مکتب وحدت وجود از منظر علامه محمد تقی جعفری
مرحوم علامه محمد تقی جعفری علی رغم این که با مشرب فلسفی و عرفانی نقاط مشترک و همسویی های دارد، اما در برابر مهمترین دستاورد فلسفه و عرفان (یونانی...
شنبه، 5 آذر 1390
رابطه ي اخلاق و سياست از ديدگاه حکمت متعاليه (2)
حکمت متعاليه به معناي عام هم شامل حکمت صدرا و هم شامل حکمت نو صدرايي ها مي شود ولي حکمت متعاليه به معناي خاص؛ ويژه ي صدرا مي باشد. حکمت متعاليه...
سه‌شنبه، 26 مهر 1390
رابطه ي اخلاق و سياست از ديدگاه حکمت متعاليه (1)
در تفکر معاصر وقتي سخن از رابطه ي اخلاق و سياست به ميان مي آيد، ممکن است پرسش هاي متعددي مطرح شود: آيا ميان اخلاق و سياست نسبت عينيت - تعامل...
سه‌شنبه، 26 مهر 1390
رابطه ي اخلاق و سياست از ديدگاه حکمت متعاليه (3)
1. سياست در تأمين اهداف و سعادت اخلاقي و فراهم نمودن شرايط و زمينه هاي تربيت، ترويج و گسترش اصول اخلاقي بسيار مؤثر و اثرگذار است. تمام اصول اخلاقي،...
سه‌شنبه، 26 مهر 1390
روح بخاري در مسئله نفس و بدن از ديدگاه ملاصدرا(4)
آنچنان که در نظريه ي جسمانيه الحدوث و روحانيه البقا بودن نفس گفته شد، نفس در طول زندگي اش همراه با بدن داراي دو دوره ي کلي است؛ در دوره اي جسماني...
شنبه، 22 مرداد 1390
روح بخاري در مسئله نفس و بدن از ديدگاه ملاصدرا(2)
همان گونه که گفته شد، روح بخاري به لحاظ پاکي و لطافت جسمي از قبيل اجرام فلکي است (يعني از ميان اجسام، جزء اجسامي به شمار مي آيد که در نهايت لطافت...
شنبه، 22 مرداد 1390
روح بخاري در مسئله نفس و بدن از ديدگاه ملاصدرا(3)
با جست و جو در نظرياتي که جزء ويژگي هاي فلسفه ي صدرايي شمرده مي شوند، به نظريه اي در باب حدوث نفس بر مي خوريم که به طور اجمال بيان مي کند که...
شنبه، 22 مرداد 1390
روح بخاري در مسئله ي نفس و بدن از ديدگاه ملاصدرا(1)
مسئله ي نفس و بدن در فلسفه ي ملاصدرا، با توجه به اصول و ادله ي وي، تبيين بسيار مهمي دارد. در عبارات ملاصدرا، از روح بخاري که به عنوان نظريه اي...
شنبه، 22 مرداد 1390
حکمت متعاليه و بحران انسان معاصر(3)
1. شايد به ذهن خوانندگان محترم چنين خطور کند که «انسان مدرن» معمولاً صبغه اي غربي دارد؛ بنابراين طرح اين مشکلات در جوامع شرقي - و از جمله جامعه...
شنبه، 22 مرداد 1390
حکمت متعاليه و بحران هاي انسان معاصر(1)
دنياي مدرن معاصر، دنيايي است بسيار پيچيده و مرموز. «انسان مدرن»، نتيجه ي تجارب چند قرن گذشته است که به صورت انسان معاصر ظهور يافته است. انسان...
شنبه، 22 مرداد 1390
حکمت متعاليه و بحران انسان معاصر (2)
پيش از ورود به بحث، گفتني است که ما در پي اثبات قواعد، اصول يا سخناني که از صدرالمتألهين بيان خواهيم کرد؛ زيرا اثبات آنها - به دليل محدوديت مقاله...
شنبه، 22 مرداد 1390
حرکت جوهري از بسيار به يک (4)
وقتي که دانشمند رياضي با استعداد از اشکال مرئي و محسوس و با نيروي تفکر درباره ي مفهوم هاي مجرد که به حس درنمي آيند. تحقيق مي کند، مفروضاتي از...
شنبه، 18 تير 1390
حرکت جوهري از بسيار به يک (3)
اکنون بايد از زندان غار( يعني عالم شهادت و دنياي آگاهي حسي) در آئيم و به جهان و شناسائي معقول تعالي جوئيم. تا صور يا کلياتي را که در خود داريم...
شنبه، 18 تير 1390
حرکت جوهري از بسيار به يک (2)
معني آنچه انديشيده مي شود در خودي خود از قيد زمان آزاد است. محتواي قضيه فيثاغورث ابدي است ولي کشف آن و هر تفکري که پس از آن درباره ي آن مي شود،...
شنبه، 18 تير 1390
حرکت جوهري از بسيار به يک (1)
قبل از اينکه در مورد حرکت جوهري صحبت شود، بايد اول جوهر و عرض را شناخت. بدواً بايد « ذات» را از « صفات» فرق گذاشت و « جوهر» را که وجود حقيقي...
شنبه، 18 تير 1390
حكمت عملی وامدار حكمت نظري
متني كه مي خوانيد سخنراني منتشر نشده اي از آيت اللّه عبد الله جوادي آملي است كه در جمع اعضاي كميته علمي و شوراي سياستگذاري همايش سياست متعاليه...
دوشنبه، 13 تير 1390
مقايسه نگرش صدرالمتألهين و ابن‌سينا در مسئله اتّحاد عاقل و معقول(3)
پس از آنكه معناي تعقل از نظر ابن سينا و ملاصدرا بيان گرديد، لازم است به مسئله اتحاد عقل و عاقل و معقول اشاره شود، و مقصود از آن روشن گرديده،...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
مقايسه نگرش صدرالمتألهين و ابن‌سينا در مسئله اتّحاد عاقل و معقول(4)
صدرالمتألهين در مباحث گوناگون به بررسي انواع اتحاد پرداخته است، مثلاً در پي فرمايشات شيخ الرئيس در الهيات شفا، وي نيز اتحاد ماده و صورت، و اتحاد...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
مقايسه نگرش صدرالمتألهين و ابن‌سينا در مسئله اتّحاد عاقل و معقول(2)
بيان شد كه در عبارات ابن سينا، به دو برداشت از تعقل برمي‏خوريم: يكي، تعقل از طريق تجريد و ديگري، تعقل از طريق استفاضه و اتصال به عقل فعال. بنظر...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
مقايسه نگرش صدرالمتألهين و ابن‌سينا در مسئله اتّحاد عاقل و معقول(1)
در بسياري از مسائل فلسفه اين سؤال مطرح است كه آيا نگرش فيلسوفان به مسائل يكسان و هماهنگ است؟ يا نظرياتي كه مورد نقد و اثبات قرار مي‏گيرد بطور...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390