ارسطو(2)
چون‌ مكتب‌ ارسطو ـ برخلاف‌ افلاطون‌ كه‌ داراي‌ ثبات‌ و بگونة‌ ميراث‌ گرانبهاي‌ گذشتگان‌ بوده‌ ـ ثبات‌ نداشته‌ و مراحلي‌ را پشت‌ سر گذاشته‌، آثار...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
ارسطو(1)
طبايع‌ سرزمينها و اقليمها و اقوام‌ و تيره‌ها نيز مانند انسانها، اختلاف‌ و گونه‌هاي‌ بسيار دارند، و گاه‌ ميان‌ دو اقليم‌ يا دو ملت‌ فرقها و اختلافهاي‌...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
درآمدي بر روش شناسي ارسطو در حل مسائل فلسفي(2)
بحث از روش‌شناسي ارسطو(22) (384- 322 ق.م.) را با طرح اين پرسش آغاز مي‌كنيم كه رويكرد او به روش فلسفه‌ورزي سقراط و افلاطون چگونه است؟ او هم روش...
پنجشنبه، 7 بهمن 1389
درآمدي به روش شناسي ارسطو در حل مسائل فلسفي(1)
اين مقاله به بررسي ويژگي هاي «روش ارسطو براي حل مسائل فلسفي در مقايسه با روش سقراط و افلاطون مي پردازد. براي پاسخ به اين پرسش، نخست توصيفي از...
پنجشنبه، 7 بهمن 1389
نگاهی به سوفسطائیان
مقاله ای که در پیش رو دارید حاصل بررسی ده کتاب مرجع در تاریخ فلسفه می باشد که در آن به موضوعاتی همچون بررسی لغوی واژه سوفسطایی ، علل شهرت و بدنامی...
دوشنبه، 15 آذر 1389
بررسي مفهوم جوهر از ديدگاه ارسطو(3)
ارسطو مي گويد: با اين که قدما از همان آغاز نظرات مختلفي درباره ي جواهر گفته اند، اما هيچ کدام از آنها جوهر را تعريف نکرده اند. وي آن گاه به بيان...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بررسي مفهوم جوهر از ديدگاه ارسطو(2)
از آن نظر که ماهيات اعراض متاخر از ماهيات جواهر است- زيرا جواهر سبب و علت اعراض اند- لذا جوهر نسبت به عرض اول است و اول بودن آن، هم از لحاظ تعريف...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بررسي مفهوم جوهر از ديدگاه ارسطو(1)
واژه ي «جوهر» که ترجمه ي واژه ي ousia در يوناني است، از جمله کلمات کليدي و اساسي در فلسفه ي ارسطو به شمار مي آيد. اين واژه از زمان افلاطون به...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
سقراط در آئينه زمان (2)
«گناه سقراط اين است که جوانان را فاسد مي سازد و خدايان شهر را قبول ندارد و خدايان ديگري را يعني خداي دايموني را مي پرستد .» اتهام فوق را سه...
يکشنبه، 9 آبان 1389
سقراط در آئينه زمان (1)
گرچه سقراط کتابي ننوشته و ادعايي نداشته است ولي زندگي پرفراز و نشيب انديشه هاي چند بعدي و از همه بالاتر شخصيت جذاب او چنان در ميان انديشمندان...
يکشنبه، 9 آبان 1389
ملاحظاتي درباره مقاله «تعبيرهاي ارسطو از اصل تناقض»
« تعبيرهاي ارسطو از اصل تناقض » عنوان مقاله اي است، به قلم مولفين در مجله پژوهش هاي فلسفي - کلامي، شماره 31 و 32 که عهده دار بررسي نظر ارسطو...
شنبه، 8 آبان 1389
خدا در انديشه ارسطو (2)
چهارمين دليل ارسطو در اثبات وجود خدا، «غايتمندي جهان» است. او معتقد است تمام موجودات عالم، اعم از جمادات، نباتات، حيوان و انسان، رو به غايتي...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
خدا در انديشه ارسطو (1)
ارسطو در فلسفه و کلام سنتي ما، حکيمي الهي و بعضاً پيامبر معرفي شده است؛ در حالي که نمي توان حتي او را، به قطع، موحد دانست؛ چه رسد به آن که پيامبر...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
شأن فلسفه کدام را اقتضاء می کند ؟ : شوخی یا جدی ؟
6-1- ابتداء دو جمله شنیدنی را با هم بخوانیم : خلاقیت و بازی به هم نزدیک اند (جی . جی یونگ). باید پی برده باشید که کل علم ، یعنی مجموع اندیشه...
دوشنبه، 26 اسفند 1387
دیدگاه هایدگر درباره نظریه حقیقت افلاطون
هایدگر در این مقاله(1)، ابتدا فقراتی از رساله جمهوری را که در خصوص «تمثیل غار» است از یونانی ترجمه می کند و سپس دو تفسیر از آن ارائه می کند:...
يکشنبه، 25 اسفند 1387
دولت - شهر از دیدگاه افلاطون
نظریه ی سیاسی افلاطون با علم اخلاق او ارتباط نزدیک دارد . زندگانی یونانی اساساً گونه ای زندگی شهری بود ، در دولتشهر ( مدینه ) به سر برده می شد...
يکشنبه، 25 اسفند 1387
نظریه ی معرفت افلاطون ( روایت کاپلستون )
9-1- نظریّه ی افلاطون را در باب معرفت( Knowledge، یا علم، یا شناخت، یا شناسایی) در هیچ یک از محاورات با بیان منظّم و کاملاً ساخته و پرداخته نمی...
يکشنبه، 25 اسفند 1387
نظریه های صور (مُثُل) و واحد افلاطون
10-1- در اینجا قصد ما این است که نظریه صُوَر یا مُثُل را از جنبه هستی شناختی آن بحث کنیم. قبلاً دیدیم که در نظر افلاطون متعلّق معرفت حقیقی باید...
يکشنبه، 25 اسفند 1387
زندگی افلاطون
2-1. اگر نامه ی هفتم افلاطون اصیل باشد، در این موقعیت ویژه قرار می گیریم که زندگینامه ی خودنگاشتی را از او داریم که خلاصه ای از مراحل رشد وی...
چهارشنبه، 21 اسفند 1387
تأثیر پذیری های فلسفی افلاطون
افلاطون در خلأ عقلانی به تفکر نپرداخت . برخی از عمیق ترین و اصیل ترین عقاید او از کوشش برای حل مسایلی به دست آمد که اسلاف وی مطرح کرده بودند...
چهارشنبه، 21 اسفند 1387