جلوۀ نورانی آفتاب
امروز اگر پرگشایم به هوایت فرداست که سر می دهم آواز برایت پیداست که این «سعی» تو خالی «زصفا» نیست از خسته ترین، تشنه ترین هروله هایت
سه‌شنبه، 8 فروردين 1396
جرعه نوش چشم محبوبی که رفت
ای امام ای آیت فرخندگی ای وجودت چشمه پایندگی مظهر آیات قرآنی، تویی افتخار نسل ایرانی، تویی
سه‌شنبه، 8 فروردين 1396
تو ای نگاه بهاری...
به یک طلوع بدون زوال می‏مانی به یک امید پر از شور و حال می‏مانی و اتفاق تماشای تو عجب گذراست به شوق لحظه تحویل سال می‏مانی
سه‌شنبه، 8 فروردين 1396
تقدیم این دیار
هر شعر بی قرار تو آنی دوباره داشت طوفان چشم تو هیجانی دوباره داشت آن خشکسال تلخ که گسترده بود دست از آن سوار سبز نشانی دوباره داشت
سه‌شنبه، 8 فروردين 1396
تا تو بودی
تا تو بودی رخنه‏‌ای برغم نبود زخم دل را حاجت مرهم نبود با زلالی‏‌هایت ای تفسیر عشق عشق‌‏ورزی سخت بر آدم نبود
سه‌شنبه، 8 فروردين 1396
به خال لب دلدار گرفتار
ای به خالِ لب دلدار گرفتار بیا ای انالحق زده منصور سَرِدار بیا بلبل باغ خزان دیده این شهر غریب! یک نفس بهر خدا جانب گلزار بیا
سه‌شنبه، 8 فروردين 1396
بهر خفته
خیز ای نهفته در سکوت خاک چندی از شکست ساقه ات گذشت عشق اگر چه با دلم انیس بود با تو رفت از این دیار و برنگشت
سه‌شنبه، 8 فروردين 1396
به قدر وسعت یک گریه (3)
خزان شد و ورقِ دفتر زمان برگشت سپس کتیبه خونین آسمان برگشت نوشته بود که فردا زمان دگر شده است زمین دگر شده است، آسمان دگر شده است
سه‌شنبه، 8 فروردين 1396
به قدر وسعت یک گریه (2)
ای آنکه عشق قسم خورده است بر نامت به وحدت کلمه می‏رسیم، در نامت هزار و یک گل این باغ از تو نام گرفت بهار رنگی اگر داشت، از تو وام می‏گرفت
سه‌شنبه، 8 فروردين 1396
به قدر وسعت یک گریه (1)
«امام رفت» خبر ساده بود، اما سخت شبیه باور یک جنگل بدون درخت و اینکه هیچ گلی وا نمی‏شود، دیگر درخت، قطع شده، پا نمی‏شود، دیگر
سه‌شنبه، 8 فروردين 1396
به قدر وسعت یک گریه (1)
در انتظار تو دل را قسم به جان دادم و نام‌ه‏ای به نشانی آسمان دادم و شب به خواب من آمد، امام کودکی‏‌ام و من صداش زدم با تمام کودکی‌‏ام
سه‌شنبه، 8 فروردين 1396
به بت شکن همیشۀ تاریخ
کاش با بوی تو آغشته شود اشک های شب تنهایی من بشکنی بار دگر با تبرت بت بی جان جنون زایی من
سه‌شنبه، 8 فروردين 1396
وجهیت
وجهیت موضوعی است که در وهله‌ی نخست در زبان‌شناسی بحث می‌شود اما تأثیر آن بر رویکردهای سبک‌شناسی به زبان، بسیار احساس شده است. به هر روی تصمیم...
دوشنبه، 7 فروردين 1396
هم‌حروفی و هم‌صدایی
همحروفی، تمهیدی سبک‌شناختی است که ازتکرار مجموعه‌ای صامت‌ها در واژگان نزدیک هم تشکیل شده است. در حالی که برخی این اصطلاح را برای تکرار صداهای...
دوشنبه، 7 فروردين 1396
واج‌آرایی
واج‌آرایی تمهیدی سبک‌شناختی است که شامل تکرار صامت‌های مشابه در واژگان نزدیک به هم می‌شود. به معنای دقیق کلمه، چنین صامتی برای اینکه واجد شرایط...
دوشنبه، 7 فروردين 1396
نوبت‌گیری
«نوبت» یکی از مفاهیم اصلی در تعامل مکالمه‌ای است که کاربران رشته‌ی موسوم به تحلیل مکالمه به توصیف آن پرداخته‌اند. تحلیل مکالمه (CA) به مطالعه‌ی...
دوشنبه، 7 فروردين 1396
هم آوایی
هم آیی مفهومی منتسب به فرث (1957) است بدین معنی که واژه را، هم‌نشینان آن توصیف می‌کنند: «معنا به وسیله‌ی هم‌آیی، گونه‌ای تجرید در سطح همنشینی...
دوشنبه، 7 فروردين 1396
نظریه‌ی طرح‌واره
خاستگاه‌های نظریه‌ی طرح‌واره‌ی مدرن همان‌گونه که این نظریه برای تحلیل‌های ادبی به کار رفته است در روان‌شناسی گشتالتی دهه‌های 1920 و 1930 قرن...
دوشنبه، 7 فروردين 1396
نقد سبک‌شناسی
سبک‌شناسی، مدت مدیدی، نه جزئی از زبان‌شناسی و نه جزئی از نقد ادبی محسوب می‌شد. در نتیجه هم زبان‌شناسان و هم منتقدان ادبی بدان حمله می‌کردند....
دوشنبه، 7 فروردين 1396
نظریه‌ی کنش گفتار
نظریه کنش گفتار درون نظام گسترده‌تری از کاربرد‌شناسی قرار می‌گیرد که تمرکزش بر توصیف مشخصه‌های زبان کاربردی است. نظریه‌ی کنش گفتار به طور سنتی...
دوشنبه، 7 فروردين 1396