حکومت علوی معیار دینمداری و مردم گرایی(1)
آن چه موجب مقبولیت مردمی و ماندگاری حکومت و نیز بی اثر شدن توطئه ی دشمنان آن می شود، گام نهادن در جهت انتظارات مردم و مشی معقول در قالب وظایف...
چهارشنبه، 5 مهر 1391
سلسله هاى اسلامى در ایران و مساله مشروعیت(6)
«وبر» مى‏ گوید اگر مشروعیت حاکمیت از طریق کاریزماى ارثى به تنهایى مقبول نیافتند، قدرت کاریزمایى مشروعیت ‏بخش دیگرى مورد نیاز است که به صورت
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
سلسله هاى اسلامى در ایران و مساله مشروعیت(4)
دولت صفوى پس از یک فترت طولانى که میان دین و دولت فاصله افتاد، با داعیه دینى سربرآورد لیکن عصر صفوى نسبت به دولت‏هاى دینى قبل از مغول، دو تفاوت...
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
سلسله هاى اسلامى در ایران و مساله مشروعیت(5)
دین، قطع نظر از نوع گرایش مذهبى و میزان پاى‏بندى حاکم وقت، اساس و بنیاد مشروعیت دولت‏ها را در ایران تشکیل مى‏داده است. اگرچه در بعضى از مقاطع...
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
سلسله هاى اسلامى در ایران و مساله مشروعیت(3)
توسعه ارضى اسلام به خارج از مرزهاى حجاز و تصرف سرزمین‏هاى شرقى، از جمله بخش اعظم ایران، در حکومت ده ساله خلیفه دوم انجام گرفت.
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
سلسله هاى اسلامى در ایران و مساله مشروعیت(2)
«وبر» هم‏چون «منتسکیو» در بررسى تاریخى‏اش از حکومت‏هاى شرقى، ساخت سیاسى این جوامع را از انواع غربى آن متمایز مى‏کند. منتسکیو را از این نظر باید
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
سلسله هاى اسلامى در ایران و مساله مشروعیت(1)
[1] (Legitimacy) ، اساس و پایه حاکمیت است که همزمان به دو موضوع متقابل اشاره دارد: یکى ایجاد حق حکومت براى «حاکمان» (Governors) و
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
مشروعیت ولایت فقیه(3)
بدین گونه که ما فقه را از آغاز تا انجام کاوش نموده و مواردى را که در تمامى ابواب مختلف فقه به حاکم اسلام و فقیه جامع‏الشرایط واگذار گردیده،
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مشروعیت ولایت فقیه(2)
تقریر بحث بدین‏گونه است که: ملاحظه مى‏شود همان تعریفى که متکلمان اسلام براى مقام امامت عامه بیان مى‏کنند و همان دلیلى را که بر آن اقامه مى‏فرمایند
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مشروعیت ولایت فقیه(1)
درباره نظریه ولایت فقیه گفتارها و نوشتارهاى تحقیقى سودمندى ارائه شده و مى‏شود. این نظریه از دیدگاه علمى و اعتقادى سابقه دیرینه‏اى در منابع و...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مبانی مشروعیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه(4)
پیش تر ذکر شد که اصل اولی و عقلایی در حاکمیت و سرپرستی، عدم ولایت انسانها بر یکدیگراست، مگر آنکه به دلیل قابل توجیهی، فردی چنین حقی را بر دیگران...
شنبه، 4 شهريور 1391
مبانی مشروعیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه(3)
در میان اندیشمندان درباره اینکه قدرت چیست و چه معانی ای برای آن ذکر شده است، چندان توافقی وجود ندارد. این اصطلاح در نزد علمای سیاست، دارای معانی...
شنبه، 4 شهريور 1391
مبانی مشروعیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه(1)
نویسنده در صدد است تا اثبات کند از نظر شیعه، منشأ مشروعیت حاکمان، تنها از سوی خداوند است و هرگونه حاکمیت معارض با آن، غیر مشروع می باشد.
شنبه، 4 شهريور 1391
مبانی مشروعیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه(2)
شاید بتوان افلاطون را اولین کسی دانست که توانست نمایی منسجم از مدینه ی فاضله (آرمان شهر) ارائه نماید. او در نظریه خویش، مبنای تعیین طبقات اجتماعی...
شنبه، 4 شهريور 1391
انتخاب و مشروعيت قانوني
يکي از مسائلي که در رابطه با قانون اساسي مورد مناقشه برخي قرار گرفته است، مسئله شبهه دور در قانون اساسي است. اگر چه از زمان طرح اين شبهه تا کنون...
دوشنبه، 8 خرداد 1391
رهبري صالح از ديدگاه نهج البلاغه(2)
پيشواي ستمگر و زعيم فاجر نه تنها خود که جمعي را به فساد و تباهي مي کشد و لذا وبال و بار سنگين ملتها و جمعيتها را به گردن مي گيرد و به همين مناسبت...
دوشنبه، 22 اسفند 1390
رهبري صالح از ديدگاه نهج البلاغه(1)
از موضوعات اساسي و مباحث حياتي نهج البلاغه- که جملگي از مسائل اساسي جامعه انساني محسوب مي گردد- مسأله امامت و رهبري است. علي (ع) در سخنان و رهنمودهاي...
دوشنبه، 22 اسفند 1390
سيماي اخلاقي رهبر در آئينه نهج البلاغه (3)
«وَ اَشعِر قَلبَکَ الرَّحمَهَ لِلرَّعِيَّهِ وَ المَحَبَّهَ لَهُم وَ اللُّطفَ بِهِم وَ لَا تَکُونَنَّ عَلَيهِم سَبُعاً ضَارِياً تَغتَنِمُ اَکلَهُم...
دوشنبه، 22 اسفند 1390
سيماي اخلاقي رهبر در آئينه نهج البلاغه (2)
پس از حقمداري و خداترسي، مهمترين ويژگي اخلاقي که به اعتقاد صاحب نهج البلاغه شريف، بايد در رهبر جامعه اسلامي باشد، خصلت عدالتخواهي و ستم خيزي...
دوشنبه، 22 اسفند 1390
سيماي اخلاقي رهبر در آئينه نهج البلاغه (1)
در كتاب گرانقدر نهج البلاغه، كه از لحاظ عظمت و عمق معاني و شيوايي و زيبايي الفاظ، تالي قرآن مجيد است و آنرا دون كلام خالق و فوق كلام مخلوق دانسته...
دوشنبه، 22 اسفند 1390