اسقف شهر هیپو
مارکوس اورلینوس اگوستین، معروف به اگوستین قدیس که بعدها به سنت آگوستین (1) شهرت یافت، نخستین متفکر بزرگ مسیحی بود که در سال 354 میلادی در تاگاست...
يکشنبه، 1 دی 1392
نخستین معمار آرمانشهر
افلاطون از نخستین و بزرگترین فیلسوفانی است که تاریخ فلسفه مرهون اوست. در سال 427 قبل از میلاد در آتن در خانواده ای توانگر و سرشناس زاده شد و...
يکشنبه، 1 دی 1392
زبان بازان قرن پنجم
سقراط معمولاً در درسنامه ها نماینده ی آغاز دورانی جدید در فلسفه است، و به همین دلیل هم پیش سقراطیان را « پیش سقراطی» می نامیم. اما در بیش تر...
سه‌شنبه، 26 آذر 1392
فیثاغورس و اسرار دیگر
فلسفه ی برای ما گستره ی وسیعی از پرسش های نظری به بار آورده است که نوعاً از آن چه می توانیم با پژوهش های تجربی پاسخ دهیم فراتر می روند. در حالی...
سه‌شنبه، 26 آذر 1392
واقعیت و نمود
زنون استاد ترسیم تصاویر چشم گیری بود که ما را به اندیشدن دوباره یا چند باره درباره ی ماهیت واقعیت وا می داردند و از این نظر به سختی می توان از...
سه‌شنبه، 26 آذر 1392
هراکلیتوس
هراکلیتوسِ این شعر، فیلسوف ما نیست؛ هراکلیتوسی دیگر است که دوستش، کالیماخوس شاعر ( قرن سوم پیش از میلاد) ، این شعر را بر سنگ قبر او نوشت و ویلیام...
سه‌شنبه، 26 آذر 1392
معمای اصل نخستین
« روزی روزگاری مردی بود به اسم طالس. نیمچه دانشمندی که مردم زمانه ی خودش را حسابی تحت تأثیر قرار داده بود، چون فکرهای جدیدش را درزندگی واقعی...
سه‌شنبه، 26 آذر 1392
لاک پشت زنون
پارمنیدس شعری را که در فصل قبل بررسی کردیم با توصیفی جاندار از سفر افسانه ای مردی جوان، سوار بر ارابه، برای ملاقات با الاهه ای فراسوی دروازه...
سه‌شنبه، 26 آذر 1392
جهان های فراموش شده ( 2)
دوباره خواهم گفت: پس می بالد تا که یک جای چند را بگیرد: و باز می پراکند تا چندین شود به جای یکی. دوگانه است زایش فانیان و دوگانه است مرگشان.
سه‌شنبه، 26 آذر 1392
جهان های فراموش شده (1)
استراسبورگ، سال 1992: آلن مارتین غرق کار با تکه پاره های پاپیروسی باستانی است که روی آن چیزهایی به یونانی نوشته شده است. او پس از ماه ها ور رفتن...
سه‌شنبه، 26 آذر 1392
«قدیم ترین سیستم - برنامه ی ایدئالیسم آلمانی» (1796)
فلسفه ی اخلاق. کل متافیزیک در آینده تحت اخلاقیات قرار خواهد گرفت - اخلاقیاتی که کانت با آن دو اصل موضوع عملی اش تنها نمونه ای از آن به دست داد...
چهارشنبه، 20 آذر 1392
علم زدگی در برابر وهم زدگی
همان طور که در فصل چهارم گفتم، این واقعیت که بخش عمده ی فلسفه در سنت قاره ای واکنشی بوده است به احساس بحران در جهان مدرن، و کوشش برای ایجاد یک...
چهارشنبه، 20 آذر 1392
جرئت دانستن
خوشایند است آینده ای را به تصور در آوریم که این «شکاف تحلیلی - قاره ای» که ملال آور شده است چنان دیده شود که گویی یک گسست موقتی نامیمون در رشته...
چهارشنبه، 20 آذر 1392
تأمل در نمونه ای از سوء تفاهم
بهترین راه فهمیدن سوء تفاهم میان دو سنت فلسفی مخالف، فهم آن بر اساس الگوی «دو فرهنگ» است. طبق این الگو، فلسفه ی تحلیلی و فلسفه ی قاره ای را می...
چهارشنبه، 20 آذر 1392
چگونه به نیهیلیسم پاسخ دهیم؟
کانت مسئله ای را برای میراث داران ایدئالیست، رمانتیک، و حتی مارکسیست اش در سنت قاره ای به ارث گذاشت، مسئله ای که خود کانت در نقد قوه ی حکم با...
چهارشنبه، 20 آذر 1392
آیا فلسفه می تواند جهان را تغییر دهد؟
ریچارد رورتی یکی از معدود فیلسوفان انگلیسی زبان است که شجاعانه و بی آن که گرفتار تناقض شود، کوشیده است خط فارق میان فلسفه ی تحلیلی و فلسفه ی...
چهارشنبه، 20 آذر 1392
دو فرهنگ در فلسفه
آدم لازم نیست نابغه باشد تا بفهمد تمیز گذاشتن میان فلسفه تحلیلی و فلسفه ی قاره ای با مشکلات بسیار جدی رو به روست. فلسفه ی قاره ای سلسله بسیار...
چهارشنبه، 20 آذر 1392
سرچشمه های فلسفه ی قاره ای
فکر نوشتن تاریخ فلسفه ای به صورت سیستماتیک و استدلال در سنت قاره ای از زمان هگل و نوشتن پدیدار شناسی روح در 1807 شیوه ای رایج بوده است. همین...
چهارشنبه، 20 آذر 1392
شکاف میان شناخت و حکمت
فلسفه عشق به حکمت است. اگر فکر می کنید عاشق حکمت هستید. پس قاعدتاً موضوعی که باید مطالعه اش کنید، فلسفه است. اما آن حکمتی که فلسفه می آموزد چیست؟...
چهارشنبه، 20 آذر 1392
بررسی مسألة شهود در آثار افلاطون
از گذشته همواره در کنار علم حصولی نوع دیگری از معرفت که از آن به علم حضوری یا شهودی تعبیر می­شود مطرح بوده است. در میان فلاسفه گروهی معتقدند...
دوشنبه، 11 آذر 1392