آسیب های اقتصادی جامعه از دیدگاه قرآن
اقتصاد نقش بسیار تعیین کننده ای در ساختار روابط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جوامع، دارد. در یک جامعه ی توحیدی، اقتصاد، هدف نیست؛ بلکه ابزاری برای...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
آسیب شناسی جامعه از دیدگاه قرآن (3)
برخی افراد همین که در مقابل دین توحیدی تسلیم شدند، می پندارندکه دیگر تکلیفی بر عهده ندارند و حتی بر رهبران خویش، منت می گذارند و چنان رفتار می...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
آسیب شناسی جامعه از دیدگاه قرآن (2)
ریشه ی بسیاری از انحرافات، این است که انسان به جای استفاده از ابزار درست برای شناخت، به چیزهایی روی می آورد که نه تنها هیچ تأثیری در دست یافتن...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
آسیب شناسی جامعه از دیدگاه قرآن (1)
با مراجعه به آیات قرآن کریم در می یابیم که انحراف بسیاری از افراد و جوامع، از اعتقاد غلط درباره ی مسائل اساسی چون توحید، انسان، دنیا، معاد، نبوت،...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
ماهیت جامعه از نگاه قرآن (1)
لفظ «جامعه» اسم فاعل مؤنّث از مصدر «جمع» به معنای گرد آوردن،(1) فراهم کردن، دربر گرفتن است. بنابراین جامعه به معنای گردآورنده، فراهم کننده، و...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
ماهیت جامعه از نگاه قرآن (2)
به نظر می رسد اکثر اشکالاتی که بر استدلال به آیات در اثبات نظریه ی وجود روح جمعی مطرح شده، درست نباشد؛ زیرا این سخن صحیح نیست که گفته شود ضمیرهای...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
درباب منطق علوم اجتماعی
در چنین مناظره ای برای نفر دوم راهی باقی نمی ماند، جز این که یا مانند یک وسواسی رفتار کند و یا نشخوارگر اندیشه های نفر اول باشد. برخود لازم می...
سه‌شنبه، 21 آذر 1391
منطق علوم اجتماعی
تز اول: ما چیزهای زیادی می دانیم که نه تنها شامل موارد جزئی و مورد تردیدی هستند که فقط از دیدگاه روشنفکرانه جالب اند، بلکه دانایی هایی هستند...
سه‌شنبه، 21 آذر 1391
آدورنو و نظریّه ی انتقادی
تئودور.و.آدرنو (1) فیلسوف جامعه شناس بزرگ معاصر آلمانی در 11 سپتامبر 1903 در فرانکفورت متولد گردید. تحصیلات وی در زمینه های مختلف فلسفه، موسیقی...
سه‌شنبه، 21 آذر 1391
نگاهی به مناظره‌ی پوپر-آدورنو
آنچه که در اینجا عمدتاً مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد مناظره ای است که کارل، ر. پوپرو تئودور. و . آدورنو در سال 1961 انجام گردید. هر چند که بیش...
سه‌شنبه، 21 آذر 1391
ابتکار یا اقتباس؟
بدون شک کتاب «العبر» ابن خلدون، یک کار علمی شگفت انگیز در اندیشه بشری بوده است. ابن خلدون خواسته است که احوال تمدن و اوصاف مسائل علمی جامعه را...
دوشنبه، 13 آذر 1391
ابن خلدون و مکاتب جامعه شناسی
با توسعه علم جامعه شناسی در قرن نوزده، توجه بیشتری به تبیین موضوع و رابطه آن با دیگر علوم مورد بحث و بررسی دانشمندان قرار گرفت. مسئله تنها این...
دوشنبه، 13 آذر 1391
جبر اجتماعی یا تقلید؟
اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم، توسعه و ترقی جامعه شناسی بود. در این دوره جامعه شناسان مشهوری در تحلیل رشته جامعه شناسی، تلاش های علمی زیادی...
دوشنبه، 13 آذر 1391
جامعه شناسی جنگ ابن خلدون
ابن خلدون در مقدمه، فصل خاصی برای جنگ و روش های مختلف آن، اختصاص می دهد و انواع لشکرکشی اقوان را توضیح کامل می هد. او می گوید: بدان که جنگ ها...
دوشنبه، 13 آذر 1391
ترجمه ی ابن خلدون به زبان های غربی
با همه ی وسعت اطلاعات ابن خلدون، در تشریح اوضاع اجتماعی کشورهای اسلامی و شمال افریقا و با وجود ابداع دانش، به نام «علم عمران» و جامعه شناسی در...
دوشنبه، 13 آذر 1391
نقدی بر جامعه شناسی ابن خلدون
گرچه مقدمه ابن خلدون حاوی اندیشه ها و نظریات ابتکاری در زمینه جامعه شناسی، فلسفه تاریخ و تمدن است و احیاناً طرح های نویی را در زمینه تربیت ارائه...
دوشنبه، 13 آذر 1391
نگاهی به تئوری عصبیت
مردم روستا، مردمی هستند که زندگی خود را از طریق راه های معمولی کشاورزی، باغداری، دامداری، نگه داشتن زنبور عسل و کرم ابریشم و بارورسازی آن ها،...
دوشنبه، 13 آذر 1391
زادگاه جامعه
اجتماع انسانی، یک ضرورت حیاتی است. حکما گفته اند که «انسان مدنی بالطبع است»، بشر ممکن نیست که حیاتش را بدون اجتماع ادامه دهد و برای تحصیل ضروریات...
دوشنبه، 13 آذر 1391
جامعه شناسی چیست؟ دیدگاه ابن خلدون
علم جامعه شناسی، علم جدیدی است. اساس و پایه های این رشته، درنیمه دوم قرن 19 پی ریزی شده است. معمولاً، مؤسس و پایه گذاری این رشته جدید را آگوست...
دوشنبه، 13 آذر 1391
جامعه شناسی دیالکتیکی و هرمنویتیکالی
کار آپل در حوزه هرمنویتیک را هابرماس دنبال کرده است. هر دو به سبب نگرشهایی که با فلسفه هرمنویتیک بسط یافته است، ملاحظات فرانظری مناسبی یافتند...
سه‌شنبه، 30 آبان 1391