نخستین پندارگران سیاست
آثار جامعه شناسیک این دو ابرفرزانه جهان، بانی و پیشگام پندارشناسی (ایده ئولوژى)، به تمامی در راستای سیاست چرخیده‌اند و خاستگاه فکری، شرایط زمانی...
جمعه، 30 بهمن 1394
طبیعت و میثاق
تفكر انتقادی در باب اهداف سیاسی در همه جا اتفاق نیفتاده است. می‌توان فرض كرد كه تضاد شخصی و رقابت، همواره مشخصه‌ی حیات انسان بوده است؛ اما علاوه...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
بهين کشور ارسطو
از نظر ارسطو، انسان بالطبع اجتماعي است و براي زندگي در جامعه ي سياسي ساخته شده است و داراي ميلي طبيعي به آن است. در عين حال، نفع مشترک و کوشش...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
مدينه فاضله افلاطون
مدينه ي فاضله ي افلاطون، کهن ترين نمونه ي جامعه ي آرماني تخيلي مکتوب بشري است که در رساله ي تيمائوس و کريتياس و در کتاب جمهور از زبان سقراط و...
سه‌شنبه، 29 مهر 1393
پولوبیوس و نظام سیاسی مختلط
پولوبیوس در حوالی 200 ق.م. در مگالوپولیس، در پلوپونسوس، زاده شد و در حوالی 120 ق.م. درگذشت. پدرش، لوکوراتس، چهره سرشناسی در اتحادیه آخایایی بود،...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
فلسفه سیاسی اپیکوریان
دومین مکتب اصلی هلنیستی مکتب اپیکوریان بود که اپیکوروس ساموسی ( 341-270ق.م.) آن را بنیان نهاد. اپیکوروس به آتن آمد و حوالی سال های 307 تا 306...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
قانون طبیعت فیلسوف
قانون طبیعی یا قانون طبیعت یکی از اندیشه های محوری در فلسفه سیاسی غرب است. چون قانون طبیعی از زمان مطرح شدنش در دوران باستان به شکل های مختلفی...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
اسطوره ی عصر طلایی
یک پاسخ به تضاد میان قانون طبیعی و راه و رسم جهان مفروض گرفتن دوره ای است در گذشته که در آن قانون طبیعی مراعات می شده است. فاصله عمیق میان قانون...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
فلسفه سیاسی کلبیان
دیوگنس سینوپه ای ( حدود 412-323) ، مهمترین فیلسوف کلبی، یکی از آشناترین چهره های دنیای باستان است. او را عموماً در نقش یک منتقد طاغی جامعه تصویر...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
فلسفه ی سیاسی رواقیون
نام مکتب رواقی برگرفته از واژه یونانی « استوا» به معنای ایران منقوش است. زنون کیتیونی در حوالی سال 310 قبل از میلاد در آتن در یکی از همین رواق...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
آرمان های قابل تحقّق ارسطو
معیار ما در تعیین بهترین سازمان حکومت و بهترین شیوه زندگی برای اکثریت کشورها و مردمان، نه فضایلی است که از دسترس عوام به دور باشد نه ترتیبی است...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
فلسفه سیاسی هلنیستی
دوره ما بین مرگ ارسطو و آثار سیسرون، که در قرون اولیه قبل از میلاد نوشته شدند، بزرگ ترین گسست در تاریخ فلسفه سیاسی غرب است. دانشورانی بزرگ می...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
نقد ارسطو بر جمهوری افلاطون
در کتاب دوم سیاست ارسطو به نقد شهر عدالتی می پردازد که در جمهوری آمده است. این نقد بخشی از وارسی دولت های آرمانی در عالم نظر و عالم عمل است....
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
یونان از نگاه ارسطو
بزرگترین خدمت ارسطو به فلسفه سیاسی تجزیه و تحلیل عملی او از گونه های سیاسی است. استفاده ارسطو از شیوه های زیست شناختی نقاط قوتی هم دارند. این...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
بندگی طبیعی و انقیاد زنان از دیدگاه ارسطو
در کتاب اول سیاست، ارسطو از طبیعی بودن بندگی دفاعی می کند که زبانزد شده است. در اینجا نیز او علیه این نظر سوفسطاییان که در حال رشد بود و بندگی...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
پولیس: آغاز سیاست
ارسطو سیاست را با بحث درباره پولیس آغاز می کند، که البته شکل خاصّ ممتاز سیاسی در یونان بود و در قلب تحلیل او از جهان سیاسی جای دارد. طبق نظر...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
نقد ارسطو بر افلاطون
ارسطو برای تدریس در لوکئوم قوانین اساسی و تاریخ این قوانین را در 158 شهر یونانی گردآوری کرد. دراین پروژه بی تردی شاگردانش او را یاری می دادند....
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
افلاطون و آزادی فردی
با توجه به این که افلاطون دموکراسی را محکوم می کند، جای تعجب ندارد که شهروندان جوامع دموکراتیک فلسفه سیاسی او را سخت به باد انتقاد می گیرند....
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
نقدهای افلاطون بر دموکراسی
دیدگاه دو جهانی افلاطون متضمن نگاه تحقیرآمیز به فرایندهای سیاسی موجود درکشورها و دولت هاست. دیدیم که افلاطون در دوره جوانی به این نتیجه رسیده...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
اشتراکیّت افلاطونی
برای آن که « حاکمان» هرچه بیشتر بتوانند خودشان را وقف وظیفه شان کنند، باید تحت نظام مشهور شهرعدالت که نظام اشتراکی ( کمونیسم) است زندگی کنند....
چهارشنبه، 16 بهمن 1392