رویکردهای نولیبرالی و الگوهای قهقرایی پزشکی
در گذشته‌ای نه چندان دور، پزشکان، بسیار گران‌قدر بودند و پزشکی یکی از مشاغلی بود که بیشترین احترام را در سلسله مراتب شغلی در کشور ما و در سراسر...
دوشنبه، 4 دی 1396
دروغ؛ همچون یک سازو کار اجتماعی - فرهنگی
در اندیشه ایران باستان، یکی از بزرگ‌ترین دیوها یا شیاطین، «دروغ» بود و مردمان و حتی پادشاهان بیشترین هراس را از این پدیده اهریمنی داشتند و بر...
دوشنبه، 4 دی 1396
آیا هنر می‌تواند یک کالا باشد؟
زیباشناسی همواره به گونه‌ای، خودآگاهانه یا ناخودآگاهانه، دعوی استعلایی بودن داشته است: یونانیان «عصر طلایی» بر آن بودند که زیبایی‌های هندسی،...
يکشنبه، 3 دی 1396
رابطه علوم دقیقه و علوم اجتماعی
ظاهراً سازش و یا لااقل نبود تنش میان علوم اجتماعی و قدرت، کاری مشکل است که نمی‌توان به سادگی بدان دست یافت. این قدرت می‌تواند قدرت سیاسی و یا...
يکشنبه، 3 دی 1396
اسطوره‌ها به چه کسی تعلق دارند؟
مناسبت‌ها، روزهای خاص، سالگردها و جشن‌ها و بسیاری دیگر از اشکال سازمان‌یافتگی کنش‌های انسانی که در قالب‌های اندیشه و نماد جای می‌گیرند، موقعیت‌هایی...
يکشنبه، 3 دی 1396
ایجاد یک طبقه فرهنگی متوسط
در ادبیات علوم اجتماعی حداقل در سه دهه اخیر مشکلی اساسی با واژه «طبقه» وجود داشته است. امروز بیشتر جامعه‌شناسان و انسان‌شناسان دیگر از این کلمه...
يکشنبه، 3 دی 1396
پیامدهای فرهنگی بومی گزینی دختران
بحث بومی گزینی، مسئله‌ای است که با طرح سهمیه‌بندی جنسیتی آغاز شد و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. پیش از هر چیز باید عنوان کرد که در ایران «نظام...
يکشنبه، 3 دی 1396
پیامدهای درآمد نفتی بر فرهنگ ایران
انقلاب اسلامی (آبراهامیان، 1389- 1387) را باید به مثابه یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ قرن بیستم و شاید آخرین انقلاب از زنجیره انقلاب‌هایی...
شنبه، 2 دی 1396
ضد فرهنگ چیست؟
مفهوم ضد فرهنگ در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم و نخستین بار در ایالات متحده امریکا و در محافل جوان و روشنفکر و اغلب معترض این کشور ظاهر شد و سپس...
شنبه، 2 دی 1396
پوپولیسم چیست؟
پوپولیسم را عموماً در حوزه مفاهیم سیاسی بررسی و تحلیل کرده‌اند و نمی‌توان آن را دقیقا مفهومی انسان‌شناختی و حتی مفهومی جامعه‌شناختی تلقی کرد....
شنبه، 2 دی 1396
رویکرد زیست‌روان‌شناختی به پدیده شادی
«شادی» و «جوانی» را پیش از هر چیز باید «حالات» یا «موقعیت»هایی زیستی به شمار آورد. به عبارت دیگر نمی‌توان این پدیده‌ها را خاص انسان‌ها دانست....
شنبه، 2 دی 1396
فرهنگ باستانی یا اسلامی؟
اساس این پرسش بر یک تقابل بنا شده است که به طور عام در انسان‌شناسی و فرهنگ‌شناسی کنونی جهانی زیر سؤال رفته است. در حقیقت اینکه چنین نوع از تقابل‌هایی...
شنبه، 2 دی 1396
دخالت جامعه در تولید فرهنگی اعضای خود
شاید نخست لازم باشد تعریف خود را از جامعه و به ویژه جامعه معاصر ارائه دهیم تا سپس بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم. همین تأکید بر معاصر بودن جامعه،...
پنجشنبه، 30 آذر 1396
هویت قومی یا هویت محلی غیر قومی؟
ابتدا به یک واقعیت که شاید برای بسیاری از ایرانیان روشن نباشد، تأکید کنیم: ایران کشوری است که تداوم تاریخی خود را بیش از آنکه مدیون ساختارهای...
پنجشنبه، 30 آذر 1396
نظریه هم‌فرهنگی و مفهوم خرده فرهنگ‌ها در ایران
نظریه هم - فرهنگی به گونه‌ای که به وسیله مارک اورب (1997) و ریجینا اسپلر مطرح شده است، عمدتاً بر چند مؤلفه تأکید می‌کند که عبارتند از: الف) جوامع...
پنجشنبه، 30 آذر 1396
سرزمین‌زدایی در حوزه فرهنگی
هر چند برای تبارشناسی این واژه باید لزوماً به سراغ دولوز (1) و گتاری (2) (دولوز و گتاری، 1972) رفت، ولی سوای مفهوم خاصی که آنها به این مفهوم...
پنجشنبه، 30 آذر 1396
امیک و اتیک در انسان شناسی فرهنگی
این رویکردها، اصول علمی به آن معنایی که بگوییم ابتدا نظریه‌ای به صورت کامل تبیین شده و به صورت فرضیه مطرح شده و بعد به آزمون گذاشته شده، نیست....
پنجشنبه، 30 آذر 1396
تفاوت رویکرد خاص‌گرا و تبیین‌گرایی
رابطه میان خاص‌گرایی و تبیین‌گرایی در انسان‌شناسی همان رویکردی است که بین مفاهیم جامع‌نگری و ذره‌نگری وجود دارد. این موضوع در واقع یک دیالکتیک...
پنجشنبه، 30 آذر 1396
درک مشترک از یک کالبد
از دیدگاه انسان‌شناسی شهری و معماری، بحث اساسی در باره یادمان‌ها یا مکان‌های حافظه (نورا، 1992- 1984)، نقشی است که این فضاها در ایجاد و تقویت...
چهارشنبه، 29 آذر 1396
رابطه انسان‌شناسی زیستی و فرهنگی
انسان‌شناسی، پرسمان (پروبلماتیک) انسان را به شیوه‌ای کاملاً متفاوت با دیگر علوم اجتماعی مطرح می‌کند و به نوعی خود را در موقعیتی در آن واحد برجسته...
چهارشنبه، 29 آذر 1396