انديشه‌ي سياسي محقق کرکي
از نظر شيعه در زمان بسط يد امام معصوم (عليه‌السلام) هيچ حکومتي در عرض حکومت امام معصوم (عليه‌السلام) مشروع نيست و همه
شنبه، 21 اسفند 1395
حکومت اسلامي از ديدگاه محقّق اردبيلي
اشکال حکومت از نظر محقق اردبيلي را براساس منبع حاکميت آن مي‌توان بر دو نوع کلي تقسيم کرد. نوع اول حکومت‌هايي است که حاکميت خود را از سوي خداوند...
شنبه، 21 اسفند 1395
حکومت و رهبري از ديدگاه شهيد ثاني
اگر به مجموعه اسلام در زمينه‌هاي عبادي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي با دقت و احاطه کامل نظر شود، اين حقيقت به وضوح مشاهده مي‌گردد که اسلام تنها...
شنبه، 21 اسفند 1395
ساختار نظام سياسي از ديدگاه شهيد ثاني
از منظر شهيد ثاني، حکومت‌ها به انواع مطلوب (مشروع) و نامطلوب (جور) تقسيم شده است. حکومت مطلوب و مشروع حکومتي است که حاکم از جانب خداوند منصوب...
شنبه، 21 اسفند 1395
شيخ مفيد و منابع مالي حکومت اسلامي
دولت براي اداره امور دارالاسلام و حل مشکلات مردم و به منظور ارائه خدمات اجتماعي، هزينه لشکري و کشوري به منابع مالي نياز دارد تا امور را به طريق...
شنبه، 21 اسفند 1395
سياست خارجي حکومت اسلامي از ديدگاه شيخ مفيد
ابتدا بايد بفهميم بيگانگان از نظر شيخ مفيد چه کساني هستند تا پس از آن رابطه را بررسي نماييم. در کتاب اوائل المقالات سه واژه برخورد مي‌کنيم.
شنبه، 21 اسفند 1395
سياست‌هاي حکومت اسلامي از ديدگاه شيخ مفيد
لطف خداوندي اقتضا مي‌کند که بر بندگان خود منت نهد و آنان را از گمراهي و سرگرداني، شرک، کفر و بردگي طاغوت نجات دهد و به سوي وادي نور و رحمت خويش...
شنبه، 21 اسفند 1395
حکومت و دولت از ديدگاه شيخ مفيد
شيخ مفيد براساس قاعده لطف، حکومت را براي انسان‌ها لازم و ضروري مي‌داند و مي‌فرمايد:
شنبه، 21 اسفند 1395
تشکيلات سياسي و تحزب از ديدگاه شهيد بهشتي
اين موضوع از چند منظر در نظام سياسي اسلام اهميت مي‌يابد: يکي به دليل آنکه از نظر ساختاري رابطه اين تشکيلات با نظام امامت چگونه باشد؟ دوم به اين...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
حکومت ديني و آزادي
شهید مطهری آزادي را به معناي سلبي يعني رفع مانع تعريف مي‌کند و با بيان فلسفي خاطرنشان مي‌سازد که آزادي از لوازم موجود زنده و متکامل است که شامل...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
نظام سياسي اسلام
ماهيتِ دولت يکي از مسائل مهم فلسفه سياسي است. در ماهيت دولت، از مسائل ديگري همچون غايت حکومت، عالي‌ترين شکل نظام سياسي، ضرورت اطاعت و مشروعيت...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
مطهري و مشروعيت حکومت ديني
ماکس وبر در تقسيم کلي، ملاک‌هاي مشروعيت را به سه قسم: 1. عقلايي 2. سنتي 3. کاريزمايي، تقسيم کرده است. آنتوني کوئينتن براي مشروعيت سه قسم عمده...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
جايگاه مردم در حکومت اسلامي
آيين مقدس اسلام اهتمام و عنايت خاصي به حقوق مردم در مقابل حکومت داشته است، و چهارده سده‌ي پيش مردم خود را - که مردمي قبيله‌اي و به دور از تمدن...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
انواع حکومت از ديدگاه سيد جمال‌الدين اسدآبادي
سيد جمال معتقد بود بايد به مسلمانان جهان آگاهي سياسي مبتني بر شعور ديني داد. يعني بايد شعور سياسي را با استمداد از شعور ديني آنها بيدار کرد و...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
چيستي سياست از ديدگاه سيد جمال‌الدين اسدآبادي
سيد جمال شخصيتي بود که روحش با سياست عجين شده بود. در دوره‌اي که وي زندگي مي‌کرد، در هر رخداد سياسي، پاي سيد را مي‌بينيم که در براندازي، ميانجي‌گري...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
انديشه‌ي سياسي سهروردي
حضور و ظهورِ شهاب‌الدين يحيي بن حبش بن اميرک ابوالفتح (549-587 ه‍.ق) و مکتبِ فلسفي‌اش مشهور به «اشراق» در حوزه انديشه فلسفي را مي‌توان واکنشِ...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
سياست‌شناسي خواجه نصيرالدين طوسي
سياست در لغت به معاني متعددي از جمله رام کردن و تربيت ستوران، پاس داشتن ملک، حکم راندن بر رعيت و قهر کردن و هيبت نمودن آمده است و با توجه به...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
نگاهي به انديشه‌ي سياسي خواجه نصيرالدين طوسي
حکومت، سازماني از دولت است و به عبارتي عنصري از عناصر لازمه وجود دولت مي‌باشد که به طور عادي از سه قسمت يا سه قوه مجريه، مقننه و قضائيه و تشکيلات...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
انسان و جامعه از ديدگاه اخوان‌الصفا
قدمت بحث از اجتماع انساني در علوم جديد را به مباحث متفکر غربي اگوست کنت نسبت مي‌دهند و علت اين است که او براي اولين بار بحث از اجتماع را به عنوان...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
دولت و حکومت از ديدگاه اخوان‌الصفا
سابقه بحث از دولت و نظام سياسي در امتداد بحث از تاريخ زندگاني بشري است. اجتماع بشري از دوره ابتدايي اوليه با شرايط، ويژگي‌ها و مقتضيات خاصي روبه‌رو...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395