گستره وضع قانون در اسلام؛ حداقلی یا حداکثری؟
درباره ی گستره ی وضع قانون و کمیّت آن دیدگاههای متفاوتی مطرح است که اختلاف آنها ناشی از نوع تلّقی آنها از انسان و هدف قانونگذاری است.
پنجشنبه، 28 آذر 1392
احکام ثانوی و احکام حکومتی
پرسش: چرا احکام ثانویه و احکام حکومتی در زمره ی احکام اسلام جای می گیرند؟ پاسخ: مقدمتاً باید گفت احکام اسلام به یک لحاظ به دو بخش تقسیم می شوند:...
پنجشنبه، 28 آذر 1392
قانون و قانونگذاری در اسلام
قانون دارای مفهوم عام و وسیعی است که اصطلاحات مختلفی را در بر می گیرد. (1) اما در ارتباط با مسائل سیاسی اجتماعی و حقوقی منظور از آن همان قوانین...
چهارشنبه، 27 آذر 1392
قوه مقننه و منشأ مشروعیت آن در نظام اسلامی
یکی از مهمترین ارکان حکومت، قوه ی مقننه است که با توجه به تحول مستمر زندگی اجتماعی و لزوم یافتن قوانین متناسب با هر شرایط، گروهی و جمعی و پس...
سه‌شنبه، 26 آذر 1392
«قانون» از دیدگاه اسلام و لیبرالیسم
قوانین حقوقی قوانین الزام آور و توأم با امر و نهی می باشند. قانون به هر شکلی تنظیم شود، به طور صریح یا به نحو تلویحی دارای امر و نهی است بنابراین...
سه‌شنبه، 26 آذر 1392
اسلام و آزادی اندیشه
تضارب اندیشه ها و شنیدن سخنان و دیدگاه های گوناگون وسیله ای است که به جویندگان حقیقت کمک می کند تا در پرتو آن بهترین را انتخاب کنند و در نتیجه...
دوشنبه، 25 آذر 1392
برخورد قهرآمیز پیامبران با موانع هدایت
پس از آن که خداوند توسط فرستادگانش مردم را به حق هدایت کرد و راه حق را از باطل بازشناساند، تا آنان با شناخت و معرفت صحیح و البته با انتخاب آزادانه...
دوشنبه، 25 آذر 1392
طرح سؤال و شبهه یا توطئه و براندازی؟!
اسلام دین منطق و متکی بر استدلال و برهان است و در هر شرایطی از مسلمانان و علماء می خواهد که با کمال متانت، بردباری، سعه ی صدر و با استفاده از...
دوشنبه، 25 آذر 1392
وجوب اطاعت از ولیّ فقیه و حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش
برخی این شبهه را مطرح کرده اند که اگر دین بخواهد در امور سیاسی و اجتماعی انسان دخالت کند و مردم را ملزم کند که رفتار خاصی داشته باشند و یا از...
يکشنبه، 24 آذر 1392
به کارگیری قوه قهریه در استقرار و استمرار حکومت الهی
آیا پیامبران برای دعوت مردم به سوی خدا و استقرار نظام الهی از قوّه ی قهریه استفاده می کردند؟ پس از استقرار نظام الهی وضع به چه صورت بود؟
يکشنبه، 24 آذر 1392
انسان مدرن و آزادی از تکلیف
رابطه ی بنده و مولی متعلق به دوره های پیشتر تاریخ بوده است ولی امروزه و در عصر مدرنیته انسان دیگر به دنبال تکلیف نیست بلکه طالب حقوق خود است،...
يکشنبه، 24 آذر 1392
مسلمانی و آزادی مطلق؟!
بعضی از افراد، با الهام گرفتن از فرهنگ غرب اصل آزادی را به عنوان بزرگترین ارزش انسانی به طور مطلق می پذیرند. و بالاترین ارزش را برای انسان آزادی...
يکشنبه، 24 آذر 1392
مغالطه ی فوق قانون بودن آزادی
انسان ها در زندگی اجتماعی در پی تأمین نیازهای خود و پیمودن مسیر تکامل خویش هستند. به عبارت دیگر: انسان در زندگی جمعی تعامل هایی با دیگر افراد...
چهارشنبه، 20 آذر 1392
آزادی، فوق قانون؟
گاهی گفته می شود «آزادی فوق قانون است و نمی توان آن را محدود کرد»، ارزیابی شما درباره ی این گفته چیست؟ دیدگاه اسلام در این باره کدام است؟
چهارشنبه، 20 آذر 1392
اسلام و آزادی
برای بحث درباره آزادی و این که آیا آزادی با اسلام سازگاری دارد یا خیر، دانستن و رعایت چه پیش فرض هایی لازم است؟
چهارشنبه، 20 آذر 1392
مخالفت با ولایت فقیه، مستلزم شرک به خدا؟
بر اساس مضمون پاره ای از روایات -از جمله مقبوله ی عمربن حنظله- اگر کسی از فرمان و حکم ولیّ فقیه سرپیچی کند مشرک است. در مقبوله ی عمربن حنظله...
چهارشنبه، 20 آذر 1392
چگونگی تبلور «اسلامیت» در قوای سه گانه حکومت
ویژگی اصلی نظام اسلامی که ما بیش از دو دهه از عمر عزیزش می گذرد و به بهای خونهای پاک هزاران انسان شریف و فداکار بدست آمده، اسلامی بودن آن است.
سه‌شنبه، 19 آذر 1392
برخورد علمی با شبهه افکنی پیرامون حکومت دینی
در برابر شبهات موجود پیرامون حکومت دینی از چه شیوه هایی برای گفتمان علمی می توان بهره گرفت؟
سه‌شنبه، 19 آذر 1392
هدف تشکیل حکومت و نظر اسلام در این باره
در باب هدف از تشکیل حکومت نظریه های مختلفی ابراز شده است که ما در اینجا فهرست وار سه نظریه را مطرح و مقایسه می نماییم:
يکشنبه، 17 آذر 1392
حکومت اسلامی و تئوکراسی
حکومت تئوکراسی یعنی حکومت خدایی. این نظریه در قرون وسطی و در اروپا از سوی کلیسا ابراز می شد و کلیسا بخصوص کلیسای کاتولیک مدعی بود که از طرف خدا...
يکشنبه، 17 آذر 1392