آیا خدا زائیده تخیل و توهم است؟
بر اساس مطالعاتی که پیرامون آداب و رسوم و عقاید مذهبی اقوام گذشته صورت گرفته؛ جمعی از پژوهشگران کوشیده اند تا از نتایج به دست آمده پی به ریشه...
دوشنبه، 18 آذر 1392
آیا ترس بشر، علّت خداپرستی او بوده است؟
مورخینی که در پیرامون تاریخ بشر قلمفرسایی کرده اند، معتقدند که هزاران سال پیش، بشر از ترس طوفان ها و رعد و برق های سهمگین و رگبارهای شدید و گزند...
دوشنبه، 18 آذر 1392
آیا خداپرستی زائیده جهل است؟
برخی از دانشمندان معتقدند که انگیزه ی گرایش انسان به خدا جهل و نادانی او نسبت به عوامل طبیعی ناشناخته ی طبیعت بوده است. انسان های دوران اولیه...
دوشنبه، 18 آذر 1392
انگیزه های گرایش انسان به خدا
سرچشمه و انگیزه گرایش انسان به خدا چیست؟ یعنی بر اثر چه علل و عواملی مفهوم خدا در ذهن بشر خطور کرده است؟ آیا در روزهای نخستین تاریخ بشری کسی...
دوشنبه، 18 آذر 1392
مروری بر یکتاپرستی یا چندخدایی در تاریخ
سؤال اصلی در این نوشتار این است که آیا انسان ابتدایی از آغاز به خدای واحد ایمان داشته یا این اعتقاد به مرور زمان پیدا شده است؟ به عبارت دیگر...
دوشنبه، 18 آذر 1392
تاریخچه گرایش انسان به خدا
از کی و چگونه اندیشه وجود خدا در ذهن بشر خطور کرده است؟ بنابراین، اولاً آیا می توان در مورد دریافت افراد انسانی درباره خدا تاریخ معین و مشخصی...
دوشنبه، 18 آذر 1392
نیازمندی ما به خدا همیشگی است
غالب دعاهای ما یا ناظر به گذشته است یا ناظر به آینده. بخشی از زندگی ما اموری است که بر ما گذشته است. اگر با کیفیت خوب گذشته و استمرار آن به نفع...
شنبه، 4 آبان 1392
عوامل انحراف از توحید
خداوند متعال، بخشی از آیات کریمه ی قرآن را به تبیین طرقی برای صیانت ما از انحرافات عقیدتی و دین اختصاص داده است. البته طرز بیان این طرق در قرآن،...
شنبه، 4 آبان 1392
موانع قرب به خدا
برای دست یافتن به هر موفقیتی، عنایت و لطف الهی لازم است. علاوه بر این، موانعی را که در مسیر بهره بردن از این مواهب الهی پیش آمده است یا خواهد...
شنبه، 4 آبان 1392
توحید و الحاد از توحید
واژه ی «الحاد» در اصطلاح معروف و رایج، در مورد کسانی به کار می رود که اساساً منکر خدا یا منکر دین هستند. در حقیقت، معنای لغوی الحاد چنین نیست....
شنبه، 4 آبان 1392
حقیقت بندگی خدا
هدف از آفرینش انسان پیدا کردن لیاقت برای دریافت عالی ترین درجات رحمت بی انتهای الهی است. رسیدن به این درجات عالی تنها در سایه ی اعمال اختیاری...
شنبه، 4 آبان 1392
فلسفه ی تکالیف الهی
در این بحث دو نکته قابل توجه است: یکی آنکه خداوند متعال در برابر انجام تکالیف، برای ما پاداشی در نظر گرفته است: یا گناهان ما را می بخشد، یا از...
شنبه، 27 مهر 1392
چرا خداوند به بعضی اعمال سخت امر کرده است؟
سؤال: چرا خداوند متعال انسان ها را به صرف نظر کردن از خواسته هایش موظف کرده است؟ طیف وسیعی از مؤمنان، جوانان و نوجوانانی که تازه به سن تکلیف...
شنبه، 27 مهر 1392
هدف از هدایت الهی چیست؟
البته در علوم عقلی، مانند علم کلام، مباحث عمیقی در این زمینه مطرح شده است که آیا افعال الهی اساساً علت غایی، هدف یا غرض (به معنای علت غایی) دارد...
شنبه، 20 مهر 1392
خدا فعال است و رویدادهای جهان تصادفی نیست!!
یکی از اصولِ بهداشت روانی و روان درمانی که می توان از مکتب اسلام استفاده نمود، اصل نظارت خداوند بر انسان، دخالت او در امور و تصادفی نبودن رویدادها...
يکشنبه، 26 خرداد 1392
رشد ارادی در پرتو توحید
براساس اصل توحید، انسان آزاد آفریده شده است (1)، تنها باید در مقابل خداوند خاضع و خاشع باشد و در نتیجه از هر قدرت سلطه جو و برتری طلب آزاد است.(2)...
چهارشنبه، 22 خرداد 1392
بررسی اسماء و صفات الهی از دیدگاه ملاصدرا و قاضی سعید قمی
در ادیان گوناگون بحث دربارة صفات خداوند همواره اهمیت فراوان داشته است. بسیاری از ادیان وجود خدا را مسلم و تردیدناپذیر دانسته به جای اثبات وجود...
شنبه، 11 خرداد 1392
عدل الهی با جبر چگونه سازش دارد؟
خدای سبحان در قرآن کریم می فرماید: «وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّکُمْ فَمَن شَاء فَلْیُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْیَکْفُرْ» (1) - بگو: حق از سوی پروردگارتان...
پنجشنبه، 19 ارديبهشت 1392
آیا خداوند قابل رؤیت است؟
خدای سبحان در قرآن کریم می فرماید: «لا تدرکه الابصار» (1) - دیدگان، او را نمی بینند. «لیس کمثله شیء» (2) - هیچ چیز مانند او نیست. و هنگامی که...
پنجشنبه، 19 ارديبهشت 1392
الحاد از رهگذر شر اثبات نمی شود
ریچارد گرانویل سوئین برن(متولد 26 دسامبر1934) آبان ماه 1384 به دعوت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برای ایراد سخنرانی به ایران آمد. وی در این سخنرانی...
چهارشنبه، 28 فروردين 1392