هر آن كس كه به خاطر دنيا از دينش بكاهد خداوند ضرر بيشتر را به رويش گشايد.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ؛

« ای نوف، در خواب فرو رفته ای یا بیداری عرض کردم: بیدارم ای امیر مؤمنان. آنگاه چنین ادامه داد:ند ای نوف، خوشا آنان که از دنیا ب

نَوف بِکالی گوید: امام علی علیه السّلام را در شبی دیدم که از بستر فاصله گرفته به ستارگان نظر افکند و به من فرمودند:

زن نابخرد را به دايگى نگيريد، كه شير بر سرشت ها چيره مى شود.

امام على علیه السّلام فرمودند:
لاتَستَرضِعُوا الحَمقاءَ فَإنَّ اللَّبَنَ يَغلِبُ الطِّباعَ ؛

هيچ شيرى براى تغذيه كودك از شير مادرش با بركت تر نيست.

امام على علیه السّلام فرمودند:
ما مِن لَبَنٍ يَرضَعُ بهِ الصَّبِيُّ أعظَمُ بَرَكَةً عَلَيهِ مِن لَبَنِ اُمِّهِ؛

بنگريد كه چه كسى فرزندانتان را شير مى دهد؛ زيرا فرزند بر صفات و سرشت او مى تَنَد.

امام على علیه السّلام فرمودند:
اُنظُروا مَن يَرضَعُ أولادَكُم فَإنَّ الوَلَدَ يَشِبُّ عَلَيهِ؛

رسول خدا (صلى الله عليه و آله) به ما فرمان داد كه با اهل گناه با چهره اى درهم كشيده روبه رو شويم.

امام على علیه السّلام فرمودند:
أمَرَنا رَسوُلُ اللّه صلى الله عليه و آله أن نُلقِىَ أهلَ المَعاصِيَ بِوُجُوهٍ مُكَفَّرَةٍ؛

به دنبال سرعت در انجام دادن كار مباش ، بلكه كيفيّت خوب را بجوى . مردم نمى پرسند: «در چند روز كار را به پايان برده است؟» بلكه در

امام على علیه السّلام فرمودند:
لاتَطلُب سُرعَةَ العَملِ وَ اطلُبْ تَجويدَهُ؛ فَإنَّ النّاسَ لايَسألونَ في«كَمْ فَرَغَ مِنَ العَمَلِ»؟ إنَّما يَسألونَ عَن جَودَةِ صَنعَتِهِ؛

به راستى كه خداوند پيشه ور امانت دار را دوست دارد.

امام على علیه السّلام فرمودند:
إنَّ اللّه َ يُحِبُّ المُحتَرِفَ الأمينَ؛

دل را نرم و نفْس را رام سازد، و مؤمنان بدان اقتدا كنند.

امام علی علیه السّلام را در جامه كهنه وصله دار ديدند، پس در باره آن پرسيدند، حضرت فرمودند:
يَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ وَ يَقْتَدِي بِهِ الْمُؤْمِنُونَ ؛

دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه گوناگونند، پس كسي كه دنيا را دوست بدارد و بدان دل بندد، آخرت را دشمن دارد و از آن بدش آيد.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
إِنَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِيلَانِ مُخْتَلِفَانِ فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ مَاشٍ بَيْنَهُمَا كُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ؛