جامعه ي ديني در آينه ي انديشه (2)
دين، عامل ارتباط جامعه ي انساني است با وجودي مطلق و والاتر از همه ي مراتب و نمودهاي هستي، به نحوي که اجتماع انساني، همه ي شؤون زندگي و عملکردها...
چهارشنبه، 15 دی 1389
جامعه ی دینی در آینه ی اندیشه (1)
مجله ی اندیشه ی حوزه، در طول پانزده سال پژوهش و مطالعات علمی، همتی سترگ در راستای تبیین ابعاد مختلف مفهومی، ساختاری و آینده گرایانه ی جامعه ی...
چهارشنبه، 15 دی 1389
نقش دولت در پاسداري از فرهنگ ديني (2)
در اين که بشر در زندگي داراي «حق انتخاب» است جاي ترديدي نيست، و اين از بزرگ ترين حقوق انسان مي باشد. آيه ي کريمه ي «لا اکره في الدين» نيز گوياي...
چهارشنبه، 15 دی 1389
نقش دولت در پاسداري از فرهنگ ديني (1)
از نگاه مديريت کلان نظام اجتماعي، مشخص شدن اين مسأله بسيار حائز اهميت است که نقش و جايگاه و حدود مسؤوليت دولت اسلامي در رابطه با مسائل فرهنگي...
چهارشنبه، 15 دی 1389
گستره ي آزادي هاي فردي و اجتماعي (4)
به موضوع حق و حقوق از زواياي گوناگون نگريسته شده است. اراده گرايي، منفعت و سودانگاري، قراردادگرايي، پوزيتيويسم حقوقي، پراگماتيسم حقوقي، فضيلت...
چهارشنبه، 15 دی 1389
گستره ي آزادي هاي فردي و اجتماعي (3)
يکي از عواملي که دامنه ي آزادي ها و اختيارات دولت ها را مشخص مي سازد و مورد اتفاق بيشتر نظام هاي سياسي و رژيم هاي حکومتي نيز مي باشد، مصلحت عمومي...
چهارشنبه، 15 دی 1389
گستره ي آزادي هاي فردي و اجتماعي (2)
براي آزادي تاکنون تعاريف متنوع و فراواني ارائه گرديده است، اما هنگامي که آن را در سطح اجتماعي منتقل مي نماييم و بدان مي نگريم عمدتاً به چهار...
چهارشنبه، 15 دی 1389
گستره ي آزادي هاي فردي و اجتماعي (1)
يکي از مسائل و مباحث کاربردي در نظام هاي سياسي و اجتماعي که زمينه ساز رشد، بالندگي، پيشرفت و شادابي جوامع مي باشد، آزادي است. در باب آزادي هرچند...
چهارشنبه، 15 دی 1389
اخلاق، فضيلت، گوهر جامعه ي ديني (3)
نظام هاي تربيتي غيرديني و غير اسلامي، در اين که هدف اخلاق چيست، سخنان متنوعي مطرح نموده اند. مثلاً در مکتب بودا، زندگي سراسر رنج است. رنج حقيقت...
چهارشنبه، 15 دی 1389
اخلاق فضيلت، گوهر جامعه ي ديني (2)
انسان به وسيله ي هدايت فطري، امهات فضائل و رذائل را مي شناسد و اصول اخلاق خوب و بد را ادراک مي کند «فالهما فجورها و تقواها» (شمس، 8) اما اين...
چهارشنبه، 15 دی 1389
اخلاق فضيلت، گوهر جامعه ي ديني (1)
نويسنده ابتدا به موضوعيت اصلي اخلاق براي جامعه ي ديني توجه مي کند، آنگاه آن را به دو بخش فضيلت و وظيفه، تقسيم مي نمايد و خاطرنشان مي سازد که...
چهارشنبه، 15 دی 1389
جامعه ي ديني و مسأله ي رشد و توسعه ي علمي (3)
توجه به روش شناسي به معناي دقيق آن، همچون دانشي راه بردي براي علوم ديگر، رابطه اي ناگسستني با ميزان رشد علمي دارد. استاد شهيد مطهري، به عنوان...
چهارشنبه، 15 دی 1389
جامعه ي ديني و مسأله ي رشد و توسعه ي علمي (2)
جامعه ي ديني در مقام تحقق، شکل هاي متنوع و انواع گوناگوني را شامل مي شود که در قرون و اعصار متمادي و در گفتمان هاي ديني مختلف ظهور و بروز پيدا...
چهارشنبه، 15 دی 1389
جامعه ي ديني و مسأله ي رشد و توسعه ي علمي (1)
اديان الهي در راستاي آرمان هاي متعالي خود و تحقق بخشي به جامعه ي ديني مطلوب، توجهي ويژه به علم ونقش و تأثير آن در سازندگي و بالندگي فردي و اجتماعي...
چهارشنبه، 15 دی 1389
معيارهاي ديني بودن فرد و جامعه (3)
سياست، چيزي نيست جز برنامه ريزي و تنظيم قواعد اداره ي حکومت، بهره وري از قدرت و نحوه ي اداره ي جامعه ي سياست ديني، برنامه ريزي کردن و طرح اداره...
چهارشنبه، 15 دی 1389
معيارهاي ديني بودن فرد و جامعه (2)
معرفت، عنواني است که اگر در فردي نمودار شد و يا در جامعه اي خود را نشان داد، تمام ساختارهاي رفتاري را در معرض تغييرات بنيادي قرار خواهد داد....
چهارشنبه، 15 دی 1389
آسيب شناسي جامعه ي ديني (5)
موضوع ديگري که به عنوان نشانه اي از آسيب ديدگي جامعه در رديف همان فرهنگ کار قرار مي گيرد، گم شدن هدف تربيتي در امر آموزش پرورش جامعه است. بررسي...
چهارشنبه، 15 دی 1389
معیارهای دینی بودن فرد و جامعه (1)
جامعه ی دینی سیستمی است بنیاد نهاده شده بر آموزه ها، باورها و تعالیم دینی، بدین روی، تمامی ساختارهای آن امواجی هستند برآمده از درون آموزه ها،...
چهارشنبه، 15 دی 1389
آسيب شناسي جامعه ي ديني (4)
اگر بتوانيم اوضاع فرهنگي صدر انقلاب اسلامي را چون اخلاق عمومي، روابط و مناسبات، سازمان و ساخت اجتماعي، مسؤوليت پذيري و نقش گيري افراد در امور...
چهارشنبه، 15 دی 1389
آسيب شناسي جامعه ي ديني (3)
1) صرف نظر از اين که سيستم ما پاتالوژيک هست يا نه، ببينيم اصلاً حالت پاتولوژيک چيست؛ نشانه هاي پاتالوژيک بودن و بيمارگونه بودن چه چيزهايي است؛...
چهارشنبه، 15 دی 1389