زندگی و زمانه ی خواجه نظام الملک
هر قدر اندیشه سیاسی از مرحله ی نظری به حوزه ی عملی سوق می یابد، علی الاصول، اخلاق و پای بندی به اصول اخلاقی در آن کمرنگ شده و گاه رنگ می بازد....
سه‌شنبه، 24 بهمن 1391
امامت و خلافت از دیدگاه غزالی
غزالی وجوب اقامه ی نهاد خلافت و امامت را متخذ از شرع می داند و می گوید: «ولاینبغی أن تظن أن وجوب ذلک مأخوذ من العقل، فانا بینا أن الوجوب یوخذ...
سه‌شنبه، 24 بهمن 1391
اخلاق و سیاست نزد غزالی
تقریباً در تمام آثار غزالی، اخلاق و ضرورت پای بندی به اصول اخلاقی و توصیه های اخلاقی متبلور شده است وی سیاست را از دریچه ی دین و اخلاق ملاحظه...
سه‌شنبه، 24 بهمن 1391
سه حوزه ی فلسفه ی سیاسی در اسلام
حوزه های مختلف تفکر سیاسی در اندیشه های کلاسیک اسلامی و ایرانی را می توان به سه بخش یا سه حوزه ی اصلی تقسیم نمود. این تقسیم بندی بر اساس موضوع،...
سه‌شنبه، 24 بهمن 1391
ستون خیمه ی سیاست غیر اخلاقی
در حوزه ی مسائل نظری مربوط به سیاست از دیرباز تا کنون شاید بتوان اذعان نمود که هیچ مسأله و موضوعی مانند «دادگری و ستمگری» ذهن و فکر نظریه پردازان...
سه‌شنبه، 24 بهمن 1391
پرهیز از حیله در سیاست
در دین اسلام پای بندی به اصول اخلاقی و دینی در تمام شئون زندگی مسلمانان از سوی شارع مطالبه شده است. انسانی که دعوی مسلمانی دارد می بایست سایه...
سه‌شنبه، 24 بهمن 1391
ضرورت پایبندی به تعهدات سیاسی
یکی از بزرگترین و مهمترین فضائل اخلاقی که در حوزه ی سیاست و قدرت سیاسی نیز اهمیت فوق العاده ای می یابد مسأله تعهدات و ضرورت پای بندی به تعهدات...
سه‌شنبه، 24 بهمن 1391
حق حکومت با کیست؟ علم یا مذهب؟
ملاقات مقامات کلیسای (سوئیس) و مسؤولین کنفرانس اسلام و مسیحیت با استاد جعفری از دیدار آقایان بسیار خوشوقتم. اینجانب همواره ملاقات با شخصیت‌های...
شنبه، 21 بهمن 1391
آرمان حکومت واحد جهانی در اسلام
در حالی که در اواخر قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم عده ای به فکر احیای «ناسیونالیسم» و «ملیت گرایی» بودند و گروهی در قیافه های مختلف، از آن به شدت...
يکشنبه، 15 بهمن 1391
حکومت، حق مختص خدا
مقصود از «حکومت» در این بحث، همان «سلطه» و مقصود از «حاکم» همان «سلطه گر» است که می خواهد برای حفظ نظم و انضباط، گروهی را به زیر فرمان خود درآورد.
جمعه، 13 بهمن 1391
حکومت آری یا نه
ضرورت وجود حکومت در زندگی اجتماعی بشر، آن چنان روشن است که نیازی به دلیل و برهان ندارد. حکومتی که آزادی های فردی را در چهارچوب مصالح اجتماعی...
جمعه، 13 بهمن 1391
سکولاریسم عربی
برخی از روشنفکران عرب، جویای آنند تا قومیت عرب را از عنصر دین یکسره برکنار نگاه دارند و آنچنانکه مقتضای طبع ملت پرستی، بخصوص شکل اروپایی آن است،...
شنبه، 2 دی 1391
عرب و استعمارغرب
گذشته از بسیج بر ضد صهیونیت، عامل دیگری که عربان را با هم یگانه می کرد مبارزه با استعمار غرب بود. مصریان چون کشور خویش را در چنگ استعمار انگلیس...
شنبه، 2 دی 1391
فرجام راه: آیین یگانگی
جنبش عرب برای یگانگی سیاسی که از اواخر قرن سیزدهم هجری (اوائل قرن بیستم) بتدریج دامنه گرفت از یک حیث نتیجه ی تأثیر نسبی جریان سه گانه ی پیروی...
شنبه، 2 دی 1391
وطن پرستی مصری
جنبش وطن پرستی در مصر چون حس آگاهی و غیرت مصریان را فقط در زمینه ی مسائل و منابع وطن خویش برمی انگیخت و توجه آنان را به جریانهای سیاسی و اجتماعی...
شنبه، 2 دی 1391
ملی گرایی به جای اسلام گرایی
پس از علی عبدالرازق، به نام برجسته ی دیگری در داخل حوزه ی علمای مصری که به تاریخ تجدد خواهی سنی مربوط باشد تا سالیان اخیر برنمی خوریم. شاید سرنوشت...
شنبه، 2 دی 1391
سوسیالیست های عرب
پس از طهطاوی گروهی از نویسندگان نواندیش مصری و سوری، خواه به پیروی از او و خواه به انگیزه ی آنچه از زندگی اروپاییان دریافته بودند، اخذ تمدن غربی...
پنجشنبه، 30 آذر 1391
تلاش برای آشتی علم و دین
تعیین تاریخ دقیق آغاز یا فرجام جنبشهای فکری اغلب کاری گمراه کننده است، زیرا پیدا شدن یا به سرآمدن این گونه جنبشها بیشتر به طور تدریجی و چه بسا...
پنجشنبه، 30 آذر 1391
سپیده دم اندیشه سیاسی عرب
جنبش ملتهای عرب برای استقلال و بهبود وضع اجتماعی خویش کم و بیش همزمان با بیداری ایرانیان درقرن سیزده هجری (نوزدهم میلادی) آغاز شد. کوشش نویسندگان...
پنجشنبه، 30 آذر 1391
حرکت اسلامی اخوان المسلمین
مقدمه کوتاه فوق به معنای این نیست که ما درصدد بحث درباره یک جریان سیاسی جدید و نوخاسته در سرزمین اشغالی هستیم. فلسطین اشغالی در طول تاریخ مبارزات...
چهارشنبه، 29 آذر 1391