حدود حکومت مردم بر مردم
سيد مرتضي آويني معتقد است که عصر ما، عصر احياء مجد اسلام و تمهيد آن مقدمات علمي و اجتماعي است که مبناي تمدن آينده بشريت در کره ارض قرار خواهد...
دوشنبه، 10 بهمن 1390
خاستگاه مشروعيت قدرت (6)
علاوه بر عقل که دلالت داشت بر اينکه منشأ مشروعيت حاکميت يا حاکميت مشروع، منحصراً خداوند سبحان است، آيات فراواني از قرآن کريم و نيز سنت متواتره،...
شنبه، 1 بهمن 1390
خاستگاه مشروعيت قدرت (4)
در برابر انديشه ي الهي، انديشه ي مادي گراي نوين، تلاش کرده است تا «ملت» را مبناي مشروعيت الزام آوري قدرت حاکم [بر يک جامعه] بداند. براي سازماندهي...
شنبه، 1 بهمن 1390
خاستگاه مشروعيت قدرت (5)
وجه اشتراک نمايندگان و وکالت در اين است که هر دو، راه پياده کردن حقي هستند که افراد جامعه دارند. بنابراين، حق يا حاکميت نماينده يا وکيل، امري...
شنبه، 1 بهمن 1390
خاستگاه مشروعيت قدرت (2)
همان طور که گفته شد، اين احتمال وجود دارد که اراده ي اکثريت با وجود برآمدن از اراده ي مردمي، اراده اي غير مشروع باشد؛ زيرا ممکن است شيوه ي گردآوردن...
شنبه، 1 بهمن 1390
خاستگاه مشروعيت قدرت (3)
انسان به عنوان يک فرد، بر رفتار و کردار ارادي خويش تسلط و حکومت دارد. انسان از اين جهت، داراي سلطه بر رفتار ارادي فردي خويش است؛ چرا که او اراده...
شنبه، 1 بهمن 1390
خاستگاه مشروعيت قدرت (1)
«الزام آوري» اراده ي قدرت حاکم، بايد از مشروعيت برخوردار باشد که اساس قدرت حاکم و ماهيت آن را تشکيل مي دهد. اين با مشروعيت رفتار ارادي يا مشروع...
شنبه، 1 بهمن 1390
حکومت و ولايت(6)
گفته شد يكي از وظايف دولت اسلامي، اصلاح، تكميل و گسترش فرهنگ جامعه و عمق بخشيدن به آموزش معنوي و اخلاقي و همه جانبه ي تمام آحاد مردم است. درباره...
شنبه، 18 تير 1390
حکومت و ولايت (5)
بحث وظايف حكومت اسلامي، از بحث هاي ضروري و مهم مربوط به حكومت است. پس از اين كه گفتيم اسلام نظام دارد و نظام آن مردمي است، بايد دولت اسلامي و...
شنبه، 18 تير 1390
حکومت و ولايت(4)
بنده با استفاده از آيات قرآن و بعضي احاديث، مختصري در باب چهره ي پيامبر(ص) عرض مي كنم و با ترسيم و تصوير اين چهره مي توان تصويري از حاكم اسلامي...
شنبه، 18 تير 1390
حکومت و ولايت(3)
درجامعه ي اسلامي، مردم بايد ببينند حكومت از آنها چه مي خواهد، آن را انجام دهند. اگر اطاعت نباشد، نقض غرض و هرج ومرج پيش مي آيد، كه يقيناً خلاف...
شنبه، 18 تير 1390
حکومت و ولايت(2)
قرآن حكومت را در اصل متعلق به خدا مي داند. خداي متعال هيچ شريكي را در حكومت نمي پذيرد. آيات بسياري، شايد ده ها آيه، اين مطلب را براي ما توضيح...
شنبه، 18 تير 1390
حكومت و ولايت(1)
دريك فرايند اعتقادي پس از بررسي مسأله ي امامت به مبحث ولايت مي رسيم، با اين برداشت كه امام، همان معيارهاي مورد اشاره در اصل امامت از جانب خدا...
شنبه، 18 تير 1390
ولايت فقيه، نظارت، مشروعيت
ساحت متعالى مشروعيت نه تنها مانع نقد و نظارت نيست بلکه معيار و ميزان مشخص و در عين حال نقدى را براى توزين مستمر اقتدار اجتماعى در دسترس عالمان...
سه‌شنبه، 20 ارديبهشت 1390
اقتدار و مشروعيت سياسى در نگاه نراقى (2)
در فرهنگ سياسى، اقتدار، به معناى قدرت مشروع آمده است. وقتى قدرت جنبه مشروعيت پيدا كند، اقتدار خوانده مى‏شود. دارنده قدرت را آن‏گاه صاحب اقتدار...
شنبه، 20 آذر 1389
اقتدار و مشروعيت سياسى در نگاه نراقى (3)
نراقى، با معيارهاى استوار و دقيقى كه درباره ظلم و عدل به دست مى‏دهد، مى‏فهماند كه قدرت به تنهايى نمى‏تواند ملاك و منبع مشروعيت باشد. او، اين...
شنبه، 20 آذر 1389
اقتدار و مشروعيت سياسى در نگاه نراقى (4)
در انديشه نراقى، دين منبع قانونها و ارزشهايى است كه به كارگيرى و اجراى آنها، پايندان سلامت جامعه است. پاى‏بندى به اجراى قانونها و ارزشهاى دينى...
شنبه، 20 آذر 1389
اقتدار و مشروعيت سياسى در نگاه نراقى (1)
در سنت سياسى فقيهان شيعه، حكومت و اقتدار سياسى، از ساحت شريعت بيرون نيست. فلسفه قدرت و دولت، اجراى قانون و پياده كردن ايده‏هاى اجتماعى دين است....
شنبه، 20 آذر 1389
انتخاب و انتصاب در جامعه ي ديني(2)
5) دراسلام حکومت و فراتر از آن مديريت در تمامي ابعاد و اندازه اش، خدمت و مسؤوليت است نه مقام و منصب و مالکيت.امام علي (ع) بارها، به خصوص هنگامي...
يکشنبه، 7 آذر 1389
انتخاب و انتصاب در جامعه ي ديني(1)
انتخاب و انتصاب از مسائل بسيار مهم در جامعه اي،به ويژه در جامعه اسلامي، است. چه آن که جستار نظري آن نيز بازخورد و بازار مصرف فراوان و تعيين کننده...
يکشنبه، 7 آذر 1389