مراتب و مراحلِ آفرینش از نگاه ابن عربی (2)
پدیده هایِ بیرونی (= موجوداتِ عینی) از آمیزش و همنشینیِ پاره ای از مراتبِ یاد شده یِ هستی پدید می آیند، مراتبی که خود در «عماء»(= نَفَسِ الهی)...
شنبه، 9 فروردين 1393
مراتب و مراحل آفرینش از نگاه ابن عربی (1)
انگاره هایِ ابنِ عربی درباره یِ مفاهیمی چون «الوهیت»، «هستی»، «نیستی»، «آفرینش» و... با انگاره هایِ دین پژوهان (= متکلمان) و در پی، با انگاره...
شنبه، 9 فروردين 1393
ساختار هستی در اندیشه ابن عربی
ساختارِ اندیشه یِ ابنِ عربی ویژگیِ به راستی کم یابی دارد که من، همانندی برایِ آن در اندیشه یِ هیچ اندیشمندِ دیگری سراغ ندارم. و آن این که پژوهشگر...
شنبه، 9 فروردين 1393
دیدار محیی الدین عربی با ابن رشد (1)
تجربه هایِ روحی ـ عرفانیِ شیخ، آن گاه که او هنوز در اشبیلیه بود، با خوابی آغاز شد، خوابی که در هنگامِ بیماری در نوجوانی دید و روند و روالِ زندگیِ...
شنبه، 9 فروردين 1393
دیدار محیی الدین عربی با ابن رشد (2)
بی گمان می توان این داستانِ فلسفی را که استادِ ابنِ رشد، ابنِ طفیل، نوشته و پیش از او هر یک از ابن سینا و سهروردی نیز نمونه هایی از آن را برایِ...
شنبه، 9 فروردين 1393
مهدی منتظر از منظر محیی الدین عربی
آن روزگاران، روزگارِ خیر و خوبی بود؛ روزگارِ صحابه، روزگارِ مهاجرین و انصار، روزگارِ خلفایِ راشدین، روزگارِ سده هایِ آغازین ـ بهترین سده ها....
شنبه، 9 فروردين 1393
کفرو ایمان و موضع محیی الدین عربی
ما نمی خواهیم دید و دریافتِ خویش را از اوضاع و احوالِ تاریخی ای که شیخ اکبر در آن سخن گفته، بر تجربه هایِ او بار کنیم. خواسته ی ما بیش تر این...
شنبه، 9 فروردين 1393
خلافت در نگاه محیی الدین عربی
چه چیزی می تواند فتحِ مکّه در سده یِ هفتمِ میلادی را، پیوند دهد با باز پس گرفتن قدس از چنگِ رومیان در سده یِ دوازدهم، به دستِ صلاح الدّین ایّوبی؟...
شنبه، 9 فروردين 1393
عرفان ابن عربی در پیوند با وقایع روزگار او
برای شناختِ سفرِ بی بازگشتِ ابنِ عربی از اندلس و مغربِ عربی، ناچار باید از یک سو نگاهی ژرف به اوضاع و احوالِ تاریخِ سیاسیِ دو سده یِ ششم و هفتم...
شنبه، 9 فروردين 1393
محیی الدین عربی و سلاطین معاصر
پیوندی که ابنِ عربی با امیرانِ روزگارِ خود داشته و نامه هایی که بدانان می نگاشته، شاید بتواند به خوبی نشان دهد که او تا چه اندازه درگیرِ دشواری...
شنبه، 9 فروردين 1393
پوشیده گوییِ خود خواسته در آثار ابن عربی
درست است که پیچیدگیِ زبانِ ابنِ عربی گاه ریشه در پیچیدگیِ اندیشه هایِ او دارد، اندیشه هایی که در زبانِ قرار دادیِ همگان نمی گنجند. از سویِ دیگر،...
شنبه، 9 فروردين 1393
ساختار قرآن و نوشته های محیی الدین عربی
از برجسته ترین چیزها در سبک و شیوه یِ ابنِ عربی، که جا دارد بدان پرداخته شود، چیزی است که من در سالِ 1981، پس از ده سال که نخستین پژوهشم را درباره...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
دشواری تجربه یا دشواریِ زبان، خطابِ خدا
جان و جوهرِ تجربه یِ عرفانی، شکفتگیِ «من» است و آغوش گشودنِ آن بر جان و جوهر و معنایی که در سراسرِ هستی نهفته است. این شکفتگی و گشایش نیز، در...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
دیالکتیک پنهانی و پیدایی، فصوص و فتوحات
سنجشِ سبک شناختیِ رساله ها و کتاب هایِ کوتاهِ شیخ از آن میان، کتابِ فصوص الحکم، با کتابِ فتوحات مکیّه، تفاوتِ چشم گیری را نشان می دهد: آشکاری...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
نوشته هایِ شیخ محیی الدین عربی نگاهی گذرا
نگاهی به زبانِ شیخ و چگونگیِ ساختارِ آن در پاره ای از نوشته های او، می تواند بسیاری از ویژگی هایِ این زبان را برایِ ما باز نماید. شیخ، پیش از...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
دیالکتیک پیدا و پنهان
تجربه یِ عرفانی، در جان و جوهرِ خویش، چیزی نیست جز تب و تاب و تکاپویِ آدمی برایِ فراتر رفتن از تجربه هایِ عادیِ دینی. در این تجربه هایِ عادی...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
ابن عربی از مکه تا شام
در شهر مکّه شکوفایی و کمالِ تجربه هایِ روحیِ شیخ، با تجربه یِ زیبایِ عاشقانه ای پیوند یافت: عشقِ شیخ به «عین الشمس نظام» دخترِ استادش شیخ مکین...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
محیی الدین عربی و مردان غیبی
شیخ، پس از نخستین دیدارش از تونس در سالِ 587/ 1193، بارها به اندلس ـ به ویژه اشبیلیه ـ و مغربِ غربی سفر کرد. در سالِ 589/ 1195 او را در فاس می...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
دیدار ابن عربی با خضر، آغاز و انجام
ابنِ عربی، هنگامِ گفت و گو درباره یِ «اقطاب» از دیدارِ خود با خضر هنگامی که هنوز در آغازِ راه بوده، یاد می کند و او را یکی از اقطابِ برجسته می...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
از ایمان تا عرفان
پژوهشگر، به دشواری می تواند به گونه ای یقینی باز نماید که ابنِ عربی با کوششِ شخصی به این ذکرهایِ قرآنی راه یافت یا به راهنماییِ پیری. و ما می...
دوشنبه، 4 فروردين 1393