نظام ایده های استعلایی
به نظر کانت، دیالکتیک استعلایی باید- البته کاملاً به نحو پیشین- هم به منشأ آن گونه شناخت هایی که از عقل محض ناشی می شود بپردازیم و هم به منشأ...
شنبه، 10 مرداد 1394
ارتباط علم با فلسفه
مقصود از «علم»، در این جا، علم تجربی است که عبارت است از مجموعه ی قضایای تجربی که به بحث درباره ی موضوع خاصی اختصاص دارد و احوال و ویژگی های...
شنبه، 10 مرداد 1394
روش تحلیلی (بازگشتی) و تألیفی (پیش رفتی) از نظر کانت
این روش بدین معناست که شخص ابتدائاً نتیجه ای را که مطلوب اوست مسلّم می انگارد و از آن جا به سوی شرایطی که آن نتیجه منحصراً با احراز آن شرایط...
شنبه، 10 مرداد 1394
معنای «ایده» و کاربرد آن در فلسفه ی کانت
کانت همان گونه که مفاهیم بنیادینِ فاهمه را «مقولات» می نامد، مفاهیم اساسیِ عقل را «ایده» (تصور، صورت) (11) نام می نهد.
شنبه، 10 مرداد 1394
دو عمل کرد صعودی و نزولیِ عقل در جریان استنتاج از نظر کانت
عقل در عرصه ی استنتاج دو عمل کرد دارد: صعودی و نزولی. در عمل کرد نزولی، عقل از مقدمات نتایجی را به دست می آورد، ولی در عمل کرد صعودی، قضیه ی...
شنبه، 10 مرداد 1394
قوه ی عقل و کاربردهای آن در فلسفه ی کانت (2)
آیا عقل منبع و سرچشمه ی مستقلی برای مفاهیم و احکامی است که فقط از عقل ناشی شوند و عقل به وسیله ی آن ها با اشیا (ابژه) ارتباط یابد، یا این که...
پنجشنبه، 8 مرداد 1394
دیالکتیک استعلایی در اندیشه ی کانت
کانت بخش دوم منطق استعلایی را «دیالکتیک استعلایی» نامیده است. در این جا، نخست به توضیح «دیالکتیک» می پردازیم؛ سپس، اصطلاح «استعلایی» را توضیح...
پنجشنبه، 8 مرداد 1394
قوه ی عقل و کاربردهای آن در فلسفه ی کانت (1)
به اعتقاد کانت، تمام شناخت ما از حس آغاز می شود و از حس به فاهمه می رسد و در نهایت، به «عقل» ختم می شود. ماورای عقل، قوه ی بالاتری در ما یافت...
پنجشنبه، 8 مرداد 1394
امور متعلق مابعدالطبیعه و ممکن نبودنِ شناخت مابعدالطبیعی
از نظر کانت، متعلق مابعدلاطبیعه صور معقول (ایده ها) و ذوات معقول (نومن) است، ولی این ها نمی توانند متعلقِ «شناخت» ما قرار گیرند، زیرا با این...
پنجشنبه، 8 مرداد 1394
اثبات مابعدالطبیعه از دیدگاه حکمای اسلامی
از دیدگاه کانت، قضایای مابعدالطبیعه قضایایی جدلی الطرفین است و هیچ توافق و اجتماعی بین فلاسفه در مورد آن ها وجود ندارد؛ لذا علمی به نام مابعدالطبیعه...
پنجشنبه، 8 مرداد 1394
فیزیک محض و قوانین کلی و جزئی از نظر کانت
به نظر کانت، فیزیک محض شامل قوانین عام است که فاهمه به نحو عام بر طبیعت به نحو عام بار می کند؛ مانند قانون «جوهر باقی است» و «هر حادثی علتی دارد»...
پنجشنبه، 8 مرداد 1394
ممکن نبودنِ قضایایِ تألیفیِ پیشین در مابعدالطبیعه
در این جا به این موضوع می پردازیم که چرا از نظر کانت مابعدالطبیعه نمی تواند قضایایِ تألیفیِ پیشین معتبر داشته باشد؛ یعنی چرا شرایط «علم» بودن...
پنجشنبه، 8 مرداد 1394
امکان قضایایِ تألیفیِ پیشین در فیزیک (طبیعیات)
یکی از پرسش های مهم کانت این بود که «قضایایِ تألیفیِ پیشین در فیزیک چگونه ممکن است.» کانت معتقد است که دو نوع فیزیک وجود دارد: فیزیک تجربی و...
پنجشنبه، 8 مرداد 1394
شناخت محصول ذهن و خارج (فاهمه و شهود) است
از نظر کانت، معرفت محصول مشترک ذهن و عالَم خارج است. در معرفت، هر آن چه کلی و ضروری و ثابت است صورت معرفت است و ناشی از ذهن و فاهمه و هر آن چه...
پنجشنبه، 8 مرداد 1394
امکان قضایایِ تألیفیِ پیشین در ریاضیات
به نظر کانت، احکام ریاضی مبتنی بر زمان و مکان اند. خود زمان و مکان از طریق احساس و تجربه برای انسان حاصل نمی شود، بلکه اساسِ هر گونه احساس و...
پنجشنبه، 8 مرداد 1394
تعریف علم و امکان قضایایِ تألیفی پیشین
کانت معتقد است که مابعدالطبیعه به عنوان یک «علم» ممکن نیست. اینک باید دید که «علم» چیست و برای این که به مجموعه ای از قضایا علم اطلاق شود، چه...
چهارشنبه، 7 مرداد 1394
تعریف و انواع مابعدالطبیعه از نگاه کانت
درباره تعریف مابعدالطبیعه باید گفت که از مجموع سخنان کانت بر می آید که او مابعدالطبیعه را به سه قسم تقسیم می کند:
چهارشنبه، 7 مرداد 1394
نقد هگل بر نظریه های حق لیبرال
هگل حقوق انسان بر زندگی، آزادی و مالکیت؛ حق او بر دفاع از خود؛ و حق او بر اِعمال فراگیر آزادی دلخواهانه یا خودمختاری آزادش را در نخستین بخش فلسفه...
شنبه، 9 خرداد 1394
نگاه انتقادی هگل به لیبرالیسم (1)
پیشرفتی جدید و شاید شگفت انگیز در حوزه ی نظریه ی سیاسی، احیای لیبرالیسم نوکانتی، به همراه آموزه های دولت بی طرف و منافع و احترام برابر، بوده...
شنبه، 9 خرداد 1394
نگاه انتقادی هگل به لیبرالیسم (2)
نقد هگل بر فلسفه‌ی حقوق طبیعی مدرن تنها روش شناختی نیست بلکه نقدی ماهوی است. او این فلسفه را ذاتاً انقلابی و در قبال تندروی‌های انقلاب فرانسه...
شنبه، 9 خرداد 1394