چگونگی تحقق علم دینی
برای تحقق علم دینی باید گزاره‌های ضددینی را از علوم کنار گذاشت آیت‌الله جوادی‌آملی، نظریه دین حداکثری را مطرح نموده‌اند. بر اساس این دیدگاه،...
يکشنبه، 17 تير 1397
چکیده نظریه تأسیسی علم دینی
علم‌شناسی به دو رویکرد اثبات‌گرایی و مابعد اثبات‌گرایی تقسیم می‌شود. آغاز رویکرد اثبات‌گرایی بر آن بود که روش علمی ‌صرفا بر اساس مشاهده است و...
چهارشنبه، 13 تير 1397
تکنولوژیک و علمی‌کردن علوم انسانی اسلامی
آن دسته از جوامع اسلامی‌که در برابر امواج مدرنیته، احساس ضعف و ناتوانی می‌کنند و قادر نبوده‌اند به شیوه‌ای عقلانی خود را با الزامات جهان مدرن...
چهارشنبه، 13 تير 1397
تحلیل نظریه نقد دین شناختی
در این مقاله نقد‌هایی بر نظریه‌ی نظام تکوین و نظام تشریع آیت الله جوادی بیان شده است و نیز برخی موارد از کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی بیان...
يکشنبه، 10 تير 1397
پیشینه و مفهوم علم دینی
علمای مسلمان در قرون اولیه هجری - که تمدن اسلامی حاکمیت داشت - با علوم مختلف به‌عنوان شاخه‌های مختلف یک اصل برخورد می‌کردند؛ چه هدف همه علوم...
پنجشنبه، 7 تير 1397
پیشینه علوم نقلی اسلامی
عده‌ای از عالمان مسلمان قائل‌اند که قرآن، بیان‌کننده همه‌چیز است؛ درحالی‌که علوم، یا دینی است یا غیردینی؛ اما علومی که دینی نیست، به آیات قرآن...
پنجشنبه، 7 تير 1397
ارزیابی نظریه علم قدسی
اهتمام نصر به علم دینی و دغدغه‌مندی او در این باره ستودنی است؛ اما وجود ابهام در ارائه راه‌کارهای مناسب و اجرایی، مخاطب را از پذیرش کامل سخنان...
پنجشنبه، 7 تير 1397
اصطلاح شناسی حُجّت
لغتاً یعنی برهان و دلیل که با آن حریف را قانع و یا دفع کنند و جمع این کلمه حُجَج و حِجاج است. مصدرهای حِجاج، احتجاج و محاجّه از همین ریشه است...
چهارشنبه، 2 خرداد 1397
اصول و مبانی روش شناسی اجتماعی در قرآن
روش شناسی از مباحث پایه و اساسی است كه در فرآیند تولید علوم انسانی و اجتماعی، نخستین و ابتدایی ترین مرحله به شمار می‌رود. در حوزه علوم اجتماعی...
دوشنبه، 12 مرداد 1394
تقریر غایت گرایانه از علم دینی و علوم انسانی اسلامی
این پژوهش در این چهارچوب نظری مطرح می‌شود كه طبق تعالیم اسلامی و تصریح اندیشمندانی مانند استاد مطهری، علم دینی از یك سو علمی است مبتنی بر مبانی...
يکشنبه، 11 مرداد 1394
جایگاه نظریه‌پردازی دینیِ روابط بین الملل در جغرافیای علوم
اهمیت تدوین نظریه دینی روابط بین الملل، این سؤال را فرارو نهاده است که چگونه می‌توان بر مبنای منابع معتبر و روش علمی مقبول اندیشمندان دینی، به...
چهارشنبه، 7 مرداد 1394
نسبیت معرفت دینی از منظر قرآن کریم
نسبیت معرفت دینی، به معنای همگانی بودن فهم دینی است به گونه‌ای که هیچ یک از آن‌ها از صفت واقعیت فی نفسه و برگزیدگی برخوردار نبوده، بر دیگری حجیت...
چهارشنبه، 7 مرداد 1394
نقدی بر علوم انسانی؛ واکاوی نظر اسلام در ماهیت علم و انسان
تجربه، اساس علوم انسانی رایج را تشکیل می‌دهد. علاوه بر محدودیت‌های روش تجربی، نگرش روش تجربی به دو مقوله علم و انسان که مبتنی بر پوزیتیویسم و...
چهارشنبه، 7 مرداد 1394
هماهنگی علم و اسلام
اجازه می‌خواهم در آغاز سخن به این نکته اشاره کنم که من به‌دین مبین اسلام ایمان دارم و به احکام آن عمل می‌کنم. من مسلمانم زیرا به پیام معنوی قرآن...
دوشنبه، 5 مرداد 1394
سیطره غرب و گسیختگی تولید دانش
دانش روابط بین‌الملل به لحاظ دیرینه‌شناسی واجد دو خصیصه است؛ از یک سو گذشته حیات این رشته علمی به صورت مدون و آکادمیک به یک قرن نمی‌رسد و از...
يکشنبه، 4 مرداد 1394
شناخت آیه‌ای، حلقه مفقوده فلسفه علم در غرب
مقاله حاضر به بررسی یکی از وجوه افتراق میان نظریه شناخت اسلامی و نظریه نوین شناخت در مغرب زمین در مبحث پیشرفت دانش و اکتشاف علمی پرداخته است....
يکشنبه، 4 مرداد 1394
آسیب‌شناسی علوم انسانی اسلامی در فضای فناوری اطلاعات محور
هدف از این تحقیق، بررسی آسیب‌شناسی علوم انسانی اسلامی همانند روان‌شناسی، جامعه شناسی، تاریخ، مردم‌شناسی، اقتصاد و رشته‌های دیگر علوم انسانی و...
شنبه، 3 مرداد 1394
رویکرد معرفتی فلسفی به بنیادهای سکولاریستی علوم انسانی
تمایز میان بنیادهای سکولاریسم با مبانی نظام اندیشه‌ای اسلام بر محققان این عرصه پوشیده نیست. با این حال، مروری بر این بنیادها با رویکرد معرفتی...
شنبه، 3 مرداد 1394
امکان و ضرورت علم دینی
رویکرد اثبات‌گرایی بر مبنای رویکرد تجربی است. این رویکرد سال‌هاست بر حوزه‌های مختلف علوم، غالب و حاکم است و گستره آن به حدی است که بسیاری آن...
شنبه، 3 مرداد 1394
چالش با رویکرد رفتارگرایانه
رفتارگرایی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نظریات آموزشی، اگرچه همواره به وسیله رویکردهای پس از خود مورد نقد قرار گرفته است، امروزه همچنان جایگاه...
شنبه، 3 مرداد 1394