امام خمینى در پنج‏ حوزه معرفت‏ سیاسى (8)
با چنین برداشتى، بحث از آراى اکثریت در مشروعیت‏حکومت‏بحثى منتفى است و فراتر از آن آراى اکثریت نیست که حکومت را مشروع مى‏سازد، بلکه آراى مردم...
شنبه، 18 آبان 1387
امام خمینى در پنج‏ حوزه معرفت‏ سیاسى (6)
بدون آنکه ایدئولوژى بظاهر در تعریف‏اندیشه سیاسى راه داشته باشد، ذاتی اندیشه سیاسى است. این معنا هم به روش استقرا قابل دریافت و هم در تحلیل معرفت‏...
شنبه، 18 آبان 1387
امام خمینى در پنج‏ حوزه معرفت ‏سیاسى (7)
4. اصل تاسیس حکومت اسلامى دراندیشه سیاسى امام خمینى (ره) امرى واجب است، اما نحوه تشکیل آن در حوزه آراى سیاسى ایشان بود نه دراندیشه سیاسى. به...
شنبه، 18 آبان 1387
امام خمینى در پنج‏ حوزه معرفت‏ سیاسى (4)
نکته مهم دیگرى که در حوزه آراى سیاسى حضرت امام قابل ذکر است اینکه: اغلب سیاستمداران و مدیران در بعضى مواقع نمی توانستند بخوبى نظرات سیاسى ایشانرا...
شنبه، 18 آبان 1387
امام خمینى در پنج‏ حوزه معرفت ‏سیاسى (5)
اما در زمینه‏هاى داخلى، برشمردن بعضى آراى سیاسى حضرت امام (ره) دشوارى مضاعف دارد. در حقیقت‏براى ما که او را به طور رسمى رهبر خود مى‏دانیم و ایشان...
شنبه، 18 آبان 1387
امام خمینى در پنج‏ حوزه معرفت‏ سیاسى (3)
باید به این حقیقت نیز عنایت داشته باشد که مبانى دانش را نیز مى‏توان در دین جست. امیدوارم این معنا القا نشود که علم را نفى مى‏کنیم، چرا که هر...
شنبه، 18 آبان 1387
امام خمينى و مبانى فكرى حكومت اسلامى (2)
از مسايل برجسته و بنيادين انديشه امام, تكيه بر توحيد به عنوان هدف بعثت انبياء است. در اين باره او مى گويد: (آنچه كه انبياء براى آن مبعوث شده...
شنبه، 18 آبان 1387
امام خمينى و مبانى فكرى حكومت اسلامى (1)
اكنون با گذشت بيش از دو دهه از عمر پيروزى انقلاب و استقرار حكومت اسلامى در ايران و ورود به دهه سوم تحليل ها, و تبيين هاى متفاوتى نسبت به مبانى...
شنبه، 18 آبان 1387
مردم‌داري در رهبري امام خميني
به طور كلي در هر محدودة جغرافيايي، گروههايي كه تشابه فرهنگي و ساختاري دارند، از حيث تاريخ و آداب و سنن و زبان مشترك هستند و در يك سرزمين زندگي...
چهارشنبه، 15 آبان 1387
امام خمینی (ره)،امام عارفان و شاعری کم ‮نظیر
سمینار «ادبیات در تألیفات امام خمینی(ره)» در آستانه‌ هجدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) توسط رایزنی فرهنگی ایران در دمشق برگزار شد. به گزارش...
چهارشنبه، 15 آبان 1387
مفهوم انسان در اندیشه امام خمینی
مفهوم انسان ، هرچند که یک امر تعبیری است، اما اساس هر فلسفه سیاسی و اجتماعی قابل اعتنایی است. بنا بر این ، تحلیل مفهوم انسان دراندیشة امام خمینی(ره)...
چهارشنبه، 15 آبان 1387
بایدها و نبایدهای انتخابات در کلام امام خمینی (ره)
چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری با پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب، و با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، دکتر غلامعلی حداد...
چهارشنبه، 15 آبان 1387
موضع گیری‌های‌ امام‌ خمینی درباره تسخیر لانه‌‌ جاسوسی
اگر اینها یک‌ مساله‌ی‌ سفارتی‌ بوده‌ است‌، احتیاج‌ به‌ این‌ کار نبود. اگر یک‌مسائلی‌ بود که‌ مربوط‌ به‌ توطئه‌هایی‌ که‌ بر ضد ماست‌ نبود، این‌...
دوشنبه، 13 آبان 1387
مبارزات امام خمینی علیه جشن های 2500 ساله
شاهنشاهی‌ ایران‌ از اولی‌ که‌ زائیده‌ شده‌ است‌ تا حالا روی‌ تاریخ‌ را سیاه‌ کرده‌ است‌.جنایات‌ شاه‌های‌ ایران‌ روی‌ تاریخ‌ را سیاه‌ کرده‌ است‌،...
دوشنبه، 13 آبان 1387
پیام امام خمینی به مناسبت تصویب کاپیتولاسیون
آیا ملت ایران می داند در این روزها در مجلس چه گذشت؟ میداند بدون اطلاع ملت و به طور قاچاق چه جنایتی واقع شد؟ می داند مجلس به پیشنهاد دولت، سند...
دوشنبه، 13 آبان 1387
تاثير حكومت در سرنوشت و ديندارى از نگاه امام خمينى (ره)
شيعيان همواره تلاش كرده‏اند تا نظام سياسى -الهى و حكومت اسلامى در جامعه ايجاد شود. در كنار اين تلاش‏ها منتظر ظهور نظامى برتر و فراگير در سطح...
پنجشنبه، 9 آبان 1387
مصلحت از دیدگاه امام خمینى(ره) و اندیشمندان غربى
1) اگر همه مباحث حکومتی در دو سطح (منشأ) حکومت و حاکمیت و (اعمال) حکومت و حاکمیت قابل تقسیم باشد, بحث در مفهوم مصلحت1 مربوط به سطح اعمال حاکمیت...
پنجشنبه، 9 آبان 1387
انسان ها بنا بر فطرت خود, قلمروهایی را محدوده خصوصیِ خویش می دانند و در آن پناه می گیرند. در این پناه گاه امنِ خصوصی است که زندگی و حیات برای...
پنجشنبه، 9 آبان 1387
بازخوانى فرمان هشت ماده اى امام خمینى (ره) (2)
درباره توقیف ها مطلب همان است که در بیانیه هشت ماده ای آمده است و پیش از تعیین تکلیف شرعی در محاکم, هرگونه دخل و تصرف, خلع ید, سرپرست گذاشتن...
پنجشنبه، 9 آبان 1387
دین و دنیا در اندیشه امام خمینى (ره)
در این مقاله بعد از مقدمه کوتاهى به معناى لغوى و اصطلاحى و حقیقت دین و دنیا پرداخته و این دو مفهوم از دیدگاه مفسران و عالمان دینى تبیین گردیده...
پنجشنبه، 2 آبان 1387