کلّی طبیعی: مقایسه ای میان ابن سینا و ملّاصدرا(2)
پس از ذکر مقدّماتی در باب چیستی کلّی طبیعی از دیدگاه ابن سینا و ملّاصدرا، اینک وارد بحث از نحوه ی وجود خارجی آن از دیدگاه ابن سینا می شویم و...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
کلّی طبیعی: مقایسه ای میان ابن سینا و ملّاصدرا(1)
تحقیق در باب نحوه ی وجود کلّی طبیعی یا ماهیت را می توان یکی از دشواری های فلسفه ی ابن سینا و ملّاصدرا دانست.
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
ماهیت حکایت(2)
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
ماهیت حکایت(1)
طبیعت انسان به گونه ای است که او را وادار می کند تا پیوسته درصدد کشف مجهولات مربوط به خویش باشد و از آنجا که قلمرو شناخت حضوری محدود است، عمده...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
عقل در مقابل عقل فعال
نقش عقل به عنوان نیروی پیش برنده ی عالم، در میان بسیاری از فیلسوفان مسلمان به رسمیت شناخته شده است. «عقل فعال»، مفهومی است که
سه‌شنبه، 17 مرداد 1391
جدال وجود و ماهیت
شیخ اشراق، شهاب الدین سهروردی، از مهم ترین و برجسته ترین چهره ها در سنت فلسفه ی اسلامی است. نظرات و آرای او همچنان
دوشنبه، 16 مرداد 1391
هنر سخنوری
دین مبین اسلام بالاترین خدمت را هدایت خلق بر می‌شمرد و یکی از بهترین راه‌ها برای این امر مهم «تبلیغ با خطابه‌ی قوی» است. تاریخچه خطابه به صورت...
پنجشنبه، 25 اسفند 1390
امامت در مقايسه ي دو رويکرد حکمت متعاليه و فلسفه ي مشاء (3)
1- در دستگاه فلسفي فيلسوفان اسلامي اعم از مشائي و متعاليه، عالم هستي به دو عالم ارضي و سماوي يا عالم شرور (کون و فساد) و خيرات يا عالم دنيوي...
شنبه، 1 بهمن 1390
امامت در مقايسه ي دو رويکرد حکمت متعاليه و فلسفه ي مشاء (2)
دو گرايش مشاء و متعاليه در فلسفه ي اسلامي در دو امر کلي با يکديگر مشترکند. اولين وجه اشتراک، ماهيت فلسفي بودن آن دو است؛ يعني هر دو در تحليل...
شنبه، 1 بهمن 1390
امامت در مقايسه ي دو رويکرد حکمت متعاليه و فلسفه ي مشاء (1)
فلاسفه، همواره به دنبال پاسخ گويي به پرسش هاي اساسي انسان و ارائه ي راه حل براي سرنوشت بشري بوده اند. در اين راستا پرداختن به مسائل اساسي همچون...
شنبه، 1 بهمن 1390
حرکت در فلسفه
حرکت در زبان محاوره فقط بر انتقال مکاني اطلاق مي گردد ولي در اصطلاح فلسفي آن معني وسيع تر است و عبارتست از سلوک تدريجي از وصفي به وصف ديگر، توضيح...
سه‌شنبه، 20 دی 1390
اصطلاحات فلسفي در شعر ناصرخسرو
در مقدمه بايد يادآور شد که مراد از فلسفه معني اعم اين کلمه است که شامل منطق و کلام هم مي شود؛ زيرا دانشمندان منطق را مدخل و مقدمه اي براي فلسفه...
چهارشنبه، 2 آذر 1390
مسئله خيال از ديدگاه ابن عربي (3)
قيصري در شرح فصوص، به تعبيت از ابن عربي، اصطلاح حضرات خمس استفاده مي کند. وي، حضرت ذات حق را که از آن تعبير به «غيب الغيوب»، «غيب مطلق» و «عنقاي...
شنبه، 22 مرداد 1390
مسئله خیال از دیدگاه ابن عربی (2)
ابن عربی در زمینه ی خواب و رؤیا سخن بسیار دارد و از وجوه متفاوتی به تقسیم بندی انواع رؤیا می پردازد. (1) وی به رؤیاهای حقانی و رؤیاهای شیطانی...
شنبه، 22 مرداد 1390
مسئله ي خيال از ديدگاه ابن عربي (1)
عالم مثال، عالمي روحاني است که از جواهر نوراني تشکيل شده است. اين جواهر از طرفي به جسمانيات شبيهند و از طرفي به مجردات. از اين رو، اين عالم را...
شنبه، 22 مرداد 1390
نسبيت ، زندگي ، هستي ، نيستي
بايد توجه داشت كه صرفِ امكانِ فرض وجود امر مطلق، نمي توان بر وجود آن اصرار كرد، به ديگر بيان وجود مطلق ممكن است، هر چند كه اصراري براثبات آن...
دوشنبه، 19 ارديبهشت 1390
فلسفه چيست؟
در حقيقت، هيچ گاه نمي توان گفت فلسفه چيست؛ يعني هيچ گاه نمي توان گفت: فلسفه اين است و جز اين نيست؛ زيرا فلسفه، آزاد ترين نوع فعاليت آدمي است...
يکشنبه، 18 ارديبهشت 1390
انسان - دانش
دست آوردهاي علمي و فني بشريت در قرن اخير، بهيچوجه با مجموع حاصل هزاران سال پيش از آن قابل مقايسه نيست. در قرن بيستم سرعت رشد كشفيات و اختراعات...
يکشنبه، 18 ارديبهشت 1390
انسان
نه در زيستگاهش آسوده بود و نه توان كوچ به جايگاهي برتر از خاك داشت. از يورش ددان، ترسان بود و از خشم طبيعت بيمناك. اما در دامان طبيعت آزاد بود...
يکشنبه، 18 ارديبهشت 1390
واقعيت ، حقيقت ، منطق و آفرينش
يكي از جهان هائي كه درك آن از پيچيده ترين و در عين حال جالبترين تصورات بشري را رقم ميزند، جهان واقعيت يا جهان بيرون است. درمقايسه با موجود زنده...
پنجشنبه، 15 ارديبهشت 1390