مسیر جاری :
مقايسه ديدگاههاى معرفت شناختى و وجودشناختى صدرالدين شيرازى و اسپينوزا(2)
تفاوت ]اين دو فيلسوف[ در تعريف عقل (اينكه آيا الهى است يا صرفاً، انسانى) و ارزش آن در فلسفه ورزيدن، به ديدگاههاى مختلف آنها درباره ماهيت و اعتبار...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
مقايسه ديدگاههاى معرفت شناختى و وجودشناختى صدرالدين شيرازى و اسپينوزا(1)
اين مقاله كوششى است براى مقايسه برخى از آراء و روشهاى فيلسوف «يهودى» سده هفدهم اروپا، باروخ اسپينوزا، و فيلسوف عارف ايرانى سده هاى شانزدهم و...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
ميراث ملاصدرا در آثار دانشمندان غربى(1)
بسيار متأسفم كه شخصاً براى ارائه اين مقاله حضور ندارم. از شخصى كه اين مقاله را مى خواند يا ترجمه مى كند سپاسگزارم. از سازمان دهندگان كنگره نيز...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
ميراث ملاصدرا در آثار دانشمندان غربى(2)
پژوهش فضل الرحمان در سال 1975 درباره صدرا و تفكر وى، نشاندهنده كوششى بود براى مطالعه و بررسى صدرا و ميراث او بعنوان مجموعه اى از معارف، كه از...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
مبانى نظريه حركت جوهرى ملاصدرا در فلسفه افلاطون(3)
در فلسفه افلاطون، نفس بعنوان حد ميانى مثل و صيرورت، مبيّن پيوند خاص علّى ميان اين دو عالم است. چنانكه مى دانيم نفس مخلوق از نظر افلاطون موجودى...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
مبانى نظريه حركت جوهرى ملاصدرا در فلسفه افلاطون(1)
بررسى دقيق آثار افلاطون و ملاصدرا وجوه مشترك بسيارى را در انديشه اين دو حكيم الهى نمايان مى سازد. اگر بپذيريم ـ چنانكه همينگونه نيز هست ـ كه...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
مبانى نظريه حركت جوهرى ملاصدرا در فلسفه افلاطون(2)
اين نيز از تعاليم افلاطون است و با بررسى آن مى توان همفكر بودن او و صدرالمتألهين را در خصوص مركب بودن عالم صيرورت از دو عامل بالقوه و بالفعل...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
ابصار در فلسفة صدرالدين شيرازی
همان طور که می دانيد ملاصدرا دربارة ابصار حرفی که بيرون از نظرية کليش دربارة ادراک باشد ندارد و بنابرين نظريه اش در زمينه ابصار فرع نظرية او...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
عناصر مکان چونان جوهر؛ فهم صدرايی از موضوع(2)
در نظر كانت اين نه خود مكان است كه خود بيّن و بديهي است بلكه هندسه اقليدسي كه در مكان مطابقت مييابد، خود بيّن است و آنچه اين بداهت و خود بيّنبودن...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
عناصر مکان چونان جوهر؛ فهم صدرايی از موضوع(3)
شيخ بوعلی سينا در کتاب قاطيغورياس شفا اشاره کرده حقايق بسيطهای که نه جنس داشته باشد و نه فصل مانعی نيست تا تحت مقولهای از مقولات واقع نشود....
سهشنبه، 30 فروردين 1390
عناصر مکان چونان جوهر؛ فهم صدرايی از موضوع(1)
از شگفتيهاي جهان و انسان, تو همين بس دان كه چون اين وجود انساني دستهاي خود را باز ميكند و به اينسو و آنسو ميكشاند و خود را در مكان بنحوي مييابد...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
حركت جوهري و مسئله پيدايش نفس ناطقه و رابطه آن با بدن(2)
سخن اين است كه بالوجدان دانستيم كه ما را نفسى است كه هميشه با ماست و غبار هيچ غيبتى به چهره جميلش نمى نشيند و بالبرهان فهميديم كه اين حقيقت هميشه...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
حركت جوهري و مسئله پيدايش نفس ناطقه و رابطه آن با بدن(1)
نفس ناطقه كه هر كس بالوجدان بوجود آن پي ميبرد و با تعبير «أنا» از آن حكايت ميكند، داستاني دراز و خواندني دارد به طوري كه برخي از طايفه فكر...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
ربط معرفت به جهان صغير و جهان کبير از ديدگاه صدرالمتألهين(3)
چنانچه گذشت صفت فعل, صفتی است که بتنهايی از ذات حق قابل انتزاع و در نتيجه بحسب صرف ذات نيز به او قابل انتساب نيست بلکه با لحاظ و صدور فعل از...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
ربط معرفت به جهان صغير و جهان کبير از ديدگاه صدرالمتألهين(1)
راههای گوناگون کسب معرفت دربارة خداوند را به سه قسم اساسی تقسيم کردهاند, بدين شرح که اگر در راههای خدايابی و خداشناسی, رونده (انسان شناسا),...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
ربط معرفت به جهان صغير و جهان کبير از ديدگاه صدرالمتألهين(2)
حقيقت و ماهيت نفس را به نور کشف و يقين دانستن جز عارفان را نصيب نيست و لهذا افشای سر روح نفرمودهاند ... هر که معرفت نفس حاصل نکرده باشد هيچ...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
حقيقت علم از نظر صدرالمتألهين(4)
نظر به اينكه از طرفي، علم حضوري دريافت بلاواسطه واقعيت عيني و علمي است، به نحوي كه خود معلوم عيناً نزد عالم حضور دارد نه صورتي از آن و از اينرو...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
حقيقت علم از نظر صدرالمتألهين(2)
پس از قول به صدوري و وجودي بودن علم، تفاوت نظر صدرالمتألهين با نظر ابن سينا بخوبي روشن ميگردد. ابن سينا و همچنين بسياري ديگر از حكما معتقدند...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
حقيقت علم از نظر صدرالمتألهين(3)
از مباحث گذشته حل مسئله مطابقت علم با واقعيت خارج بدست نيامد. اينك ببينيم نظرية اتّحاد نفس با عقول مفارقه مانند عقل فعّال، ارباب انواع و غيره...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
حقيقت علم از نظر صدرالمتألهين(1)
در مبحثی كه در كتاب اسفار اربعه تحت عنوان بحث «عقل و معقول» مورد بررسي قرار گرفته است، مشكل صدرالمتألهين، مسئلة «مطابقت» نبوده، چرا كه او اين...
سهشنبه، 30 فروردين 1390
گروه بندی
برگزیده ها
تازه های مقالات
سامریهای منافق در جامعه امروز
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
ویژه نامه ها
بیشترین بازدید هفته
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
نحوه خواندن نماز والدین
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
نماز قضا را چگونه بخوانیم؟
پیش شماره شهر های استان گیلان
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟