واژه‌سازی‌های فردید
هر چند استفاده فردید از تعابیر عرفانی و اشعار حافظ و جامی به جای واژگان و اصطلاحات غیرتئولوژیک در شرح و بیان اندیشه های هایدگر انتقادات بسیاری...
جمعه، 30 فروردين 1398
تغییر پارادایم تفکر در ایران
به موجب همین عدم ارتقای گفتمان‌های نظری در جامعه ما تا سطح گفتمانی فلسفی (به معنای عام کلمه)، به خصوص در میان روشنفکران و اصحاب تئولوژی، و به...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
این آقا فراماسون است و اساساً مأمور بود (قسمت اول)
کربن خود معتقد است که احتمالا پیش از وی کمتر کسی به مقایسه میان اندیشه های هایدگر و عرفان ایرانی اسلامی اقدام ورزیده است، و صراحتا اظهار میدارد:...
يکشنبه، 28 بهمن 1397
این آقا فراماسون است و اساساً مأمور بود (قسمت دوم)
هیچ گاه زمین خالی و محروم از حکیمی یا جماعتی از حکما که بدانها حجج و بینات الهی اقامه و نظام عالم بشری ادامه پیدا می کنند نیست. در میان سلسله...
يکشنبه، 28 بهمن 1397
این آقا فراماسون است و اساساً مأمور بود (قسمت سوم)
کربن در رجوعش به سنت تفکر اسلامی، بیشتر به فلسفه اشراق توجه دارد؛ او سهروردی را قهرمان و اسوه تفکر ایده آل خویش برمی شمارد و معتقد است که «متافیزیک...
يکشنبه، 28 بهمن 1397
اتیمولوژی فردیدی (قسمت اول)
زبان شناسان می کوشند تا به تغییرات و تحولات تاریخی واژگان و نیز صیرورت خود زبانها به طور کلی پی برده، بر اساس اصول و قواعدی علمی به ریشه‌های...
يکشنبه، 28 بهمن 1397
اتیمولوژی فردیدی (قسمت دوم)
هرچند در مرحله اول ناظر به علم انسان به اسما و صفات حق است لیکن در مرحله ثانی به اسمای ملفوظ که مظاهر این اسما با آنها نامیده می شوند، دلالت...
يکشنبه، 28 بهمن 1397
نگرش علم الاسمایی (قسمت اول)
تفکر فردید، بی تردید از ذات گرایی ارسطویی فاصله دارد؛ وی، به خصوص با توجه به تأثیر پذیری اش از تفکر هایدگر و نیز به تبع نگرش تاریخی جدید، بر...
شنبه، 27 بهمن 1397
نگرش علم الاسمایی (قسمت دوم)
فردید از آیات قرآنی به منزله منبع بهره می گیرد. دوره دوم تاریخ از نظر فردید، دورة غفلت از وجود و نیست انگاری است که با ظهور متافیزیک آغاز می...
شنبه، 27 بهمن 1397
نگرش علم الاسمایی (قسمت سوم)
در فلسفه تاریخ فردید حضور تفکر هایدگر به خوبی هویداست. میدانیم که هایدگر تاریخ متافیزیک را تاریخ بسط غفلت از وجود می داند غفلتی که دیوار به دیوار...
شنبه، 27 بهمن 1397
غرب‌زدگی از دیدگاه فردید
هایدگر، تاریخ تفکر غرب را تاریخ بسط تفکر متافیزیکی دانسته، می کوشد تا با تأمل درباره نحوه حدوث، مراحل بسط و بن بست های سنت تفکر متافیزیکی به...
شنبه، 27 بهمن 1397
حکمت انسی چیست؟
حکمت انسی و تأثیرپذیری از سنت عرفانی، مهم ترین عنصر قوام بخش تفکر فردید در مرحله دوم و اصلی حیات فکری اوست. بدون توجه به این عنصر، فهم فردید...
جمعه، 26 بهمن 1397
آثار فردید جوان (قسمت اول)
متون پراکنده و نابسامان به جای مانده از فردید، دستاویزهای مناسبی برای نقد و انکار در اختیار هر خواننده ای، با هر گرایشی قرار میدهد. این خود یک...
جمعه، 26 بهمن 1397
آثار فردید جوان (قسمت دوم)
اتحادیه بین الملل پرورش نو اولیای اطفال و مربیان و مدیران و خدمتگزاران اجتماعی را به تمامی دعوت می کند به این که دست به دست هم داده، همت خود...
جمعه، 26 بهمن 1397
آثار فردید جوان (قسمت سوم)
شاید بتوان کلیة آرا و عقاید حکیم معاصر فرانسه، هانری برگسن، را فرع بر سه قول اصلی او به شمار آورد: یکی قول به تجدد ذاتی و حرکت جوهری که اصل فکر...
جمعه، 26 بهمن 1397
تاریخچه تحصیل فردید (قسمت اول)
فردید مدرس دانشسرای عالی بود، برای ادامه تحصیل به فرانسه اعزام شد و در دانشگاه سوربن به تحصیل پرداخت. در یکی از نامه‌های صادق هدایت به یکی از...
جمعه، 26 بهمن 1397
تاریخچه تحصیل احمد فردید (قسمت دوم)
فردید در زمانی که در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران تدریس می کرد همچنان از انتشار آثارش خودداری می ورزید به طوری که به «فیلسوف شفاهی» شهره شد.
جمعه، 26 بهمن 1397
تاریخچه تحصیل احمد فردید (قسمت سوم)
علی رغم آن که ارتباط برقرار کردن با فردید، به دلیل زبان تند و تیزش و نحوه بیان خلاف آمدش، امری دشوار بود، در شخصیت، منش، اندیشه ها و گفتارش چیزی...
جمعه، 26 بهمن 1397
سیر فلسفه در قرن بیستم (قسمت دوم)
علی رغم انتقاد از فردید به دلیل کاربرد زبان تئولوژیک و گرانبار از ارزش در بیان مفاهیم فلسفی، می توان نکته ای را در دفاع از وی اظهار داشت، و آن...
جمعه، 26 بهمن 1397
سیر فلسفه در قرن بیستم (قسمت اول)
چند نمونه از درمان های روحی ترجمه دیگری از فردید جوان است که درباره چند تجربه تربیتی در مؤسسه ای به نام «بنگاه پزشکی پرورشی» در فرانسه در درمان...
جمعه، 26 بهمن 1397