زمانه و زمینه ی مسکویه
ابوعلی مسکویه از فیلسوفانی است که نه تنها خود، زیست نامه ی خویش را در آثارش به قلم آورده است، بلکه معاصرانش نیز درباره ی اندیشه و شخصیت او غفلت...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
رویه ای بر فرضیه های نژادی سامی
تا قرن هیجدهم میلادی در محافل فرهنگی اروپای غربی در زمینه ی زبان شناسی نظر عمده این بود که در مطابقت با متن که عهد قدیم (تورات) سفر یازدهم، پس...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
نظام سیاسیِ فاسقه در نظر فارابی
در « آراء اهل المدینة الفاضله» نظام سیاسیِ فاسقه چنین تعریف شده است: « هی التی آراؤها الآراء الفاضلة و هی التی تعلم السعادة و الله عزوجل و الثوانی...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
نظام سیاسیِ ضالّه در نظر فارابی
فارابی در بیان ماهیت این نوع حکومت می گوید: « مدینه های ضالّه مدینه هایی هستند که برای مردم آن، همه ی اصول و مبادیِ وجود و اصول سعادت ها قلب...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
نظام سیاسیِ مبدّله در نظر فارابی
معلم ثانی در تعریف مدینه ی مبدّله می گوید: عبارت است از مدینه ای که آرا و عقاید و افعال معمول گذشته ی آن، عیناً همان آرا و عقاید و افعال مدینه...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
نظام سیاسیِ جاهله در نظر فارابی
در تعریف این نوع نظام سیاسی، فارابی می گوید: « مدینه ی جاهله آن است که مردم آن، نه سعادت را شناخته اند و نه به دل آنان خطور کرده است و اگر به...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
اصول و مبانی آرای غیر فاضله
فارابی نظام های سیاسی خود را بر اساس مبانیِ ارزشی، به مطلوب و نامطلوب و فاضله و غیر فاضله تقسیم کرد و در حالی که در « السیاسة المدنیه» و « فصول...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
ساختار نظام سیاسی فارابی (2)
فارابی این نهاد را مشتمل بر گروه هایی از قبیل مفسران، خطیبان، شاعران، بلغا، خوانندگان، موسیقی دانان و نویسندگان می داند. (1) که حاکم مدینه را...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
گروه های مخالف فارابی
ما بر این باوریم که نظام سیاسی و به اصطلاح، « مدینه ی فاضله ی» فارابی، نظامی پویا و دینامیک و در درون خود، از تعامل و بالندگی در جهت رشد و سعادت...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
ساختار نظام سیاسیِ فارابی (1)
فارابی در کتاب « فصول المدنی» این نهادها را « اجزاء المدینه» نامیده است و می گوید: « المدینة الفاضلة اجزاؤها خمسة» (1)؛ یعنی نظام سیاسیِ مدینه...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
مدینه های غیر فاضله
فارابی به دو نوع اجتماع قائل است: ابتدا اجتماع ناقص که شامل اجتماعات پیش از تشکیل اجتماع مدینه می شود. او گاهی از این اجتماع ناقص، به « اجتماع...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
چه کسی رهبر این جامعه است؟
فارابی اجتماعات مذنیِ خویش را همانند ارگانیسم موجود زنده می داند که در حقیقت، اعضای آن، همانند سلول های بدن هستند که هر کدام با کار ویژه ی خود،...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
زن در حکومت اسلامی
یکی از عقودی که سبب می شود افراد در قبال یک دیگر حقوقی داشته باشند عقد ازدواج است. در ازدواج هریک از زوج و زوجه باید حقوق دیگری را رعایت نماید...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
قواعد سیاسی در آثار محقق حلی
چنان که دربحث معاشرت با کفار اشاره شد طبق این قاعده کفار نمی توانند هیچ گونه سلطه ای بر مسلمانان داشته باشند و هر گونه عقدی که سبب سلطه ی کافر...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
عنصر مصلحت و احکام حکومتی در اندیشه سیاسی محقق حلی
احکام حکومتی آن سلسله از احکامی است که حاکم طبق مصلحت اندیشی های همه جانبه برای انجام هر چه بهتر امور کشور وضع می کند؛ یعنی تصمیماتی که حاکم...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
امرو نهی حاکم
از مباحث مهمی که در امر به معروف و نهی از منکر مطرح می شود ارتباط این دو فریضه با حکومت و حاکم است. آیا این دو فریضه رابطه ای با حکومت دارند...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
امر و نهی در سیاست
یکی از اصولی که اسلام برای آن اهمیت ویژه ای قائل است حرمت جان، مال و آبروی مسلمانان است و حتی حفظ حرمت افراد غیر مسلمانی که در پناه کشور اسلامی...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
محقق حلی و مخالفان حکومت
محقق در کتاب الحدود بابی را به حد محارب اختصاص داده است. به اعتقاد وی، اگر ولی دم مقتولی که به دست محارب کشته شده قاتل را عفو کرد حاکم می تواند...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
حکومت اسلامی و کافران
این که آیا در کشور اسلامی کفاری غیر این دو گروه اهل کتاب و مستأمنین وجود دارند یا خیر، باید گفت که البته گروهی از کفار معاهد نیز کفار داخلی به...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
با کافران چه کنیم؟
کفار حربی کفاری هستند که با کشور اسلامی در حال جنگ یا در صدد جنگ اند؛ یعنی هر لحظه منتظر فرصت برای ایراد صدمه به مسلمانان از طریق جنگ یا غیر...
يکشنبه، 6 بهمن 1392