امام خمینی (ره)
ازمنظرامام (ره)انتظارفرج به معنی سکون وبی تحرکی وانتظارصرف نیست،بلکه ایشان انتظار راحرکتی تهاجمی به سمت ظهورتعریف می کردند واین حرکت رانه فقط...
سه‌شنبه، 16 آذر 1389
قرآن براي زندگي است
* خود ورود بانوان در مسائل تحقيقي و علمي -که اين ديگر مخصوص مباحث قرآني نيست -قابل توجه است . بنده معمولاً مجلاتي را که در کشور منتشر مي شود...
سه‌شنبه، 16 آذر 1389
مبارزه با فساد مالي و اقتصادي (3)
يکي از مهم ترين راه هاي پيش گيري از فساد، دروني کردن ارزش ها و هنجارهاي پذيرفته شده يک جامعه است. جامعه شناسان معتقدند بين ميزان فرهنگ پذيري...
دوشنبه، 8 آذر 1389
مبارزه با فساد مالي و اقتصادي (2)
ساختار انحصاري قدرت در دولت،امکان مداخله خود سرانه در فعاليت هاي اقتصادي را به دست اندرکاران مي دهد. برخورداري از چنين قدرتي در کنار دسترسي به...
دوشنبه، 8 آذر 1389
مبارزه با فساد مالي و اقتصادي (1)
«فساد مالي» از جمله پديده هايي است که مي تواند فعاليت هاي اقتصادي را از مولد بودن به سوي رانت ها و فعاليت هاي زيرزميني سوق دهد. فساد مالي از...
دوشنبه، 8 آذر 1389
جهاد، تروریسم و مردم سالاری (4)
پرسش دوم این بود که قوانین و احکام جهاد در اسلام فراروی نظم و دموکراسی قرار می گیرد و از تحقق آن درجامعه جلوگیری می نماید و حداقل به صورت یک...
دوشنبه، 8 آذر 1389
جهاد، تروریسم و مردم سالاری (3)
پس از حوادث یازده سپتامبر 2002 میلادی، آمریکا و پاره ای از متحدین اش تئوری جنگ پیش گیرانه را پایه ریزی و اقداماتی را نیز براساس آن آغاز نموده...
دوشنبه، 8 آذر 1389
جهاد، تروریسم و مردم سالاری (2)
4- چهارمین دلیل و شاهد بر نگره ی دفاعی در اسلام، توجه به اصل تشریع جهاد، شرایط، اوصاف جهادگران، اهداف و انگیزه ها می باشد. در راه خدا با آنان...
دوشنبه، 8 آذر 1389
جهاد، تروریسم و مردم سالاری (1)
آنچه در این نوشتار آمده است،ناظر به یکی از مسائل مهم فکری وعملی اسلام در جهان معاصر می باشد که به گونه های متفاوت شبهه، نقد، چالش و تهاجم نمودار...
دوشنبه، 8 آذر 1389
رفتار شناسي سياسي مطلوب در جامعه ي ديني (4)
جامعه پذيري سياسي (Political Sociability) از مفاهيم نو در علم سياست است. در تعريف؛ جامعه پذيري سياسي عبارت است از «يادگيري تدريجي هنجارها، ايستارها...
يکشنبه، 7 آذر 1389
رفتار شناسي سياسي مطلوب در جامعه ي ديني (3)
اصل وجود اختلاف و وجود حزب و گروه، هم درنظام هاي ليبرال و هم در نظام ديني، به صورتي طبيعي، به وجود مي آيد و شکل مي گيرد و علت آن هم اين است که...
يکشنبه، 7 آذر 1389
رفتار شناسي سياسي مطلوب در جامعه ي ديني (2)
آداب و رفتار اجتماعي؛ که رفتار سياسي مطلوب در آن مندرج است، در اسلام کاملاً شکلي تعريف شده و معين دارد و به هيچ وجه همچون نظام هاي ليبرال دل...
يکشنبه، 7 آذر 1389
رفتار شناسي سياسي مطلوب در جامعه ي ديني (1)
دراين مقاله به معرفي هاي توصيفي و توصيه اي متعارف از حزب، نزد نظريه پردازان سياسي اشاره شده است و تلاش گرديده تا وجود مشترک اين تعاريف با آنچه...
يکشنبه، 7 آذر 1389
سطح و سقف سیاست خارجی در نظام دینی (3)
در این سیاست گذاری آرمانها، ارزش ها و هنجارهای اخلاقی، باورها، اصول فکری و اعتقادی،حقوق و مسؤولیت های انسانی با توجه به امکانات، تواناییها، ابزار...
يکشنبه، 7 آذر 1389
سطح و سقف سیاست خارجی در نظام دینی (2)
اولویت ها،الزامات، چگونگی و دامنه ی تعامل و سیاست گذاری با دنیای بیرون از نظام، یعنی با کشورهای منطقه و فرا منطقه ای به وسیله ی افراد و اشخاص...
يکشنبه، 7 آذر 1389
سطح و سقف سیاست خارجی در نظام دینی (1)
هدف اصلی این جستار همانا بازکاوی سطح و سقف، دامنه و چگونگی ارتباط و تعامل نظام دینی با جهان پیرامونی، که در اصطلاح فنی از آن به سیاست خارجی نظام...
يکشنبه، 7 آذر 1389
آثار وجودي رهبري در بحران زدايي (2)
اصل رهبري، مهم ترين و مستحکم ترين اصل تضمين کننده ي بقاي نظام اجتماعي و نهاد سياسي حاکميت ملي است. در نظام ديني، رهبري، حاکمي نيست که بدون اراده...
يکشنبه، 7 آذر 1389
آثار وجودي رهبري در بحران زدايي (1)
ساختمان نظام ديني، براساس شاخص هاي ديني شکل گرفته و رهبري چنين مجموعه اي، کشتي بزرگ نظام اجتماع را رهبري مي کند و به دليل چالش هايي که نظام هاي...
يکشنبه، 7 آذر 1389
رهبري و بايسته ها(2)
1) تحرک عمودي: در اين گونه تحريک دو مقياس و معيارلحاظ مي گردد؛ يکي جوامعي که از جهات مختلف نسبت به ما در سطح و رده برتر و بالاتر قرار دارند،...
يکشنبه، 7 آذر 1389
رهبري و بايسته ها(1)
هرچند پيرامون رهبري از زواياي گوناگوني مي توان نگريست، وليکن در اين نوشتار تنها به اخلاق و وظايف و مسؤوليت هاي راهبردي- مديريتي رهبري، با توجه...
يکشنبه، 7 آذر 1389