راهکارهای فقرزدایی از نگاه روایات
مقصد و مقصود ما از فقر، فقر مادی و اقتصادی است که در روایات راهکارهایی برای فقرزدایی و یا پیشگیری از مبتلا شدن به ناداری، بیان شده است؛
يکشنبه، 15 مرداد 1391
به سوی عدالت اقتصادی
عدالت، واژه ای آسمانی است که از اعتبار و محبوبیت فراوان همانند واژه «حق» برخوردار است.
پنجشنبه، 5 مرداد 1391
عدالت اقتصادی در چشم اندازی از قوم شعیب
با مطالعه ی آیات قرآن کریم به این حقیقت پی می بریم که نظمی بنیادین، دقیق و شگفت انگیز در همه ی اجزاء جهان از ذرات گرفته تا اجسام غول پیکر کیهانی...
پنجشنبه، 5 مرداد 1391
مبانی و پیش فرض‌های مصرف در اسلام
در این مقاله که پیرامون مبانی و پیش فرض‌های مصرف در اسلام مفهوم مصرف به این معنی که روند رو به رشد انسان نیاز به ابزارها و لوازم است، تا آن‌ها...
دوشنبه، 2 مرداد 1391
آسیب شناسی اقتصاد اسلامی
تاکنون شاید کمتر به آسیب های اقتصاد اسلامی به ویژه در سنت پژوهشی و تولید علم پرداخته شده است. بدیهی است این وظیفه خطیر از عهده این نوشته کوتاه...
دوشنبه، 2 مرداد 1391
اقتصاد در نهج اابلاغه
□ همان طور که مستحضرید در نهج البلاغه مطالب مختلفی از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نقل شده است. موضوع این گفتگو مسائل اقتصادی است. اصولاً نظر...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
اخلاق و اقتصاد (2)
در بخش دوم این مقاله به بررسی کلمات قصار نهج البلاغه می پردازیم. این قسمت از کتاب نیز حاوی پیام هایی است که ابعاد اقتصادی حیات انسان را مورد...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
اخلاق و اقتصاد (1)
مسائل اقتصادی همواره پیش روی جامعه و دولتمردان قرار داشته اند. موضوع رسیدن به حداکثر سود در انواع نظام های اقتصادی مطرح می باشد و مکاتب گوناگون...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
روش امام علی (علیه السلام) در برقراری عدالت اقتصادی (3)
امام (علیه السلام) در این مورد هم مانند شیوه ای که پی گرفته بودند به طرح مسائل اصلاحی و آداب و آیین های اخذ خراج می پردازند. سفارش به تقوا، رعایت...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
روش امام علی (علیه السلام) در برقراری عدالت اقتصادی (2)
با توجه به فساد اداری و عدم وجود ضوابط در ساختار حکومتی، اولین قدمی که امام (علیه السلام) در این راستا برداشتند اعمال اصلاحات متوازن و همگرا...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
روش امام علی (علیه السلام) در برقراری عدالت اقتصادی (1)
مسئلۀ اقتصاد و عدالت اقتصادی در نزد امیرمؤمنان (علیه السلام) اگر نگوییم اولویت اول، باید اذعان داشت که جزو اولین اولویت های مورد نظر ایشان در...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
مبانی نظری اقتصاد اسلامی (6)
«... هر کس به ما تمسک جوید (از ما پیروی کند) به ما ملحق خواهد شد، و هر کس جز به راه ما برود غرق خواهد گشت... و راه ما، راه میانه است، درست رَوی...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
مبانی نظری اقتصاد اسلامی (4)
قرآن کریم اموال و انفس را در آیات متعدد ردیف یکدیگر قرار داده است. این نیز دلیل بر ارزش حیاتی مال در تعلیمات اسلامی است. با توجه به حدیث شریف...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
مبانی نظری اقتصاد اسلامی (5)
بنابر آنچه گذشت علاوه بر محدودیتهای بسی قاطع و موجود در تصرف اموال در اسلام، مالکیت خصوصی نیز دارای حدود و مرزهائی می گردد، غیرقابل تجاوز، که...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
مبانی نظری اقتصاد اسلامی (2)
تفکر اسلامی و توحیدی، مال را مال خدا می داند و به این باور چونان اصلی گردن می نهد و آن را اصلی از اصول ایمان به خدا برمی شمرد. زیرا که بنابر...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
مبانی نظری اقتصاد اسلامی (3)
«از جمله عوامل بقای اسلام و مسلمانان آن است که اموال آنان نزد کسانی قرار گیرد که حقّ مال و (و مالداری) را بدانند و کار نیک کنند. از جمله عوامل...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
مبانی نظری اقتصاد اسلامی (1)
باید یاد کنیم که کتاب «الحیاة»، تألیف مشترک است؛ یعنی استاد محمدرضا حکیمی و دو برادر فاضل خویش – فاضلانی اسلام شناس و زمان شناس، حجة الاسلام...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
فقر، علل و راه کارها (5)
در مقابل علل تکوینی، که مسبّب پیدایش آن، خداوند سبحان است، عوامل ذاتی و شخصیّتی را برای فقر و توانگری می یابیم که پدید آورندۀ آن، خود انسان است.
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
فقر، علل و راه کارها (3)
فقری که انسان در آن به کسی جز خداوند نیازمند نباشد، «فقر صالحان» نامیده می شود و این بالاترین درجه ای است که انسان در طی پلکان فضیلت و صلاح و...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
فقر، علل و راه کارها (4)
علل فقر متعدّد است. برخی از آنها از جانب خالق سبحان است، بعضی از جانب مخلوق و گروهی مربوط به فرد و گروهی مربوط به جماعت است. ما در این فصل به...
چهارشنبه، 10 خرداد 1391