حسن و قبح و بايد و نبايد(1)
آنچه در پي مي‌آيد، تأملاتي است كه در باب دو دسته مهم از محمولات اخلاقي، كه در مباحث فلسفه اخلاق داراي اهميت بسيار مي‌باشند، صورت گرفته است. نخست...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
نگاهى تطبيقى به نظريه سعادت آراى ارسطو و ملامهدى نراقى(1)
1. اخلاق جمع «خلق‏» است و «خلق‏» (1) به آن دسته از هنجارهاى روحى و نفسانى گفته مى‏شود كه از استوارى نسبى برخوردار بوده و مقتضى صدور افعال به...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
نگاهى تطبيقى به نظريه سعادت آراى ارسطو و ملامهدى نراقى(2)
ب) فضيلت‏ها به دو بخش تقسيم مى‏شوند: فضيلت‏هاى عقلى مانند حكمت عملى (فرونسينر)، تدبير و حكمت نظرى و فضيلت‏هاى اخلاقى مانند شجاعت و عفت و... ارسطو...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
تاثيرپذيرى فاضلين نراقي از اخلاق ارسطويى(1)
فاضلين نراقى كه دو ستاره درخشان سپهر علم و حكمت و اخلاق مى‏باشند، از نوادر و نوابغى هستند كه جامع معقول و منقول بوده و در هر كدام، صاحب نظر و...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
تاثيرپذيرى فاضلين نراقي از اخلاق ارسطويى(2)
اكنون نوبت آن است كه به استشهادات و تبعيت‏هاى مرحوم ملا مهدى از ارسطو - كه عنوان اصل مقاله است - اشاره داشته باشيم و محورهاى اصلى تبعيت را در...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
مقايسه‏اى كوتاه بين اخلاق خواجه و اخلاق نراقى
1- كتاب «اخلاق ناصرى‏» اثر خامه علامه يگانه ، خواجه نصير الدين طوسى كه به اشارت ناصر الدين ، عبد الرحيم ابن ابى منصور ، حاكم اسماعيلى مذهب قهستان...
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
نگاهى به تاريخچه علم اخلاق
موضوع اخلاق از ديرباز مورد بررسى و توجه دانشمندان و فيلسوفان بوده است. آنان در تعريف اخلاق و شناخت ‏خوب و بد و نقش فضايل و رذايل اخلاقى در سعادت...
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
درآمدى بر فلسفه اخلاق نراقى (2)
انسان به جميع مراتب مختلف احاطه دارد و در اطوار متباين (جماديت، نباتيت، حيوانيت و ملكيت) سير مى‏كند. به قول مولوى: از جمادى مردم و نامى شدم...
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
درآمدى بر فلسفه اخلاق نراقى (1)
در نظام اخلاقى نراقى، شناخت طبيعت نفس انسان از جايگاه بلندى برخوردار است; به عبارت ديگر فلسفه اخلاق وى ارتباط تنگاتنگى با انسان‏شناسى دارد. بنابراين...
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
سعادت در ديدگاه نراقى و ارسطو
معمولا در حوزه اخلاق و در يك تقسيم بندى خاص، نظريات اخلاقى (1) را ذيل دو گروه نظريات غايت انگارانه (2) و نظريات وظيفه گرايانه (3) قرار مى‏دهند....
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
مبانى نظرى علم اخلاق از ديدگاه محقق نراقى (رحمه الله)
تنها منبعى كه براى مطالعه مبانى نظرى علم اخلاق از ديدگاه مرحوم حاج ملا محمدمهدى ابن ابى‏ذر نراقى (1209 ق)، مشهور به «محقق نراقى‏» در دسترس است،...
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
ملاك فضايل و رذايل اخلاقى از منظر نراقى
نظريه توسط و اعتدال در خلق و خوى، از روزگاران دور مورد توجه حكيمان و انديشمندان بشرى بوده و دين مبين اسلام بر آن پاى فشرده است. آنان ملاك فضيلت...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
اخلاق فضيلت‏مدار (3)
از منظر تاريخي مي‏توان اخلاق فضيلت را به سه دوره يونان، قرون وسطي و اخلاق معاصر و يا از جهتي ديگر به دوره قبل از دوران معاصر و دوران معاصر تقسيم...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
اخلاق فضيلت‏مدار (2)
اشاره شد كه اخلاق فضيلت نوعي نظريه هنجاري از نوع غايت گرايانه است. مطابق اين نظريه، همه موجودات از جمله انسان، داراي غايتي هستند كه به سوي آن...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
اخلاق فضيلت‏مدار (1)
اخلاق فضيلت مدار نوعي نظريه هنجاري است كه در عصر افول مدرنيته و ظهور پست مدرنيسم، همراه با ناكامي نظريه‏هاي اخلاقي در دستيابي به طرحي نو، براي...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
فلسفه ي اخلاق «ويليام كي فرانكنا»
ويليام.كي. فرانكنا در سال 1908 ميلادي در ايالت مونتانا به دنيا آمد و پس از دريافت مدرك ليسانس در رشته ي زبان انگليسي و فلسفه از كالج كالوين،...
سه‌شنبه، 3 اسفند 1389
رابطه دین و اخلاق در اندیشه کانت
دین واخلاق از واژگانی است که به درازای تفکر و یا خلقت بشر بازمی گردد، اگر نگوئیم این دو تلازم دارند، واژگانی هستند که در توسعه همدیگر نقش اساسی...
چهارشنبه، 29 دی 1389
اصول موضوعه در اخلاق (از دیدگاه های مختلف)
اخلاق آدمی (هر چندكه از نظر عدد بسیار است، ولی منشا همه خلقهای وی) سه نیروی عمومی است كه در آدمی وجود دارد و این قوای سه گانه است كه نفس را برمی...
سه‌شنبه، 28 دی 1389
اخلاق نظری و عملی
کلمه اخلاق جمع خلق است. خلق شکل درونی انسان است. چنان چه خَلق شکل ظاهری و صوری اشیاء از جمله انسان است. غرایز و ملکات و صفات روحی و باطنی که...
يکشنبه، 26 دی 1389
اهمیت و جایگاه اخلاق
یكی از اهداف اصلی بعثت پیامبراسلام صلی الله علیه و آله تزكیه نفوس و تربیت انسانها و پرورش اخلاق حسنه بوده است؛ حتی می توان گفت تلاوت آیات الهی...
يکشنبه، 26 دی 1389