نگرش علم الاسمایی (قسمت دوم)
فردید از آیات قرآنی به منزله منبع بهره می گیرد. دوره دوم تاریخ از نظر فردید، دورة غفلت از وجود و نیست انگاری است که با ظهور متافیزیک آغاز می...
شنبه، 27 بهمن 1397
نگرش علم الاسمایی (قسمت سوم)
در فلسفه تاریخ فردید حضور تفکر هایدگر به خوبی هویداست. میدانیم که هایدگر تاریخ متافیزیک را تاریخ بسط غفلت از وجود می داند غفلتی که دیوار به دیوار...
شنبه، 27 بهمن 1397
غرب‌زدگی از دیدگاه فردید
هایدگر، تاریخ تفکر غرب را تاریخ بسط تفکر متافیزیکی دانسته، می کوشد تا با تأمل درباره نحوه حدوث، مراحل بسط و بن بست های سنت تفکر متافیزیکی به...
شنبه، 27 بهمن 1397
کوربن و تفسیر هایدگر (قسمت اول)
مخالفان تفسیر معنوی از هایدگر اظهار می دارند که مفهوم خدا نزد هایدگر جایی ندارد زیرا از نظر او خداوند همان مقوله متافیزیکی موجود اعلی است که...
شنبه، 27 بهمن 1397
کوربن و تفسیر هایدگر (قسمت دوم)
کربن مخالفان خود را اسیر تاریخ گرایی دوران مدرن میداند که بر اساس آن آدمی اسیر چارچوب های تاریخی است و لذا، امکان گفتگو و همزبانی میان متفکران...
شنبه، 27 بهمن 1397
کوربن و تفسیر هایدگر (قسمت سوم)
ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که، اگر بخواهیم دقیق تر سخن بگوییم، کربن نمی کوشد هایدگر را در افق عرفان ایرانی اسلامی تفسیر کند، بلکه می کوشد...
شنبه، 27 بهمن 1397
طرح‌های فلسفی کوربن (قسمت اول)
کربن از همان آغاز حیات علمی و فکری اش طرح های بزرگی را در سر می پروراند. وی پس از اخذ لیسانس و دیپلم مطالعات عالی در فلسفه، قاعدتا میبایست خود...
شنبه، 27 بهمن 1397
طرح‌های فلسفی کوربن (قسمت دوم)
کربن صراحتا از وحدت ادیان سخن می گوید: «به عقیده من، همه ادیان حق بوده و ایک حقیقت زنده ای را دنبال می کنند، و همه ادیان در اثبات اصل وجود این...
شنبه، 27 بهمن 1397
نقد انتقادهای کوربن
سخن کربن این است که ما نباید نقد را رها کرده، نسیه را بچسبیم. باید توجه خود را بر "احیا یا رستاخیز کلام الهی متمرکز کنیم به گفته کربن«بی شک نزد...
شنبه، 27 بهمن 1397
انتقادهای کوربن از هایدگر (قسمت اول)
کربن دلیل این جدایی را انس و هم نشینی دیرپایش با حکمای مشرق زمین می داند: «سیروسلوک طولانی من در شرق و به دور از اروپا موجب شد که نتوانم پس از...
شنبه، 27 بهمن 1397
انتقادهای کوربن از هایدگر (قسمت دوم)
هایدگر بیش از شصت سال در باب خدا اندیشید بی آن که نامش را بر زبان آورد، مگر صرفا در مواردی که کوشید از هر گونه سوء تفسیر از تفکرش ممانعت کند....
شنبه، 27 بهمن 1397
انتقادهای کوربن از هایدگر (قسمت سوم)
کربن اظهار می دارد: خواندن روایت غربیه سهروردی مرا از زیر بار سنگین محدودیتهای حاکم بر آسمان تیره آزادی هایدگر رهانید. می بایست در زیر این آسمان...
شنبه، 27 بهمن 1397
بصیرت‌های هایدگری کوربن (قسمت اول)
هرمنوتیک یا علم تفسیر ریشه ای بسیار دیرینه دارد و تاریخ آن را در سنتهای غیرفلسفی، در میان تورات شناسان، و در یونان باستان، قبل از ظهور تفکر مابعدالطبیعی،...
جمعه، 26 بهمن 1397
بصیرت‌های هایدگری کوربن (قسمت دوم)
تحلیلی که هایدگر از ساختارهای وجودشناختی آدمی به دست می دهد این امکان را آشکار می سازد که آدمی صرفا محدود به شرایط کنونی و تاریخی خویش نباشد...
جمعه، 26 بهمن 1397
حکمت انسی چیست؟
حکمت انسی و تأثیرپذیری از سنت عرفانی، مهم ترین عنصر قوام بخش تفکر فردید در مرحله دوم و اصلی حیات فکری اوست. بدون توجه به این عنصر، فهم فردید...
جمعه، 26 بهمن 1397
بازگشت کربن از آلمان به فرانسه
کربن پیش از آن که از ترکیه به فرانسه بازگردد، احساس کرد که لازم است به کشور برگزیده اش و موطن شیخ غایب و راهبر خود، سهروردی، سری بزند. سرنوشت،...
جمعه، 26 بهمن 1397
مأموریت سی ساله (قسمت اول)
کربن آشنایی خود با عالم تشیع را نیز مدیون ماسینیون می داند، لیکن فهم او از تشیع تا حدود زیادی از فهم ماسینیون فاصله گرفت. کربن به آن دسته از...
جمعه، 26 بهمن 1397
مأموریت سی ساله (قسمت دوم)
شاید گفته شود که در سنت تفکر اسلامی گرایش های دیگری نیز وجود دارد که در قیاس با فلسفه اشراق و فلسفه صدرایی، معرفت حضوری و گرایش های عرفانی و...
جمعه، 26 بهمن 1397
مأموریت سی ساله (قسمت سوم)
هانری کوربن همچنین استاد کرسی تاریخ ادیان و الهیات پروتستان بود. کربن به واسطه او و کلاس های دانشگاهی اش یا سمینارهایی که در منازل باروزیها تشکیل...
جمعه، 26 بهمن 1397
آثار فردید جوان (قسمت اول)
متون پراکنده و نابسامان به جای مانده از فردید، دستاویزهای مناسبی برای نقد و انکار در اختیار هر خواننده ای، با هر گرایشی قرار میدهد. این خود یک...
جمعه، 26 بهمن 1397