محقق حلی و مستأمنین
عقد امان یکی از عقودی است که مسلمانان مجازند با کفار غیر کتابی منعقد کنند؛ بدین معنا که هر یک از مسلمانان می توانند تعدادی از کفار حربی را به...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
حکومت اسلامی علیه دشمنان
وجوب و یا عدم وجوب جهاد از مسائلی است که مورد بحث محقق قرار می گیرد. به اعتقاد ایشان، جنگ در راه خدا به شرط وجود امام یا نماینده ی وی واجب است،...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
حکومت اسلامی و اهل کتاب
اهل ذمه یا اهل کتابی که در سرزمینی اسلامی زندگی می کنند با عقد پیمان ذمه در قبال عمل کردن و قبول شرایط آن، حکومت و به تبع آن مسلمانان را متعهد...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
وظایف مردم در برابر حاکم در دیدگاه محقق حلی
هم چنان که حاکم در امور اقتصادی در برابر مردم وظایفی بر عهده دارد مردم نیز متقابلاً وظایفی را نسبت به حاکم بر عهده دارند که برخی از آن وظایف...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
چه کسی باید حکومت کند؟
حاکمیت بر افراد ویژگی و صفاتی را می طلبد که با وجود آن صفات در حاکم به هدف کلی آن حکومت تا اندازه ای جامه عمل پوشانده می شود، چرا که جان، مال،...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
حاکمان چه باید بکنند؟
سیاست های اقتصادی از اموری است که در حکومت بدان توجه می شود. این سیاست های به گونه ای است که حاکم و مردم هر یک وظایفی را در قبال یک دیگر باید...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
حکومت عدل و جور
یکی از بحث هایی که در زمینه حکومت حاکم عادل مطرح می شود مفهوم حاکم یا سلطان عادل در فقه شیعه است که آیا حاکم عادل تنها امام یا نایب خاص او است...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
ضرورت حکومت از دیدگاه محقق حلی
حکومت یکی از ضرورت های زندگی بشر به شمار می آید. مدنی بالطبع بودن انسان وی را به ایجاد حکومت برای آسایش و امنیت و رفاه خود مجبور می کند. وجود...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
کدام حکومت بر حق است؟
مشروعیت حکومت یکی از مباحثی است که صاحب نظران و متفکران، به خصوص متفکران مسلمان بدان توجه کرده اند. بحث از مطلوب و یا نامطلوب بودن حکومت از نظر...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
الغای خلافت و ملیت خواهی عرب
یکی از وقایع مهم در تحولات سیاسی دنیای اسلام الغای خلافت توسط مجلس کبیر ملی ترکیه بود. این واقعه پیامدهای بسیار گسترده ای برای اندیشه ی سیاسی...
دوشنبه، 23 دی 1392
بنیادگرایی اسلامی و رادیکالیسم سیاسی
یکی از شقوقی که برای جوامع اسلامی به دنبال زوال حکومت عثمانی و رشد گرایشهای ملیت خواهی باقی ماند حکومت اسلامی بود یعنی نظامی که در آن پایه ی...
دوشنبه، 23 دی 1392
اسلام و کثرت گرایی سیاسی
نظریه هایی از نوع مشروطه اسلامی و حکومت اسلامی (با قرائتی که شالوده ی قانون اساسی جمهوری اسلامی قرار گرفت) اندیشه ی سیاسی اسلامی را دچار دگرگونی...
دوشنبه، 23 دی 1392
تجددخواهی اسلامی
مصر در میان کشورهای اسلامی در بخش باختری جهان اسلام نقش پیشرو را در نهضت باززایی دوره ی جدید داشته است. مصر بعد از اشغال نظامی توسط ناپلئون (1802-1798)...
دوشنبه، 23 دی 1392
حکومت ولایی
تکوین زمینه های انقلاب اسلامی و پیدایش نظریه ی ولایت فقیه به لحاظ تاریخی به طور مستقیم با انقلاب مشروطه ارتباط داشته است. نظریه ی ولایت فقیه...
دوشنبه، 23 دی 1392
نظریه ی مشروطه ی شیعه
نظریه ی دولت مشروطه یکی از نظریه هایی است که در پاسخ به پرسشهای تازه ای که به مقتضای عصر جدید برخاسته بود تکامل پیدا کرد. از جمله مهمترین این...
دوشنبه، 23 دی 1392
آغاز تجددخواهی در ایران
آنچه در تاریخ اروپا به مدرنیزه شدن و مدرنیته معروف شده است و در زبان فارسی با واژه های نوسازی، تجدد و واژه هایی از این قبیل نامیده شده است عصر...
دوشنبه، 23 دی 1392
سلطنت مشروعه
پس از تأسیس سلسله ی صفویه در ایران جریانهای فکری و فقهی در شیعه در حدود مقدور خود را با واقعیات موجود وفق دادند. از جمله اینکه جریانهای اصلی...
دوشنبه، 23 دی 1392
حکمت و اندیشه ی سیاسی عصر صفوی
تشکیل سلسله ی صفوی در ایران از جهات گوناگون فصل تازه ای در تاریخ ایران محسوب می شود. در این دوره ی نخستین حکومت شیعی در سرزمین ایران ظهور و تکامل...
دوشنبه، 23 دی 1392
تحول اندیشه ی سیاسی شیعه در حوزه ی فقه
از فرقه های کوچکتر شیعه و فرقه ی اسماعیلیه که بگذریم، فقیهان شیعه تا دوره ای طولانی نسبت به امر سیاسی عنایت چندانی نداشته اند و در این حیطه کمتر...
دوشنبه، 23 دی 1392
ابن خلدون و نهادهای سنتی
ابن خلدون نظامهای سیاسی را به دو دسته شرعی و عقلی تقسیم می کند. رژیم شرعی به دستور خداوند و توسط پیامبرش بنا گذاشته شده است. اصول آن بر مبنای...
دوشنبه، 23 دی 1392