درآمدی بر تدبر و پژوهش های قرآنی
واقعیت این است که عمده فعالیت های قرآنی کشور به سمت حفظ و قرائت می رود؛ و برخی از پژوهش های قرآنی بر مبنای ترجمه های فنی و ادبی قرآن کریم و...
يکشنبه، 18 آبان 1399
آيا اصل «بَسمَلَه» از کتاب مقدّس است؟
نولدکه و نيز شوالي در تاريخ قرآن [جلد نخست، صفحه‌ي 116] مدّعي‌اند که عبارت آغازين هر سوره‌ي قرآن- جز سوره‌ي توبه (برائت)- برگرفته از زبان رايج...
دوشنبه، 12 تير 1396
قرائتي يوناني از قرآن
در اين نوشته، از باب ريشخند و مطايبه، به ديدگاه فردي يوناني خواهيم پرداخت تا ببينيم او چگونه قرائتي را از قرآن ارائه مي‌دهد و چگونه آن را تفسير...
دوشنبه، 12 تير 1396
صابئان چه کسانی هستند؟
صابئان مانند اهل کتاب و مجوسان (زرتشتيان) گروهی هستند که به ويژه افتخار اين را يافته‌اند که در رديف کساني که [به خدا و روز قيامت] ايمان دارند...
دوشنبه، 12 تير 1396
«رسولان» در قرآن نقدي بر نظر وِنسينک
از ميانِ آرايي که بيش از همه خيالي‌تر است، رأيي است که «ونسينک» مطرح کرده است. وي مي‌گويد: «مفهومِ «رسولان» به عنوانِ بشارت دهندگاني که به سوي...
دوشنبه، 12 تير 1396
صابِئان در قرآن
از دشوارترين مسائلي که مفسران قرآن با آن مواجه بوده‌اند، تعريفِ «صابئان» مي‌باشد. اين اسم، سه بار، در آيات زير آمده است: اکنون، آراي مختلف خاورشناساني...
دوشنبه، 12 تير 1396
گلدزيهر و همخوانيهاي نادرستِ وي ميان اسلام و يهود
اگناس گلدزيهر، در دائرة‌المعارف يهودي مقاله‌اي را درباره‌ي اسلام نوشته است که در آن، به طور ويژه، درباره‌ي ريشه‌هاي يهودي مفاهيم و دستورات اسلامي،...
دوشنبه، 12 تير 1396
پندارهايِ شگفت‌انگيز مرگليوث در باره‌ي قرآن
اسمهاي سه‌گانه‌ي وی، اشاره دارند که از خانواده‌اي يهودي و نژاده(اصیل) است. نامش به عبريِ عاميانه، «مرگليوث» تلفظ مي‌شود و به شکلهاي گوناگونِ...
دوشنبه، 12 تير 1396
معناي واژه‌ي «فُرقان» نزد خاورشناسان
توجه شماري از پژوهشگران تاريخ و ادبيات عربي [مستعرب] متعرض به اسلام، به واژه‌ي «فرقان» جلب شده و در ارجاعِ آن به اصل و ريشه‌ي يهودي مسيحي تلاشهاي...
شنبه، 10 تير 1396
پژوهش‌هاي قرآني هاينريش اشپايِر
اشپاير، شاگرد هرويتس بوده و مسئوليّتِ کامل کردنِ پژوهشهاي استادش را برعهده داشته است. وي پژوهشي گسترده با بيش از 905 صفحه با نام داستانهاي کتاب...
شنبه، 10 تير 1396
ريشه‌ي واژه‌ي ماهان
نامش در قرآن شش بار آمده است؛ چهار بار نام وي پس از نام فرعون آمده و به تبه‌کاري او در زمين و هلاک و غرق او تصريح شده است.
شنبه، 10 تير 1396
مسأله‌ي «هامان» در قرآن
مسأله‌ي «هامان»، مشاجرات بسياري را در محافل منتقدان قرآن، برانگيخته است. نامِ هامان، به عنوان يکي از ياران يا وزيران فرعون، 6 بار در قرآن، به...
شنبه، 10 تير 1396
درباره‌ي مشکله «يا اُختَ هارونَ»
از ميان چهل پرسشي که رلاند در کتابش مطرح نموده است، پرسش نوزدهم چنين است: «آيا در قرآن آمده است که مريم پاک، خواهر هارون است؟» اين پرسش، پرسشي...
پنجشنبه، 8 تير 1396
رلاند و دفاع وي از اسلام
در حاشيه‌ي بررسي دين از نظر کانت، به پژوهش در منابعي کشانده شدم که اين فيلسوف درباره‌ي مسائل مربوط به اسلام، به آن منابع ارجاع داده و چند بار،...
پنجشنبه، 8 تير 1396
پژوهش‌های قرآنیِ ژوزف هرويتس
هرويتس در کتاب پژوهشهاي قرآني تأکيد دارد که شباهت و همخوانيي ميان عبارت «ايام الله» و عبارت عبري «ميلهاموت يَهُوَه» در سفر اَعداد، باب 21، بند14،...
يکشنبه، 4 تير 1396
کلرمون گانو و تشبيه نور در قرآن
گروه زيادي از خاورشناسان، تمثيل يا تشبيه نور [در آيه‌ي 35 از سوره‌ي نور] را مورد بررسي قرار داده‌اند، که برخي از آنها عبارتند از:
شنبه، 27 خرداد 1396
آشنايي با نوشته‌هاي قرآن پژوهانه‌ي خاورشناسان
خاورشناسان در طي قرنهاي متمادي، درباره‌ي شباهت ميان قرآن و ديگر کتابهاي مقدس به پژوهش پرداخته‌اند. آنان با بررسيِ متن قرآن، در پي آن بودند تا...
شنبه، 27 خرداد 1396
پندارهاي هرشفلد (1854-1934) درباره‌ي برداشت قرآن از تورات
هرشفلد با تکيه بر متون قرآني و متوني از تورات، شباهت و همگوني ميان آن دو را مدعي است. اکنون برخي ادعاهاي او را که در پرتو متوني براي اثبات نگرش...
شنبه، 27 خرداد 1396
دیدگاه سوژه محور شرق‌شناسان به اسلام
در این رویکرد به عنوان نمونه، به بررسی اجمالی آراء چند شرق شناس پرداخته می‌شود. لوئی ماسینیون با وجود تأثیرگذاری بر نظریات شیعه‌شناسانه‌ی کربن...
شنبه، 2 بهمن 1395
شرق‌شناسی، تهدیدها و فرصت‌ها
ادوارد سعید در کتاب شرق‌شناسی می‌نویسد شرق‌شناسی غربی‌ها در راستای استراتژی استعماری خود همواره بر برتری «موقعیت» غرب تکیه می‌کند. شرق‌شناسی...
شنبه، 2 بهمن 1395