کوشش‌های اولیه برای ایجاد طاق بستری در شبستان اصلی
گونه‌های شرقی در فرانسه مشکلاتی از نظر اجرایی به بار آورد که درک آن آسان می‌باشد. در مورد «تورنو»، اشاره شد که تا چه حد برداشت ایرانیان از طاق‌های...
دوشنبه، 1 شهريور 1395
ترکیبات معماری با طاق‌های گوشه دار
برای روشن ساختن شبستان‌ها با نور مستقیم، توسل به طاق گوشه دار امری طبیعی به نظر می‌رسید. قدیمی‌ها در این راه پیش قدم شده بودند و بدون شک فکر...
دوشنبه، 1 شهريور 1395
اوّلین آثار ایرانی در نخستین دوران از هنر «رمان»
همین ترکیبات است که در یکی از قدیمی‌ترین بناهای «رمان» با تاریخی نامعلوم، یعنی کلیسای «تورنو» که در سال 1019م. وقف گردید، به چشم می‌خورد. شبستان...
دوشنبه، 1 شهريور 1395
خصوصیات قالب گیلویی- حجاری تجسمی و رنگ در معماری رمان
رومیان استفاده‌های مکرری از تزیینات، به شکل سنگ مرمر به عمل آورده‌اند: به زحمت می‌توان نمونه‌های کمیابی از این تزیینات را در دوران اولیه هنر...
دوشنبه، 1 شهريور 1395
ترتیبات اصلی «تراوه» به سبک «رمان»
خصوصیات تدریجی تراوه [فاصله میان دو ستون] «رمان»، نمایشگر یک سلسله و یک تسلسل متدوار ترتیباتی است که به منظور نتیجه‌ای مضاعف تدوین گردیده است:
دوشنبه، 1 شهريور 1395
کمان و طاق از نظر تزیینی در معماری رمان
در قرن یازدهم استفاده منحصر به فرد از هلال کامل و در قرن دوازدهم استفاده متناوب از هلال کامل و کلاهک را می‌توان نام برد. در دوره‌ی «رمان»، کلاهک...
دوشنبه، 1 شهريور 1395
طرح‌های مختلف در معماری
شکل‌های M و N، (تصویر 1) رایج‌ترین طرح‌ها را نشان می‌دهند و آن طرح‌های مکتب «کلونی» است که از همه مهم‌تر بوده، این مکتب آن را ترجیح می‌داده است.
دوشنبه، 1 شهريور 1395
معماری رُمان
در فرانسه، هنر قرون وسطی برای مدتی طولانی به فراموشی سپرده شد و نویسندگان گروه رمانتیک بودند که آن را از کُنج فراموشی بیرون آوردند. روش‌ها در...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
مکتب‌ها و نفوذها در معماری اسلامی
کانون مشترک معماری اسلامی ایران است. پرتوافکنی آن به سوی آسیای صغیر و کرانه‌ی شمالی مدیترانه به معماری‌های گروه بیزانتین منجر می‌گردد و از انتشار...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
بناها در معماری اسلامی
مهمترین بناهای اسلام یعنی مساجد عبارت است از اماکنی که در آن، پیروان دین در صف‌های طویل می‌ایستند و نگاه خود را به سوی اماکن مقدس اسلام معطوف...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
تأسیسات دینی و ضمایم مساجد در معماری اسلامی
تصویر زیر نمایشگر بنایی کوچک است که رواق اصلی مسجد «کوردو» را به اتمام می‌رساند. این بنا در اکثر مساجد به یک آلونک ساده یا محراب مختصر می‌شود...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
معماری‌های اسلامی
هنر اسلام که در قرن هفتم آغاز می‌شود، در لحظه‌ای که معماری‌های بیزانتین کاملاً شکل گرفته‌اند، به ظهور می‌رسد و تحت نفوذ آنها قرار می‌گیرد. اما...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
اعضای عمده‌ی بنا از نظر دکوراسیون در معماری اسلامی
عناصر تزیینی مورد استفاده در معماری‌های مسلمانان، از همان منابعی سرچشمه می‌گیرد که شیوه‌های ساختمانی آنها، عناصر ایرانی یا بیزانتین است.
يکشنبه، 31 مرداد 1395
روابط و نفوذ معماری‌های امپراتوری قدیم
روی این نقشه نباید نقطه‌ی شروع این جنبش را نه در سرزمین‌های لاتین و نه در مناطق کاملاً یونانی جست و جو کرد. قرن چهارم برای تمامی امپراتوری روم...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
خصوصیات کلیساها در سوریه مرکزی
در تصویر 1 دو نمونه‌ی ساختمانی مشاهده می‌شود که یکی منطبق است با دشت‌های جنوب دمشق و دیگری با درّه «اورونت»: بازیلیکی که در شکل A نمونه‌ی سقف...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
ترتیبات داخلی کلیساها و ضمایم آنها
مکان مقدس در کلیساهای اولیه یک جایگاه واحد است که در وسط آبسید نهایی قرار دارد. در انتهای آبسید اریکه‌ی اُسقف واقع شده و جایگاه‌های معاونین در...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
عصر «ژوستینین» و سیستم نهایی کلیساهای گنبدی
بناهای طاقدار مکتب بیزانتین اصلی را می‌توان بر حسب آنکه گنبد آنها روی یک سطح دایره مانند و هشت ضلعی یا مربع شکل قرار دارد، به سه گروه تقسیم نمود.
يکشنبه، 31 مرداد 1395
کلیساهای عصر امپراتوری آسیای صغیر
در امپراتوری یونان، طرح بنا با محراب مرکزی، ظاهراً طی اوّلین دوران هنر مسیحی نوعی عمومیت به وجود می‌آورد:
يکشنبه، 31 مرداد 1395
ابنیه‌ها و نفوذ آنها در تاریخ معماری
نفوذ مسیحیت بر معماری رومی، به هیچ وجه به صورت یک واکنش کامل و شدید نسبت به نمونه‌های معماری غیرمذهبی ظاهر نمی‌گردد. قریب به اکثریت عبادتگاه‌هایی...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
دکوراسیون رنگی در انواع مکتب‌ها
تزیین داخلی منازل آسیایی همان پوشش دیواری است: شرقی‌ها اتاق‌های خود را با فرش زینت می‌دهند و مردم آسیای صغیر کلیساهای خود را با ورقه‌هایی از...
يکشنبه، 31 مرداد 1395