تفاسیر شیعی سده‌ی سوم
تفسیر بطائنی، اثر حسن (م ح 200 ق) فرزند علی بن ابی‌حمزه کوفی بطائنی از محدثان و فقها و مفسران شیعه، وی ایرانی تبار است و نام او را سالم نیز می‌خوانند....
يکشنبه، 3 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی چهارم
تفسیر الغاضری، از ابوعبدالله محمد (م ح 300 ق) فرزند عباس بن عیسی غاضری، از اعلام شیعه، محدث و مفسر. وی ساکن غاضریه بود که زمین مسطحی است واقع...
يکشنبه، 3 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی یکم
تفسیر امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) [= تفسیر ستین نوعاً من انواع علوم القرآن]، از املای حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام)...
يکشنبه، 3 ارديبهشت 1396
تفاسیر شیعی سده‌ی دوم
تفسیر عکرمه، اثر ابوعبدالله عکرمه (20-100 یا 105 ق) فرزند عبدالله بربری مدنی غلام ابن عباس از مفسران تابعین و مشاهیر دانشمندان علوم قرآن در قرون...
يکشنبه، 3 ارديبهشت 1396
تفسیر شیعه
تفسیر و تفاسیر شیعه، تفسیر در لغت به معنی ایضاح و تبیین است و از این باب است گفته‌ی خداوند «وَلاَ یَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْنَاكَ بِالْحَقِّ...
پنجشنبه، 31 فروردين 1396
واژه‌ی تولّی در قرآن
«تولی» برگرفته از ماده «ولی» در اصل به معنای قرب و نزدیك بودن است و جمله «تباعد بعد ولی» یعنی پس از نزدیك بودن دور شد.
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی تولیه در قرآن
«تولیه» مصدر باب تفعیل برگرفته از «ولی یولی» است كه در مشتقات و صیغه‌های مختلفش در قرآن كریم استعمالات گوناگونی دارد. این كلمه گاه متعدی بنفسه...
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی توبه در قرآن
توبه در لغت پشیمانی از گناه و اقرار به نداشتن عذر در ترك آن است؛ ولی اعتذار اظهار ندامت بر گناهی است كه در انجام آن برای خود عذری نیز داشته باشی....
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی توفی در قرآن
«توفی» از ماده «وفی» كلمه‌ای است كه بر كامل ساختن و به پایان بردن دلالت می‌كند؛ بدین جهت است كه بر ادای كامل پیمان و شرط، وفا گفته می‌شود و «توفیت...
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی تمنی در قرآن
«تمنی» برگرفته از ماده «منی» در اصل به معنای تقدیر و اندازه‌گیری شیء و تحقق آن با همان اندازه معین است. اگر به نطفه انسان منی گفته می‌شود، بدین...
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی تقطّع در قرآن
قرآن كریم می‌فرماید: «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ‌ * وَ تَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَیْنَهُمْ کُلٌّ...
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی تفصیل در قرآن
«فصل» به معنای متمایز ساختن و جدا كردن یك شیء از دیگری، خارج شدن و بریدن و قطع است و فصل خصومات به معنای حكم به قطع نزاع است. این كلمه در هیئت...
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی تقطیع در قرآن
«قطع» دلالت بر بریدن و جدا شدن دارد و قطیعه به معنای هجران و دوری است و قِطع- به كسر قاف- به معنای بخشی از شب است و مقطعات به معنای جامه‌های...
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی تأویل در قرآن
«تأویل» برگرفته از ماده «اول» به معنای بازگشت است. ابن فارس می‌نویسد: «آل یؤول‌ ای رجع قال یعقوب یقال اول الحكم الی اهله الی ارجعه وردّه الیهم»:...
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی بیت در قرآن
«بیت» در لغت به معنای مسكن، بخشی از تركیبات شعر و خانواده فرد است كه شب نزد آنان است. راغب معتقد است: كلمه بیت در اصل مأوای شبانه انسان بوده...
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی بلد در قرآن
جمع «بلد» بلدان و جمع «بلدة» بلاد است. بلد بر هر سرزمینی اطلاق می‌شود، چه آباد باشد و چه غیر آباد، چنان كه در قرآن آمده است: «إلی بَلَدٍ مَیِّتٍ»...
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی بنیان در قرآن
«بنیان» برگرفته از كلمه «بنی» به معنای بنا و ساختمان است و به اعتقاد ابن فارس معنای اصلی آن ساختن شیء با ضمیمه كردن بعضی از اجزای آن با بعضی...
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی بغی در قرآن
«بغی» در لغت در كاربردهایش معانی مختلفی به خود گرفته است. جوهری می‌نویسد: بغی به معنای قهر و غلبه و سلطه یافتن است و بغیِ جراحت ورم كردن و فاسد...
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی بلاء در قرآن
«بلاء» برگرفته از «بلی» در لغت دارای دو معنای اصلی است كه بقیه معانی به این دو برمی‌گردد: 1. كهنه شدن و فرسودگی؛ 2. امتحان و اختبار. بلا به معنای...
شنبه، 26 فروردين 1396
واژه‌ی بعل در قرآن
«بعل» در لغت به معنای شوهر، زوجه، درخت خرمایی كه بدون آبیاری از ریشه آب خورد، نام بت قوم الیاس، و دهشت و اضطراب آمده است. ابن فارس معتقد است...
شنبه، 26 فروردين 1396