بحران انسان شناسی
در کتاب پژوهشی درباره انسان، که مطالب زیر را از آن انتخاب نموده ایم، ارنست کاسیرر(1945-1874) فیلسوف معروف آلمانی و تاریخشناس فلسفه، به گونه ای...
پنجشنبه، 15 فروردين 1392
راهی به فرزانگی
کارل یاسپرس(*) را هاینمانF. H. Heinemann «بانی جنبش [اگزیستانسیالیستی]» خوانده است. خود پاسپرس از 1950 به بعد ترجیح می داد که او را «فیلسوف اگزیستانس»...
يکشنبه، 11 فروردين 1392
اگزیستانسیالیسم
ژان- پل سارتر(80-1905) رهبر اگزیستانسیالیستهای «الحادگرا» نام گرفته است. او دارای دکترای فلسفه(ph. D.) بوده و در آموزشگاه سه شهر فرانسه تدریس...
يکشنبه، 11 فروردين 1392
هدیه ای رایگان
حیوانات در مقام منتقد. از آن می ترسم که حیوانات انسان را حیوانی پندارند که به خطرناک ترین گونه یی شعور حیوانی سالم خود را از دست داده است، حیوان...
يکشنبه، 11 فروردين 1392
انسان رو به زوال
پاسخ نیچه به مسأله ی هیچ انگاری، و بحران مرجعیتی که به وجود می آورد، پاسخ پیچیده یی است. او شخصیت زرتشت را ابداع می کند تا «خودچیرگی اخلاق» را...
يکشنبه، 11 فروردين 1392
زرتشت نیچه چنین گفت
چنین گفت زرتشت نیچه را، که به شیوه یی شاعرانه و برانگیزاننده و به شکل حکایت نوشته شده است؛ عموماً چون اثری فلسفی نمی شناسند، چه رسد به آن که...
يکشنبه، 11 فروردين 1392
نیچه و یونانیان
نوشته های آغازین نیچه (67-1871) عبارت اند از زایش تراژدی، تأملات نابهنگام، و دو رساله ی منتشر نشده ی دولت یونان (1871) و ستیزه ی هومر(1872).(1)...
شنبه، 10 فروردين 1392
الهیات پس از نیچه
دیتریش بون هوفر(45-1906)، تئولوگ جوان آلمانی که توسط ناتزی ها به زندان افتاد و به قتل رسید، هم از بارت انتقاد می کرد و هم از بولتمان؛ ولی او...
جمعه، 9 فروردين 1392
انجیل و اسطوره
بعد از بارت، رودُلف بولتمان(1976-1884) شاید مشهورترین متأله پروتستان در دوره پس از جنگ جهانی اولی اروپا بود. با اینکه سنش دو سال بیشتر از بارت...
جمعه، 9 فروردين 1392
واکنش علیه پوزیتیویسم
در کتابی که قطعات فشرده زیر از آن انتخاب شده، فیلسوف فرانسوی آلفرد فوئیّه(1912-1838) به گونه تحسین برانگیزی جوّ حاکم بر اواخر قرن نوزدهم، مخصوصاً...
پنجشنبه، 8 فروردين 1392
مرگ خدا
فیلسوف آلمانی فریدریش نیچه (1900- 1844) بهتر از هر کسی در میان همعصرانش تغییرات عمده ای که ذهن اروپایی را در اواخر قرن نوزدهم جَولانگه خود ساخته...
چهارشنبه، 7 فروردين 1392
چرا باید اخلاقی باشیم؟
سِر لسلی استفِن (1904-1832) یکی از اَگنوستیکهای بزرگ عصر ویکتوریا در انگلستان بود، و اگنوستیسیزم agnosticism وی[گرایش ناعرفانیش] او را بر آن...
چهارشنبه، 7 فروردين 1392
بیگانگی از هگل
دو مطلب زیرین از کارل مارکس (83- 1818) است که آنها را در جوانی نوشته است. اندیشه هایی که در آنها گنجانده شده اند، اما، شالوده نظام دوره پختگی...
سه‌شنبه، 6 فروردين 1392
فلسفه ی پوزیتیو
بازیل ویلایBasil Willey درباره جامعه شناسی فرانسوی اُگوست کُنت (1857-1798) می گوید او «به یک معنی، تلخیصی است از قرن نوزدهم.» «کُنت را می توان...
دوشنبه، 5 فروردين 1392
خویشتن یاری
«کلام حق یا مژده خوش به موجب اسمایلز»، که بینشی است دلگرم کننده و خوش، و در کتاب خویشتن-یاری(1859) ابراز شده است، در اروپا و همچنین در خارج،...
دوشنبه، 5 فروردين 1392
درباره ی طبیعت و هنر
فردریک ویلهلم فون شلینگ(1854-1775)«فیلسوف مکتب رمانتیسم» خوانده شده است. در اصل، او این شهرت را به یمن کتاب فلسفه طبیعت خود کسب نموده، کتابی...
يکشنبه، 4 فروردين 1392
عصیانگری رومانتیک
ویلیام بلیک(*)(1827-1757)، هر چند به گرگی تنها می مانست مع هذا عصیانگری های نوع رمانتیک، علیه عصر روشن اندیشی، در کارهایش کاملاً مشهود است. او...
يکشنبه، 4 فروردين 1392
هیچ انگار تمام عیار
اگر مارکس خواهان انقلابی اجتماعی بود که در آن ساختار اقتصادی جامعه ریشه دگرگون می شد، نیچه انقلابی فرهنگی را پیش بینی می کند که در آن درک ما...
يکشنبه، 4 فروردين 1392
آیا مرا شناختید؟
برای فهم نظرات نیچه، شیوه ی نوشتن او و طرز بیان دیدگاه هایش(سبک او) همان قدر مهم است که توجه به چیزی که می گوید(محتوا). این امر، به ویژه با توجه...
يکشنبه، 4 فروردين 1392
تفاوت نیچه با دیگران چیست؟
بی پرده بگویم، برخوردهای احتمالی نهایی ما با زندگی آشتی ناپذیرند و از همین رو مبارزه ی آنها را هرگز نمی توان به نتیجه یی نهایی رساند. بنابراین،...
جمعه، 2 فروردين 1392