ولایت مقیده یا نظریه ی دولت در دولت
نظریه ی «دولت در دولت» زمانی مطرح می شود که حکومت در دست امام معصوم و یا زمامدار عادلی نباشد و حکومت جور و طاغوت استقرار داشته باشد. در این حالت...
يکشنبه، 15 دی 1392
تفکیک قوا و نظر اسلام درباره ی آن
وظایفی که بر عهده دستگاه حکومت است از تنوع و پیچیدگی بسیاری برخوردار است که پرداختن به هر یک مستلزم آگاهی، گستردگی معلومات، تجربه و تخصص است....
يکشنبه، 15 دی 1392
هماهنگی در نظام اسلامیِ مبتنی بر تفکیک قوا
آیا در نظامهایی که تفکیک قوا پذیرفته شده است نهادی جهت ایجاد هماهنگی میان قوا و نظارت بر عملکرد آنان در نظر گرفته می شود؟ در نظام ولایت فقیه...
يکشنبه، 15 دی 1392
جامعه ی مدنی اسلام و غرب
جامعه ی مدنی دارای معانی گوناگونی است و از حدود دو هزار و پانصد سال پیش که این واژه مطرح گردیده، تفاسیر و تعاریف مختلف و گاه متضادّی از آن ارائه...
شنبه، 14 دی 1392
اسلام و دموکراسی
دموکراسی یعنی حکومت مردم یا به تعبیر دیگر مردمسالاری، منظور این است که در امور حکومتی اعم از قانونگذاری و اجرای قانون و سایر شؤون سیاسی جامعه...
شنبه، 14 دی 1392
رابطه ی اسلام و سیاست
برخی مدعّی اند «مسائل حکومتی دنیوی و عرفی هستند و ربطی به اسلام ندارند و آنچه در قرآن و روایات درباره ی این مسائل آمده مربوط به صدر اسلام است...
شنبه، 14 دی 1392
منشأ مشروعیت در دموکراسی و اسلام
ابتدا توضیح مختصری پیرامون واژه دموکراسی ارائه می کنیم: ترجمه تحت اللفظی دموکراسی؛ عبارت است از: حکومت مردم، یا به تعبیر دیگر مردم سالاری. منظور...
شنبه، 14 دی 1392
امتیازهای نظام ولایت فقیه نسبت به دیگر نظام های سیاسی
اولین امتیازی که نظام ما بر سایر نظامها دارد، انسجام درونی آن است. در سایر نظامهای دموکراتیک، شاخص اصلی پیشرفت و دموکراتیک بودن را تفکیک قوا،...
چهارشنبه، 11 دی 1392
حکومت اسلامی، دموکراتیک یا دیکتاتوری؟
طبق یک تقسیم کاملاً معروف در حوزه مباحث سیاسی، حکومت ها یا دیکتاتوری اند یا دموکراتیک؛ حکومت اسلامی جزء کدامیک از این دو دسته است؟
چهارشنبه، 11 دی 1392
حکومت و سیاست، عرفی یا دینی؟
اسلام مدل خاصی برای حکومت ارائه نداده است بلکه قوانین و چارچوب های خاصی را بیان کرده که باید در حکومت رعایت شود. بنابراین، حکومت اسلامی می تواند...
چهارشنبه، 11 دی 1392
فلسفه عدم ارایه ساختار ثابت برای حکومت اسلامی
همان گونه که می دانیم اسلام دینی است که برای همه ی زمان ها و مکان ها و همه ی جوامع آمده است. این دین سترگ هم جامعه ی کوچک و محدود زمان پیامبر...
چهارشنبه، 11 دی 1392
مدل ایده آل و مدل های ترتبی حکومت اسلامی
در رابطه با ارزش ها نظریه ای معروف به «همه یا هیچ» وجود دارد. طبق این نظریه برای حد عالی و ایده آل مثلا حکومت، شرایطی را بیان می کنند که اگر...
سه‌شنبه، 10 دی 1392
ساختار حکومت در اسلام
وقتی از ساختار و ماهیت حکومت اسلامی سخن گفته می شود ممکن است گونه های مختلف حکومت که در فلسفه سیاست مطرح شده اند به نظر بیاید، مانند حکومت الیگارشی،...
سه‌شنبه، 10 دی 1392
معنای اذن خداوند در قوانین مصوب مجلس و دولت
مجلس شورای اسلامی، هیئت دولت و برخی منابع قانونگذاری هر روزه به وضع قانون می پردازند، بنابراین آیا مأذون بودن از طرف خدا یا مأذون نبودن تأثیری...
چهارشنبه، 4 دی 1392
مراجع صلاحیت دار قانون گذاری در اسلام
براساس بینش اسلامی قانونگذار در اصل باید خدا باشد و در کنار خداوند کسی حق قانونگذاری ندارد. البته در طول قانونگذاری -خدا و نه در عرض او- کسانی...
يکشنبه، 1 دی 1392
ملاک اعتبار قوانین
مسأله قانون و اعتبار آن و لزوم اطاعت از آن از مباحث بنیادی همه ی نظامهای سیاسی است دانشمندان و متخصصان برای تبیین این بحث تلاشهایی کرده اند و...
يکشنبه، 1 دی 1392
ملاحظات اسلام در وضع و اجرای قوانین
نظام اسلامی با سایر نظامها در بخش قانونگذاری و اجرای آن متفاوت است. وضع قوانین در نظام حکومتی اسلام مستند به خداوند است. یعنی قوانین مستقیم یا...
شنبه، 30 آذر 1392
کارآمدی قوانین اسلام در جوامع پیچیده و مدرن
اسلام در عصر ظهور خود با جوامعی نه چندان پیچیده مواجه بود، اما امروزه که جوامع بسیار گسترده و پیچیده شکل گرفته است و هزاران ارتباط رو به افزایش...
شنبه، 30 آذر 1392
دگراندیشان و احکام جزایی اسلام
امروزه، دگراندیشان برای شانه خالی کردن از عمل به اسلام و احکام مترقّی و تابناک آن، از راه های مختلفی دست به القاء شبهه و انحراف افکار، بویژه...
شنبه، 30 آذر 1392
مشروعیت قانون گذاریِ غیر خدا
اگر قانون گذاری اصالتاً حق خداوند است، در مواردی که خدا قانون وضع نکرده است ولی جامعه نیاز به قانون دارد چه باید کرد؟ آیا اگر دیگران نیز وضع...
شنبه، 30 آذر 1392