گونه‌ های مکملیت در ساختار برنامه درسی
وحدت گرایی و کثرت گرایی به این نحو مکمل یکدیگر می شوند که با داشتن دو مرتبہ مختلف، تصویر جامعی از فراز و فرود هستی به دست می دهند، به طوری که...
چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1399
کسب بینش نسبت به پدید‌ه ‌های طبیعی
هنگامی که فرد در چارچوبی کل نگر به جهان به عنوان مظهر جمال خدا بنگرد، نگاه او از تشتت و ناهماهنگی نسبت به امور طبیعی به انسجام و درک زیبایی‌...
چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1399
زیرساخت هستی شناختی
رویکردها علوم انسانی و طبیعی را نه یکی می دانند و نه در تقابل با یکدیگر قرار می دهند، بلکه آنها‌‌ را به نحوی در پیوند با یکدیگر ملاحظه می کنند.
چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1399
رویکردها علوم انسانی و طبیعی
رویکرد پیوستاری پیوند میان علوم طبیعی و انسانی را به صورت پیوندی افقی در یک پیوستار یا شبکه در نظر میگیرد.
چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1399
درجات علوم انسانی
در سطح بالاتر علوم انسانی ، علومی قرار می گیرند که خود به بررسی علوم سطح پیشین می پردازند، چنانکه گاه از تعبیر «فلسفه فلسفه» و «فلسفه منطق» یاد...
چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1399
تأمل فلسفی درباره ماهیت علوم انسانی (قسمت اول)
دیدگا‌ه‌ های مربوط به ماهیت علوم انسانی را می توان به سه دسته اساسی تقسیم کرد که از آن‌ها‌‌ تحت عنوان رویکردهای وحدت گرا، کثرت گرا، و پیوندگرا...
چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1399
تأمل فلسفی درباره ماهیت علوم انسانی (قسمت دوم)
وحدت علوم طبیعی و علوم انسانی برحسب ابزارانگارانه. نظریه‌‌ های علوم انسانی همچون علوم طبیعی، برحسب کارآمدی در حل مسائل اجتماعی درک و ارزیابی...
چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1399
واقع گرایی سازه گرایانه
واقع گرایی سازه گرایانه با فاصله گرفتن از هر دو موضع واقع گرایی خام و سازه گرایی خام، پیچیدگی و ژرفای خود را نمایان می‌کند.
شنبه، 27 ارديبهشت 1399
واقع گرایی ثمره تلخ ساده انگاری
مراد از تعبیر واقع گرایی آن است که واقعیت در قبال طرح‌ها و ساز‌ه‌های مختلف و متفاوت، مادام که در حیطه آن قرار می‌گیرند، انعطاف نشان می‌دهد.
شنبه، 27 ارديبهشت 1399
سنت گرایی در‌اند‌یشه اسلامی
در مقام تجویز، سنت گرایی بیانگر آن است که برای تداوم مناسب حیات اجتماعی، باید ارتباط با گذشته را همواره حفظ و از آن تغذیه کرد.
شنبه، 27 ارديبهشت 1399
سنت گرایی در‌ سیره اسلامی
سیره در معنای دوم از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا در این حالت است که امکان تعمیم پذیری به زمان و مکان‌های دیگر را نیز دارد.
شنبه، 27 ارديبهشت 1399
سنت گرایی تحولی
ادعای سازه گرایان در اختراعی بودن دانش، با توسل به ساز‌ه‌های مفهومی‌ اجتناب ناپذیر در عرصه دانش بشری، قابل قبول نیست.
شنبه، 27 ارديبهشت 1399
برنامه درسی و سنت گرایی تحولی و واقع گرایی سازه گرایانه
در جنبه معرفتی، واقعگرایی سازه گرایانه ایجاب می‌کند که کانون توجه برنامه درسی عبارت باشد از: آموختن دانش‌های موجود، به منزله ساز‌ه‌هایی که باید...
شنبه، 27 ارديبهشت 1399
برابری زن و مرد در اند‌یشه اسلامی
در قرآن این بوده که شهادت دو زن، معادل شهادت یک مرد است. طبق نظر جدیدی که مطرح شده، در این خصوص به سبب اینکه مسئله ضعف حافظه معیار بوده، در صورت...
شنبه، 27 ارديبهشت 1399
پیش فرض‌های فلسفی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (قسمت اول)
در تحقیق حاضر، از شیوه کمی تحلیل متن استفاده نمی شود، به دلیل این که بررسی حاضر برای معین کردن پیش فرض های فلسفی قانون اساسی صورت می پذیرد
يکشنبه، 10 فروردين 1399
پیش فرض‌های فلسفی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (قسمت دوم)
در تحقیق حاضر، سبک نخست یعنی نظام پردازی فلسفی برای مقوله بندی مورد استفاده قرار گرفته است، زیرا به نظر می رسد که فرهنگ و اندیشه اسلامی به طور...
يکشنبه، 10 فروردين 1399
اقسام حقیقی علم (قسمت اول)
اگر حقیقت یکسانی برای معلوم ها در نظر گرفته شود، علم یگانه خواهد بود و اگر حقیقت های متفاوتی لحاظ گردد، می توان اقسامی برای علم قائل شد که تفاوت...
يکشنبه، 10 فروردين 1399
اقسام حقیقی علم (قسمت دوم)
امکان به کارگیری واژگان متفاوتی در علوم مختلف، متناسب با موضوع مورد مطالعه آنها فراهم می آید، زمینه استفاده از روش های مختلف تحقیق و مطالعه در...
يکشنبه، 10 فروردين 1399
مواجهه فلسفی با قانون اساسی
تحلیل قوانین اساسی برای دست یافتن به زیرساخت‌های فلسفی آنها و نیز بررسی تأثیر آنها در راه و رسم تعلیم و تربیت کشور، مورد توجه محققان بوده است...
جمعه، 8 فروردين 1399
ویژگی ساختنی بودن علم
تعلیم و تربیت باید چنان سامان یابد که زمینه ای برای پرورش فرضیه در ذهن دانش آموزان و در ضمن فعالیت های علمی آنان فراهم آید.
چهارشنبه، 6 فروردين 1399