واژه‌ی جحيم در قرآن
«جحيم» در لغت به معناي آتش شديد برافروخته و هر آتشي است که بعضي از آن بر روي بعضي ديگر قرار گرفته باشد. نيز به آتش بزرگ برافروخته شده در درّه...
شنبه، 23 ارديبهشت 1396
واژه‌ی جناح در قرآن
«جنح» ماده اصلي «جناح» است که در اصل به معناي ميل و تجاوز است و زماني که گفته مي‌شود «جنح الي کذا» يعني به سوي آن ميل کرد، چنان که به گناه، جُناح...
شنبه، 23 ارديبهشت 1396
واژه‌ی جبّار در قرآن
«جبّار» برگرفته از ماده «جبر» به معناي وادارکردن افراد بر امور ناخوشايند آنان، اصلاح شکستگي و اصلاح با نوعي اعمال قدرت است و به کساني که مدعي‌اند...
شنبه، 23 ارديبهشت 1396
واژه‌ی جار در قرآن
«جار» از ماده «جور» در لغت به معناي مجاور منزل، محل سکونت شخص، پناه‌دهنده، پناه‌خواه، همسر مرد، هم‌پيمان، ياري‌کننده، شريک در تجارت است:
شنبه، 23 ارديبهشت 1396
واژه‌ی ثواب در قرآن
«ثواب» برگرفته از «ثاب» در اصل به معناي رجوع و بازگشت است و «مثابه» محلي است که انسان‌ها به سوي او بازمي‌گردند. «تثويب» به معناي دعاي مکرر است...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1396
واژه‌ی ثمر، ثمرات در قرآن
«ثمر» در لغت به معناي حاصل و بار درخت، انواع مال، طلا و نقره است و «ثمره» به معناي کناره زبان، گره‌ها و بندهاي تازيانه، نسل و فرزند است و در...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1396
واژه‌ی ثقلت، اثقال، ثقيل در قرآن
«ثِقَل» بر وزن «عِنَب» ضد سبک بودن است و «ثَقَل» متاع مسافر و هر چيز گران‌بهايي است و به همين معناست حديث «اني تارک فيکم الثقلين» که «ثقلان»...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1396
واژه‌ی ثانی در قرآن
«ثني» ماده اصلي «ثاني» است و براساس استعمالات مختلف، معاني متفاوتي پيدا کرده است. ثني مفرد اثناء به معناي يک تا از تاها و يک لايه از لايه‌هاي...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1396
واژه‌ی ثابت در قرآن
«ثبت» در لغت به معناي دوام و استقرار است و به تناسب ترکيب‌هاي مختلف، معاني متفاوتي به خود مي‌گيرد. «ثبت الامر» يعني صحيح و درست شد و «اثبت الکاتب...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی پانزدهم
تفسیر صدر، اثر شهید سید محمد باقر (1353-1400 ق) فرزند سید حیدر صدر از علمای بزرگ شیعه و مراجع تقلید. شهید سید محمد باقر صدر آثاری از خود در تفسیر...
شنبه، 9 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی چهاردهم
آیات الوصول الی علم الاصول، از سید معزالدین مهدی یا محمد مهدی (1222-1300 ق) فرزند سید حسن حسینی قزوینی حلی، از علما و فقهای امامیه، از شاگردان...
شنبه، 9 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی سیزدهم
تحفة الغرائب، اثر شیخ محمد (م ح 1200 ق) فرزند شیخ محمد بن ابی سعید هروی الهی، از ریاضیدانان و مفسران امامیه. این تفسیر در یک مجلد به زبان فارسی...
شنبه، 9 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی دوازدهم
تفسیر آیة النور، اثر محمد شریف (زنده در 1100 ق) فرزند ابو رضا دیلمانی از علمای عصر خویش. این تفسیر در یک جلد به زبان عربی و شیوه‌ی کلامی است....
شنبه، 9 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی یازدهم
تفسیر سورة المائده، از سید حسین (م 1001 ق) فرزند سید علی عاملی کرکی قزوینی شیخ الاسلام معروف به خاتم المجتهدین از علما و شیخ الاسلام در عصر صفویه....
شنبه، 9 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی دهم
الحاشیة علی تفسیر الکشاف، اثر ابوالمعالی محمد صدرالدین ثالث (828-903 ق) فرزند غیاث‌الدین منصور اول حسینی دشتکی بر تفسیر الکشاف تألیف جارالله...
شنبه، 9 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی نهم
تفسیر ابوالفضل دیلمی، اثر شیخ ابوالفضل (م ح 800 ق) فرزند بهاءالدین یوسف دیلمی مرقانی، از علمای تفسیر. تفسیر مورد بحث در دو مجلد بزرگ قرار دارد...
شنبه، 9 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی هفتم
خصائص الوحی المبین، اثر ابوحسین و یا ابوزکریا شمس‌الدین یحیی (م 600 ق) فرزند حسن معروف به ابن بطریق از علما و متکلمین امامیه. این تفسیر در مناقب...
شنبه، 9 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی هشتم
مفتاح التفاسیر، اثر رشیدالدین فضل الله (645-718 ق) فرزند عمادالدوله ابوالخیر. از مشاهیر اطباء و مؤرخین. وی در حکمت و فلسفه شاگرد خواجه نصیرالدین...
شنبه، 9 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی ششم
اثر ابوالقاسم حسین (م 502 ق) فرزند محمد معروف به راغب اصفهانی از مشاهیر مفسران و از علمای امامیه و صاحب مفردات در شرح لغات قرآن. وی از مردم...
شنبه، 9 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی پنجم
تلخیص البیان عن مجازات القرآن، اثر ابوالحسن محمد (359-406 ق) فرزند ابو احمد الحسین از نوادگان ابراهیم مجاب فرزند امام موسی کاظم (علیه‌السلام)...
يکشنبه، 3 ارديبهشت 1396