنبه، 31 فروردين 1398
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/00331111.jpg)
دوقطبیاندیشی (قسمت دوم)
تمام تاریخ و همه سنت های نظری، فرهنگها و تمدن ها به دو گونه متافیزیکی و غیر متافیزیکی و تمام نظام های وجودشناختی و معرفت شناختی به دو قطب حصولی...
شنبه، 31 فروردين 1398
گروه بندی
برگزیده ها
تازه های مقالات
قوانین مربوط به استرداد بلیط اتوبوس
ماجرای قربانی کردن هابیل و قابیل در روایات
هیپنوتیزم شدن در بازی همستر و دیگر شبکههای اجتماعی
بازی همستر و مشکلات تاندون دست
بررسی بازی همستر کامبت از نگاه روانشناسی
علت پر مخاطب بودن بازی های «نات کوین» و «همستر کامبت» در چیست؟
فلسفه راه اندازی بازی کریپتویی همسترکامبت توسط سازندگانش چیست؟
نظر رسانههای خارجی درباره بازی همستر چیست؟
برائت از اسرائیل وآمریکا فراتر از میقات حج
معنی اسم سروش و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
ویژه نامه ها
بیشترین بازدید هفته
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
متن زیارت عاشورا با خط درشت به همراه ترجمه + صوت
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
نحوه خواندن نماز والدین
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
دیدگاه ملاصدرا درباره معاد
نگاهی به جریان التقاطی یا ترکیبی از 1320 تا 1357
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل