تبيين انحرافات اجتماعي از ديدگاه امام علي (ع) و نظريه هاي كلاسيك (3)
گفته شد که تبيين هاي جامعه شناختي بر نقش محيط اجتماعي و شرايط و موقعيت هايي که فرد در آن قرار مي گيرد، توجه دارند و کجروي فرد را محصول قرارگرفتن...
چهارشنبه، 7 دی 1390
تبيين انحرافات اجتماعي از ديدگاه امام علي (ع) و نظريه هاي كلاسيك (2)
در كلام اميرالمومنين عليه السلام با مطالبي روبرو مي شويم كه نشان از ارتباط ميان پاره اي از ويژگي ها و خصوصيات جسماني با افعال درست و يا نادرست...
چهارشنبه، 7 دی 1390
تبيين انحرافات اجتماعي از ديدگاه امام علي (ع) و نظريه هاي كلاسيك (1)
زندگي اجتماعي انسان در قالب سازمان ها و نهادها ادامه مي يابد. هنجارها و قوانين اجتماعي موجب همنوايي و انتظام اجتماعي اند، اما همواره انحراف از...
چهارشنبه، 7 دی 1390
گفتمان جامعه شناسي بدن و نقد آن بر مبناي نظريه حيات معقول و جهان بيني اسلامي (3)
رويکرد ترکيبي در پي پاسخ به چيستي بدن است که پروژه بودن بدن را مورد تأکيد قرار مي دهد.«پروژه بودن» بدن متضمن اين معناست که نماي ظاهري، اندازه،...
شنبه، 5 شهريور 1390
گفتمان جامعه شناسي بدن و نقد آن بر مبناي نظريه حيات معقول و جهان بيني اسلامي (4)
مرگ، افراد را وادار به يافتن راه هايي براي مواجهه با آن مي کند. ناديده انگاشتن آن، از عوامل تأثيرگذار بر بدن در نظام هاي اجتماعي است. چشم انداز...
شنبه، 5 شهريور 1390
گفتمان جامعه شناسي بدن و نقد آن بر مبناي نظريه حيات معقول و جهان بيني اسلامي (2)
در ساخت گرايي اجتماعي بدن شامل معاني اجتماعي است که از سوي جامعه محدود و ابداع مي گردد.وجه مشترک نحله هاي ساختارگرايي، مخالفت با تحليل بدن به...
شنبه، 5 شهريور 1390
گفتمان جامعه شناسي بدن و نقد آن بر مبناي نظريه حيات معقول و جهان بيني اسلامي (1)
هدف مقاله توصيفي تحليلي حاضر، که با استفاده از روش کتابخانه اي به سامان رسيده است، بازخواني آراي برخي نظريه پردازان جامعه شناسي درباره بدن و...
شنبه، 5 شهريور 1390
معیار انتخاب
در بحث هاي مرب.ط به اختیار و انتخاب انسان از منظر قرآن به اين نتيجه رسيديم كه حركت اختياري و انتخابي انسان مبتني بر سه امر ميل، آگاهي و قدرت...
دوشنبه، 20 تير 1390
شرايط اختيار و انتخاب (2)
گفتيم ويژگي آشكار انسان، اختيار اوست كه از يک سو به مسئوليت او مي انجامد و از سوي ديگر زمينه ي كرامت اكتسابي او را فراهم مي‌آورد. اين اختيار...
دوشنبه، 20 تير 1390
شرايط اختيار و انتخاب (1)
در بحث اختيار روشن شد كه كمال انسان، از آن جهت كه انسان است، كمالي است كه با انتخاب و اختيار به دست مي آيد. پس مي توان گفت: ويژگي تكامل انسان،...
دوشنبه، 20 تير 1390
اختيار انسان
با نگاهي اجمالي به قرآن كريم، درمي يابيم كه به نظر قرآن، انسان موجودي مختار است. اصولاً آمدن پيامبران و نزول كتاب هاي آسماني، بي آنكه انسان مختار...
دوشنبه، 20 تير 1390
خلافت الاهي
در آيات مربوط به آفرينش انسان، در چند مورد، اين مطلب آمده است كه خداوند به فرشتگان فرمود: همين كه آفرينش انسان به پايان رسيد و در او از روح خويش...
دوشنبه، 20 تير 1390
آفرينش انسان‌(2)
آيات مربوط به آفرينش انسان مطالب متنوع و گوناگوني را بيان مي كنند. در برخي آيات آمده است كه خدا انسان را آفريد در حالي كه قبلاً او چيزي نبود: وقد...
دوشنبه، 20 تير 1390
آفرينش انسان(1)
با نگاهي اجمالي مي توان اين الفاظ را درمورد انسان در قرآن يافت: انسان، بشر، ناس، اُناس، انس، إنسيّ، أناسيّ، بني آدم. بحث درباره ي اين الفاظ...
دوشنبه، 20 تير 1390
بررسي نظريه و بنيادهاي نظري مارکسيسم ساختاري لويي آلتوسر(3)
ايدئولوژي در نظريه آلتوسر، به زعم رهيافت هاي متأخر، به ويژه مکتب مطالعات فرهنگي، مهم ترين نقطه ي قوت نظري آلتوسر است. نظريه ي ايدئولوژي او به...
پنجشنبه، 2 تير 1390
بررسي نظريه و بنيادهاي نظري مارکسيسم ساختاري لويي آلتوسر(2)
شايد به سادگي نتوان مباني معرفت شناختي انديشه ي آلتوسر را به دست آورد؛ اما مي توان براي دستيابي به نظريه ي معرفت شناختي او تلاش کرد. شايد بتوان...
پنجشنبه، 2 تير 1390
بررسي نظريه و بنيادهاي نظري مارکسيسم ساختاري لويي آلتوسر(1)
مارکسيسم ساختاري آلتوسر در واکنش به دو تفسير از مارکس، و بازخواني او بسط يافته است. آلتوسر نخست در برابر رهيافت مارکسيسم ارتدکس ايستاد و از آن...
پنجشنبه، 2 تير 1390
غرب شناسي وارونه(6)
حنفي به دو پرسش سؤال اساسي درباره ي سرنوشت آگاهي اروپايي و اميد آن به آينده پاسخ مي دهد. او مي گويد آگاهي اروپايي بعد از طي مراحل مختلف خود به...
پنجشنبه، 2 تير 1390
غرب شناسي وارونه(5)
حنفي سير تاريخي دو تمدن اسلام و غرب و فراز و فرودهاي هريک را در دو نمودار به صورت مجزا ترسيم کرده، آن گاه نقاط تداخل آنها را نشان مي دهد. نمودار...
پنجشنبه، 2 تير 1390
غرب شناسي وارونه(4)
الف. حنفي يکي از ويژگي هاي ساختار آگاهي اروپايي را« گسست معرفتي از گذشته» مي داند و معتقد است که هرچه گسست از گذشته بيشتر اتفاق افتاد، به همان...
پنجشنبه، 2 تير 1390