برنامه درسی تعلیم و تربیت
اجزائی از برنامه درسی همچون موضوعات درسی، آموزش، یادگیری و ارزشیابی، هر یک بر بنیآن‌ها‌‌یی فلسفی استوارند
سه‌شنبه، 23 ارديبهشت 1399
منظومه مفاهیم جمهوری و منظومه مفاهیم دینی
برخی از محققان اظهار کرده‌اند که تعارض‌های انگاشته شده میان جامعه مدنی و دین، بیشتر جنبه تاریخی دارد و می توان انتظار داشت که ترکیب‌های نوینی...
يکشنبه، 10 فروردين 1399
گرایش به فن آوری اطلاعات در آموزش و پرورش
تحولات فن آوری اطلاعاتی در جامعه، تا حدی به آموزش و پرورش، تعمیم خواهد یافت و در عین حال که توجه عمدی و آگاهانه به بهره گیری از این فن آوری در...
يکشنبه، 10 فروردين 1399
عدالت، از ارزش‌های شناختی تعلیم وتربیت
عدالت، به طور کلی مورد نظر است و اختصاصی به عدالت در تعلیم و تربیت ندارد. جنبه اختصاصی آن به تعلیم و تربیت در قسمت اصول و در اصل مربوط به این...
يکشنبه، 10 فروردين 1399
سطوح مختلف تناظر علم با نیازهای آدمی
در دیدگاه اسلام، نیازهای متعالی نسبت به نیازهای حیاتی اولویت رتبی دارند، درحالی که نیازهای حیاتی نسبت به نیازهای متعالی اولویت زمانی دارند.
يکشنبه، 10 فروردين 1399
ثبات و تغییر در ارزش‌های تعلیم و تربیت
از ارزش‌های مطلق که بگذریم، در حیطه ارزش‌هایی غیرمطلق، دو نوع ارزش متفاوت در نظام ارزشی اسلام و متون اسلامی مطرح شده است: ارزش‌هایی مشروط و ارزش‌های...
يکشنبه، 10 فروردين 1399
تعلیم و تربیت در قوانین اساسی کشورها
به فرض هم که بخواهیم برخورد امریکاییان را نسبت به انقلاب امریکا و قانون اساسی آن کشور برخوردی «دینی» بدانیم، باید واژه «دین» را به مفهوم رومی...
يکشنبه، 10 فروردين 1399
ویژگی‌های علم و معلوم
در علم نه تنها واقعیت مستقلی برای معلوم در نظر گرفته شده بلکه امکان دریافت یا کشف آن واقعیت مستقل نیز لحاظ گردیده است.
شنبه، 9 فروردين 1399
نقش طبیعت در تعلیم و تربیت
گذشته از جنبه ابزاری طبیعت، نکته مهم این است که طبیعت محدود به جنبه ابزاری نیست بلکه جنبه‌ای نمادین نیز دارد.
شنبه، 9 فروردين 1399
نقش رأفت و احسان در جامعه و ارزش زیباشناختی
نباید پنداشت که رأفت و احسان، ارزشی محدود به خود مسلمانان است و تنها در میان آنان جریان می یابد. هم عدل و هم احسان، دو ارزش اجتماعی عام است که...
شنبه، 9 فروردين 1399
نسبی بودن ارزش‌های تعلیم و تربیت
مطلق یا نسبی بودن ارزش‌ها که با ثبات یا تغییرپذیری ارزش‌ها نیز در ارتباط است. مطلق بودن ارزش‌ها، ثبات کامل آنها را در موقعیت‌های مختلف در پی...
شنبه، 9 فروردين 1399
اصول ارزش شناختی تعلیم و تربیت (قسمت اول)
نمی‌توان تنها به عرضه وظایف و تکالیف اخلاقی و ارزشی، هرچند توسط افراد به عمل درآید، اکتفا نمود.
شنبه، 9 فروردين 1399
اصول ارزش شناختی تعلیم و تربیت (قسمت دوم)
برقراری عدالت تربیتی، اصلی است ناظر به عدالت اجتماعی و چون قاعده ای تجویزی بیانگر آن است که فعالیت های رایج در قلمرو تعلیم و تربیت، باید به صورت...
شنبه، 9 فروردين 1399
آزادی از ارزش‌های شناختی تعلیم وتربیت (قسمت اول)
حکمت را در هر جا که باشد فراگیر که گاه در سینه منافق باشد و در آنجا آرام نگیرد تا بیرون آید و با همانندان خود در سینه مؤمن جای گیرد
شنبه، 9 فروردين 1399
آزادی از ارزش‌های شناختی تعلیم وتربیت (قسمت دوم)
آزادی به این معنا، نه تنها بر مفروضات معین فلسفی و فکری استوار است بلکه خود نیز از آن چندان بارور است که نمی توان آن را چون شیوه یا روشی خنثی...
شنبه، 9 فروردين 1399
یافته‌های تجربی مؤثر بر آموزش و پرورش
در آموزش و پرورش ما به دلیل آنکه فلسفه معینی، دست کم به صورت صریح مطرح نبوده، موضع گیری فلسفی خاصی نسبت به پژرهش‌های جاری در پژوهشکده‌های وزارت...
جمعه، 8 فروردين 1399
نظام جدید آموزش متوسطه و مهارت گرایی (قسمت اول)
در این جا بررسی نظام جدید را به طور عمده، با نظر به تربیت حرفه‌ای مورد توجه قرار خواهیم داد.
جمعه، 8 فروردين 1399
نظام جدید آموزش متوسطه و مهارت گرایی (قسمت دوم)
در بیان هدف شاخه کاردانش، حتى عبارات مبهم «اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی» نیز از قلم افتاده و مهارت گرایی به صورت آشکارتری مورد توجه قرار گرفته...
جمعه، 8 فروردين 1399
گرایش به اصلاحات در آموزش و پرورش (قسمت اول)
در این جا به اختصار و با نظر به یافته‌های تحقیق حاضر در فلسفه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، به بررسی برخی از جنبه‌های طرح «اصلاحات» خواهیم...
جمعه، 8 فروردين 1399
گرایش به اصلاحات در آموزش و پرورش (قسمت دوم)
معلم محوری و دانش آموز محوری، هر دو به یک اندازه قابل انتقاد خواهند بود و نباید با گریختن از یکی، به ورطه دیگری افتاد.
جمعه، 8 فروردين 1399