فیلسوفان حوزه ملااسماعیل خواجوی
از جهات مختلفی می توانیم حکیم خواجویی را با میرداماد مقایسه کنیم. همچنان که از حوزه ی درس میرداماد، صدرالمتألهین و ملامحسن فیض برخاستند که متعلق...
جمعه، 16 خرداد 1393
فیلسوفان مکتب ملامحمدصادق اردستانی
شاگردان ملامحمدصادق اردستانی کسانی هستند که فلسفه را از یک دوره ی بحرانی گذر دادند. ملامحمد صادق در سال شروع محاصره اصفهان درگذشت و فاضل هندی...
جمعه، 16 خرداد 1393
فیلسوفان طبقه ی دوم مکتب اصفهان
در مورد اغلب شاگردان میرداماد می توان عنوان فیلسوفان پیرو مکتب میرداماد را بکار گرفت در حالی که در مورد شاگردان دو شریک وی در تأسیس مکتب اصفهان...
جمعه، 16 خرداد 1393
فیلسوفان مکتب ملارجبعلی تبریزی
برخی از شاگردان ملارجبعلی تبریزی را می توانیم تحت عنوان فیلسوفان مکتب وی نام ببریم مثل میرقوام طهرانی و محمدرفیع پیرزاده و شاگردان ایشان که تا...
جمعه، 16 خرداد 1393
سه فیلسوف مؤسس مکتب اصفهان
اصفهان در زمان ورود میرداماد یعنی سنه 1006 دارای حوزه معقول بوده لکین تردیدی نیست که این شهر پس از ابن مسکویه و ابن سینا، فیلسوفانی نظیر میرداماد،...
جمعه، 16 خرداد 1393
پیشینه ی حوزه فلسفی اصفهان
پیشینه حوزه فلسفی اصفهان، به ابتدای قرن پنجم - یعنی زمان ابن مسکویه و شیخ الرئیس- می رسد. بنا به نوشته، معلم حبیب آبادی، حدود هفتاد درصد آثار...
جمعه، 16 خرداد 1393
ابن رشد نزد شرق شناسان لاتینی
ترجمه های فلسفی که در سده های دوازدهم و سیزدهم در تولدو (طلیطله) و دره ی ابرو انجام می شد غرب را با برخی از آثار ارستو و برخی متفکران مستقل عرب...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد در جهان یهودی
عربی، زبان فرهنگ برای مسلمانان آشنا با پدیده ی دو زبانی - عربی معیار / زبان محاوره (عربی با لهجه محلی، بربر، یا رومی) - خود را به همین وجه بر...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
سنگپایه های فلسفه ابن رشد
در کار ابن رشد یک دوره ی آمادگی علمی و یک دوره ی دیگر را می توان تمیز داد که در آن اندیشه ی دینی خویش را تدوین کرد. بین این دوره و کار دنبال...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد در جهان عربی
در تاریخ جهان اسلامی، ابن رشد چهره ای ناسازه نما است. او بود که شخصاً در بیرون آوردن فلسفه از کنج طردگاهی که بدان محصور شده بود کامیاب شد. اما...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد همچون یک متکلم
در میان آثار ابن رشد کشف عن مناهج الادله به روشنی مورخ 80-575/1179 است یعنی دومین دوره ای که قاضی اشبیلیه - از آن پس پایتخت اندلس - بود. مطلعان...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
تفسیر فلسفی ابن رشد از کیش موحدان
بر رغم آن که سرشتِ اندیشه ی ابن تومرت در بنیاد فلسفی بود، تفسیر کیش موحدان بر مبانی فسلفی گامی نبود که خودکارانه برداشته شود. پیشتر شکست ابن...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
میراث کیش موحدان
برخلاف دوره های امارت و خلافت در اندلس (که تا پایان سده ی چهارم / دهم پایید)، دو دهه و نیم بعد بر رغم میان پرده هایی از ثبات چشمگیر، برای اسپانیای...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد همچون یک فقیه
تمایل ابن رشد به همراه کردن اندیشه و محیط خویش در یک کل واحد، نمی توان حتا در یک بررسی فلسفی، فعالیت او به عنوان فقیه را نادیده گرفت، یعنی کسی...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد و دستور زبان
می توانیم در آثار دوره ی آغازین ابن رشد نشانه هایی تکمیلی بیابیم که نه فقط نگرش علمی و فلسفی او بلکه نیز دیدگاه فرهنگیش را آشکار می سازند. از...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد به عنوان یک پزشک
ابن باجه در نامه ای به دوست یهودی مسلمان شده اش یوسف بن حسدای که در مصر مقیم شده و نویسنده ی اثری درباره ی منطق بود، گزارشی از تکامل فکری خود...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
روش شناسی ابن رشد
م. کروز هرناندز یادآور شده است که در میان شرحهای کوتاه ابن رشد اثری مربوط به حکمت عملی دیده نمی شود. این را نمی توان به سادگی براساس زمان نگاری...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
سال نگاشت آغاز فعالیت فکری ابن رشد
می دانیم مراحل زیر بخشی از نخستین دوره ی فعالیت ابن رشد را تشکیل داده اند و می توانیم آن را با درجه ی بالایی از احتمال بازسازی کنیم.
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ستاره شناسی ابن رشد
با این که رصدهای نجومی ابن رشد نخستین نکته ی مهم در زمان نگاری ما هستند به آنها نباید اهمیت بیش از اندازه داد.
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
حکمت اشراقی ابن طفیل
از پرورش و فرهیزش ابن طفیل تقریباً هیچ نمی دانیم. او در وادی آش در نخستین سالهای سده ی ششم / دوازدهم زاده شد و گویا در آغاز در غرناطه می زیسته...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393