بررسی سیاست با دیدگاه علمی
این اندیشه که اداره ی یک دولت مثل هدایت یک کشتی است، آن قدر جذابیت داشته که اندیشه ی غالب در سیاست مدرن بشود. این استعاره راه خود را به مباحثات...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
احزاب وآموزه ها
مشارکت در سیاست در دموکراسی لیبرال، یعنی پیوستن به - یا حمایت از - یک حزب سیاسی، که یعنی طرفداری از یک دیدگاه خاص درباره ی بعضی از موضوعات سیاسی...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
عدالت، آزادی و دموکراسی
سیاست از آن جا که تا حد زیادی صرفاً حرف است، باید تجسم عینی به خود ببخشد. یک شاه به تعبیری، یک آدم مثل بقیه ی آدم هاست. نظم مدنی در یک نظام سلطنتی...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
چگونه قدرت را متعادل کنیم؟
دولت ها هر قدر هم که در درونشان پیچیدگی داشته باشند، در مواجهه با یکدیگر مثل واحدهای منسجمی عمل می کنند که مسلح، و هم آماده ی تهاجم و هم آماده...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
چگونه یک سیاست ورز باشیم؟
کسانی که درباره ی سیاست تحقیق می کنند عالم علوم سیاسی نامیده می شوند، و ما باید در حال حاضر سیاست را یک علم بدانیم. پس اولین چیزی که باید بررسی...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
چگونه یک جامعه ی مدرن را تحلیل کنیم؟
چگونه می توان تصویری از یک دولت مدرن به دست داد؟ هر چه دنیا پیچیده تر می شود، این کار هم سخت تر می شود. اما ما می توانیم با در نظر گرفتن این...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
ایجاد دولت مدرن
به میل خودتان انتخاب کنید که حکومت های قرون وسطا چه زمانی جای خودشان را به دولت های مدرن دادند؛ بیش تر محققان قرن شانزدهم را انتخاب می کنند،...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
چگونه یک شهروند باشیم؟
سیاست در میان یونانیان باستان شیوه ی جدید بود برای تفکر، احساس و بالاتر از همه برای ارتباط داشتن با همدیگر. ثروت، زیبایی و هوش شهروندان با هم...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
معنای واقعی میهن پرستی
سیاست یونانی بر پایه ی منطق بنا شده بود، و سیاست روم بر پایه ی عشق - عشق به وطن، عشق به خود روم. رومی ها شهرشان را یک خانواده، و رومولوس، بنیانگذار...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
چرا مستبدها به عالم سیاست تعلق ندارند؟
نقل کرده اند که هارون الرشید، خلیفه ی بغداد، لباس مبدل گدایان می پوشید تا از این طریق دریابد که در ذهن رعایایش چه می گذرد. هارون، که در محاصره...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
نظریه ی حکومت عرفی
قرنهای سیزدهم و چهاردهم میلادی اوج معارضه بین طرفداران مرجعیت کلیسا و اقتدار حکومت بود. این معارضه هم در قلمرو عمل و هم در قلمرو نظر به شدت جریان...
يکشنبه، 7 مهر 1392
به استقبال اندیشه سیاسی مدرن
اندیشه سیاسی در اواخر سده های میانه و آغاز اولین نشانه های رنسانس، به ویژه در دولتشهرهای ایتالیا، به سمتی حرکت کرد که نخستین آموزه های اندیشه...
يکشنبه، 7 مهر 1392
شالوده های نظام سیاسی و قانون
نظام اقتصادی - اجتماعی در اروپای سده های میانه نظام فئودالی بود. تشریح نظام فئودالی خود بحث مفصلی را می طلبد که از حوصله ی کار ما بیرون است....
يکشنبه، 7 مهر 1392
سازش نظم الهی و نظم بشری
آکویناس عالم بزرگ مسیحی سرآغاز تفکر جدیدی در کلام مسیحی و همین طور بینش تازه ای در اندیشه سیاسی است. اگر آگوستین در پایان دنیای باستن سنگ بنای...
يکشنبه، 7 مهر 1392
شهر خدا و شهر دنیا
سؤال اصلی که آگوستین تأمل و اندیشه خود را از آن آغاز کرد بحران امپراتوری روم بود؛ اینکه چرا روم به چنین بلایی گرفتار آمده است. چنان گفتیم کتاب...
يکشنبه، 7 مهر 1392
مدافعان نظم الهی
وقتی امپراتوری روم سقوط کرد و اقوام بربر بر متصرفات این امپراتوری مسلط شدند دو دسته نهاد، یکی دنیایی و دیگری دینی، به موازات هم در جوامع متحول...
يکشنبه، 7 مهر 1392
اندیشه ی سیاسی در امپراتوری روم
سهم روم در رشد اندیشه سیاسی چندان قابل توجه نبود، اما برخی نهادها و نظام حقوقی روم در تحول اندیشه سیاسی تأثیری شایان ذکر داشت. روم در ابتدا یک...
يکشنبه، 7 مهر 1392
طرحی از اندیشه ی سیاسی سنت آگوستین
سنت آگوستین با آگوستینوس قدیس در چرخشگاه مهمی از اندیشه سیاسی قرار گرفته است و در تاریح اندیشه سیاسی بنیان گذار شیوه تازه ای در تفکر است که آثار...
يکشنبه، 7 مهر 1392
رواقیون: دولت جهانی، شهروند جهانی
فلسفه رواقی رایج ترین و پرنفوذترین فلسفه دوران یونانی مآبی بوده است. این فلسفه بیش از فلسفه اپیکوری در زمان خود بر عرصه اندیشه سیاسی تأثیر گذاشته...
يکشنبه، 7 مهر 1392
اپیکوریان: کنارجویی از سیاست
مکتب اپیکوری یکی از دو مکتب بزرگ دوره یونانی مآبی است. بنیان گذار این مکتب فیلسوف یونانی اهل ساموس است که در سالهای 270-341 ق.م می زیست. اپیکور...
يکشنبه، 7 مهر 1392