نظریه ی وابستگی
یکی از نظریه هایی که طرفداران آن سعی در یافتن و بیان علل توسعه و عدم توسعه اقتصادی داشته اند، نظریه وابستگی بوده است.* نظریه ی مورد بحث شامل...
دوشنبه، 1 مهر 1392
جنسیت و سیاست
نخستین بار که بسیاری کسان مطلع شدند زنان کویتی نهضتی به طرفداری از حق رأی تشکیل تشکیل داده اند در بحران 1991-1990 خلیج فارس بود.* این خبر ذهنهای...
دوشنبه، 1 مهر 1392
بیگانگی و از خود بیگانگی
اصطلاح * «بیگانگی»(1) در مارکس به مفهوم عملی است که به وسیله آن (یا وضعی که در آن) شخص یا گروه یا نهاد یا جامعه ای بیگانه می شود (یا بیگانه می...
دوشنبه، 1 مهر 1392
دین و سیاست
نخست، دین به شیوه های مختلف با دولت تک ملیتی که اکنون ترتیب سیاسی متعارف در سراسر جامعه ی جهانی است، تعامل یا کنش و واکنش پیدا می کند.
دوشنبه، 1 مهر 1392
بردباری
بردباری [یا تساهل یا تسامح یا مدارا] روش تحمل و چشم پوشی است وقتی چیزی وجود دارد که آن را دوست نداریم یا پسندیده نمی دانیم. بردباری باید از آزادی...
دوشنبه، 1 مهر 1392
انقلاب چیست؟
انقلاب جریان ذاتاً سیاسی پیکار و دگرگونی است. سلاحهای ویژه پیکار انقلابی سلاحهایی سیاسی است؛ ابزارهای ویژه دگرگون سازی انقلابی نیز ابزارهایی...
دوشنبه، 1 مهر 1392
دموکراسی
اخیراً به نظر می رسد دموکراسی پیروزی تاریخسازی بر شقوق دیگر حکومت کسب کرده است.* تقریباً همه کس، از چپ و راست و میانه، مدعی پیروی از اصول دموکراسی...
دوشنبه، 1 مهر 1392
فرهنگ سیاسی
فرهنگ سیاسی که در آن، پای آرمانها و هنجارهای عملیاتی نظام سیاسی هر دو در میان است، هم شامل نگرشهای ذهنی و احساسات می شود و هم نمادهای عینی و...
دوشنبه، 1 مهر 1392
ملت چیست؟
روز 11 مارس 1882، ارنست رنان(92- 1823)، دانشمند و مورخ و زبانشناس و دین پژوه نامدار فرانسوی، در سوربن خطابه ای زیر عنوان این مقاله ایراد کرد...
دوشنبه، 1 مهر 1392
چرا جنگ؟
آیا راهی برای نجات بشر از خطر جنگ وجود دارد؟ آیا پرخاشجویی آدمی را می توان به مجرایی هدایت کرد که حافظ او در برابر انگیزه کینه توزی و ویرانگری...
دوشنبه، 1 مهر 1392
از هایدگر تا بورکهارت
مناقشه ای که در سالهای اخیر بر سر «قضیه ی هایدگر»- یعنی مناسبات او با نازیسم- جریان پیدا کرد، در 1978 با توجه مجدد به نوشته های زمان جنگ یکی...
دوشنبه، 1 مهر 1392
اخلاق فردی و اجتماعی
در این بحث می خواهم تعالیم اجتماعی و سیاسی را به اخلاق فردی ربط دهم که هر کسی باید در زندگی شخصی به راهنمایی آن پیش برود، و با همه بدیها و خطرهایش،...
دوشنبه، 1 مهر 1392
اندیشه سیاسی هایدگر
مارتین هایدگر(1976- 1889) نخستین فیلسوفی بود که از زمان افلاطون و ارسطو به بعد، مسأله هستی را مورد بررسی جدی قرار داد.(1) در واقع، همین دلبستگی...
دوشنبه، 1 مهر 1392
مرامنانه ی ارتجاع
مرز میان محافظه کاری و ارتجاع نیز مانند میهن دوستی و ناسیونالیسم، همیشه روشن نیست- یا شاید گناه از سرشت آدمی است که کسانی که در جوانی محافظه...
دوشنبه، 1 مهر 1392
آزادیخواهی کارل پویر
موجه ترین اعتقادهای ما هیچ شالوده مصون و مطمئنی ندارند که بر آن استوار گردند، اما همه دنیا را دعوت به اثبات بی پایگی خود می کنند.(1) اگر این...
دوشنبه، 1 مهر 1392
سیاستگذاری اقتصادی و حکومت قانون
استدلال کلاسیک به طرفداری از آزادی در امور اقتصادی بر این اصل مقدّر استوار است که سیاستگذاری در این عرصه نیز مانند همه حوزه های دیگر باید تابع...
دوشنبه، 1 مهر 1392
جان استوارت میل و آزادی فرد
جان استوارت میل (1806- 73) یکی از نامدارترین فیلسوفان انگلیسی است. (1) اندیشه های او در قرن نوزدهم احتمالاً از هر متفکر دیگری تأثیر گسترده تر...
دوشنبه، 1 مهر 1392
آزادی و عقل و سنت
فریدریش فون هایِک در 1899 در وین به دنیا آمد. پس از اخذ درجه دکتری حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه آن شهر، در 27 سالگی به مدیریت مؤسسه پژوهشهای...
دوشنبه، 1 مهر 1392
سیاست و عقل
می دانم که این عنوان مقرون به ادعا و تظاهر به نظر می رسد. * اما عذرش دقیقاً در دلیلش نهفته است. از قرن نوزدهم، اندیشه غربی هرگز از انتقاد از...
دوشنبه، 1 مهر 1392
قدرت
بونسن. *اولین کتاب شما، تاریخ دیوانگی در عصر کلاسیک(1)، در 1961 منتشر شد. دلیل علاقه شما به مسأله دیوانگی در آن ایام چه بود؟
دوشنبه، 1 مهر 1392