جزيره ي خضرا (8) - دیدگاهها
پيش تر به وضوح گفتيم که در مورد داستان جزيره ي خضرا اکنون سه ادعا مطرح است: يکي همان ادعاي هفتصد سال پيش علي بن فاضل که گفته است: « من به محل...
سه‌شنبه، 19 خرداد 1388
جزيره ي خضرا (9) - دیدگاهها
نشانه هاي جعلي بودن ، در اين [دو داستان علي بن فاضل وابن انباري ] بسيار است که ما فقط به چند مورد از آن ها اشاره مي کنيم : 1. در اين داستان...
سه‌شنبه، 19 خرداد 1388
جزيره ي خضرا (7) - مثلث برمودا
از آن چه گذشت دانستيم که حديث جزيره ي خضرا از جهت سند و متن ، صحيح نيست و به هيچ عنوان قابل اعتماد نمي باشد . هم چنين در شروع و پايان فصل گذشته...
سه‌شنبه، 19 خرداد 1388
جزيره ي خضرا (6) - دلالت روايت
در روايت بحراني با صراحت آمده است: سيد الشمس الدين خطاب به علي بن فاضل گفت: «در اين جزيره هيچ درهمي وارد يا خارج نمي شود. » ولي در روايت مجلسي...
سه‌شنبه، 19 خرداد 1388
جزيره ي خضرا (5) - دلالت روايت
اين پرسشي است که اگر به خود سؤال توجه کنيم به اهميت آن واقف مي شويم سؤالي که برخي از آن مي گريزند؛ يعني کساني که با تمام قدرت و علاقه و احيانا...
سه‌شنبه، 19 خرداد 1388
جزيره ي خضرا (4) - دلالت روايت
نکته ي عجيب در مورد داستان جزيره اين است که: روايت مورد بحث از طريق کشف خطّ «فضل بن يحيي» نقل شده است. مرحوم سيد هاشم بحراني (متوفي 1107ق.)...
سه‌شنبه، 19 خرداد 1388
جزیره ی خضرا (3) - دلالت روايت
گاهی به افرادی برخورد می کنیم که درباره داستان «جزیره ی خضرا » علاقه وافری به بر انگیختن سؤال های گوناگون و یا القای شک و تردید در مورد آن نشان...
سه‌شنبه، 19 خرداد 1388
جزيره ي خضرا (2) - سند روايت
ادعا شده که شهيد (ره) داستان جزيره را بدون واسطه از «فضل بن يحيي» روايت فرموده است ولي اين ادعا، بسيار بعيد است و هيچ دليلي هم بر صحت آن وجود...
سه‌شنبه، 19 خرداد 1388
جزيره ي خضرا (1) - سند روايت
1. اولين سؤال ما درباره ي فردي است که در ابتداي روايت مي گويد: «در خزانه ي اميرالمؤمنين ... علي بن ابي طالب، رساله اي به خطّ شيخ ِ فاضل ، عالم...
سه‌شنبه، 19 خرداد 1388
اعتقاد به ظهور منجى ، اعتقاد همه‏ى بشريت
آرزوى همه‏ى بشر، وجود چنين عنصر والايى است. عقده‏هاى فروخورده‏ى انسان‏ها در طول تاريخ، چشم به انتهاى اين افق دوخته است تا انسان والا و برگزيده‏اى...
يکشنبه، 17 خرداد 1388
مشاهده ي راشد همداني
احمد بن فارس اديب مي گويد: اهل همدان همه شيعه اند. (و حال آنکه قبلاً نبوده اند) از علت آن پرسيدم. گفتند: جد ما، سالي به مکه مشرف شد و جرياني...
شنبه، 16 خرداد 1388
تشرف ابوالقاسم حاسمي با رفيع الدين حسين
عالم جليل، شيخ ابوالقاسم محمد بن ابي القاسم حاسمي با يکي از علماي اهل سنت به نام رفيع الدين حسين رفاقتي قديمي داشت؛ به طوري که در اموال شريک...
شنبه، 16 خرداد 1388
تشرف محمود فارسي
مرا نزد زن مؤمنه و صالحه اي دعوت کردند. مي دانستم که از شيعيان و اهل ايمان است که خانواده اش او را به محمود فارسي معروف به ابي بکر تزويج کرده...
شنبه، 16 خرداد 1388
تشرف مادر عثمان در حله
مردي از درباريان سلاطين، به نام معمر بن شمس بود که او را مذور مي گفتند. اين شخص هميشه روستاي برس را که در نزديکي حله است، اجاره مي کرد. آن روستا...
شنبه، 16 خرداد 1388
شفاي سرطان پسر بچه ي سني حنفي زاهداني
در «مسجد جمکران» پسر بچه اي که اهل «زاهدان» بود، شفا گرفته است که فيلم ويدئويي و نوار آن موجود است. و نويسنده ي (کتاب شيفتگان حضرت مهدي عليه...
شنبه، 16 خرداد 1388
تشرف ملا ابوالقاسم قندهاري و جمعي از اهل سنت
در سال 1266 هجري در شهر قندهار، خدمت ملا عبدالرحيم (پسر مرحوم ملا حبيب الله افغان) کتاب هيئت و تجريد را درس مي گرفتم.(1) عصر جمعه به ديدن ايشان...
شنبه، 16 خرداد 1388
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت دوم و پاياني)
شيعه اميدوارانه حضور امام را حس مى‏كند و احساس غيبت او به احساس حضورش ضررى نمى‏زند. ظهور نكرده است ، اما هم در دل‏ها و هم در متن زندگى ملت حضور...
شنبه، 16 خرداد 1388
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت اول)
اولين درس عملى از اين موضوع اين است كه نابود كردن بناى ظلم در سطح جهان، نه فقط ممكن است ، بلكه حتمى است. اين ، مطلب بسيار مهمى است كه نسل‏هاى...
شنبه، 16 خرداد 1388
ظهور حضرت مهدي (عليه السلام) آغاز تاريخ
اصل كتاب زندگى بشر بعد از اين است؛ مربوط به آن وقتى است كه حضرت ولى‏عصر(ارواحنا فداه ) تشريف بياورند ؛ آن جا زندگى انسان تازه شروع مى‏شود؛ مبدأ...
شنبه، 16 خرداد 1388
خصوصيات جامعه‏ى مهدوى
امام زمان ( صلوات الله و سلامه عليه ) جامعه‏اش را بر اين چند چيز بنا مى‏كند: اول ، بر نابود كردن و قلع و قمع كردن ريشه‏هاى ظلم و طغيان ؛ يعنى...
شنبه، 16 خرداد 1388