پاسخ ‌های فیلسوف طوس(6)
دلیل اول: اگر در امتزاج و ترکیب فسادی رخ دهد چون در امتزاج و ترکیب کَوْن هم رخ می‌دهد درین صورت مسأله از باب امتزاج و ترکیب خارج می‌شود و به...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
پاسخ ‌های فیلسوف طوس(5)
حکیمان در اثبات امتناع جدایی و انفکاک هیولی از صورت گفته‌اند: اگر این انفکاک صورت پذیرد آیا این انفکاک یا با وضع است ( مراد وضع نسبت اجزاء یک...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
پاسخ ‌های فیلسوف طوس(4)
پرسشگر می‌پرسد: شهرت برین است که جوهر جنس برای جواهر است ولی برین شهرت اعتراض شده است: اگر جوهر جنس برای انواع جواهر باشد لازم می‌آید انواع جوهر...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
پاسخ ‌های فیلسوف طوس(3)
وجه اول: این قضیه صادقه را داریم: «همواره اگر چون واجب‌الوجود موجود است معلول اول نیز موجود است» از صدق این قضیه عکس نقیض آن که عبارت است از:...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
پاسخ ‌های فیلسوف طوس(2)
پرسشگر می‌پرسد: وقتی که در منطق سؤال از کثیرین مختلف الحقائق می‌شود ( سؤال از جنس) مثل سؤال از «اسب» و «انسان» که این دو چیستند ( یعنی ماهما)...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
پاسخ ‌های فیلسوف طوس(1)
خواجه نصیر از آن دانشمندانی است که مکاتبات زیادی با فضلای هم‌عصر خویش داشته است. گاهی خود وی دربارة موضوعات فلسفی و کلامی با اساتید وقت‌نامه...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
کرامت انسان در فلسفه فارابی
توجه به انسان از آغاز شکل گیری فلسفه اسلامی مورد تأکید بوده است. تا آن جا که می توان گفت این مشرب ویژه فلسفی ذیل توجهی ویژه به انسان آغاز می...
دوشنبه، 8 آبان 1391
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ(4)
ابن‌سینا در کتاب اشارات در ابطال تناسخ مطلق به دلیلی اشاره کرده که شاید بتوان آن را در استیفای فرض‌ها و تالی فاسدها، جامع‌ترین دلیل بر نقد تناسخ...
دوشنبه، 1 آبان 1391
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ(3)
این استدلال در بیان ابن سینا آمده است و با دلیل پیشین تفاوت چندانی ندارد؛ زیرا در هر دو بر اجتماع دو نفس در یک بدن تأکید می‌شود؛ ولی در بطلان...
دوشنبه، 1 آبان 1391
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ(2)
با وجود گستره اعتقاد به تناسخ در میان فلاسفه یونان باستان، مشرق زمین و دیگر نقاط جهان، این اندیشه حتی در میان فیلسوفان یونانی نیز مورد تردید...
دوشنبه، 1 آبان 1391
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ(1)
بحث تناسخ یکی از مباحث قدیمی فلسفی علم‌النفس است؛ موضوعی که در طول تاریخ، فکر بشر را به خود معطوف داشته است؛ به گونه‌ای که اعتقاد به تناسخ در...
دوشنبه، 1 آبان 1391
ابن رشد و مکتب او
با نام ابن رشد، بی شک شخصیتی نیرومند و فیلسوفی مسلم به یاد می آید که در اروپا همه، کم و بینش آوازه ی او را شنیده اند. بدبختانه چشم انداز مغرب...
دوشنبه، 10 مهر 1391
ابن طفیل اندلسی
او نیز مانند همکارانش در همه ی علوم و معارف زمان از قبیل پزشکی و ریاضی و هیئت و فلسفه و شعر از دانشمندان بنام گردید و نزد فرماندار غرناطه سمت...
دوشنبه، 10 مهر 1391
ابن السید بطلیوسی
این فیلسوف که معاصر ابن باجه بوده است، پس از آنکه سالهای دراز بعلت اشتباه تذکره نویسان، زبانشناس و نحوی شناخته شده بود بوسیله ی آسین پالاثیوس...
دوشنبه، 10 مهر 1391
اسلام در کوردوبا: ابن حزم
در قرن پنجم و ششم هجری ( دهم و یازدهم میلادی)، در قلمرو اسلامی اندلس، کوردوبا نیز یکی از جالبترین شخصیتها برخاست با قریحه ای متنوع، که نظرگاههای...
دوشنبه، 10 مهر 1391
ابن باجه اندلسی
با یادآوری نام ابوبکر محمد بن یحیی بن صائغ بن باجه ( Aven Baddja، یا طبق تلفظ مدرسیان لاتینی Avempace) دست کم، لحظه ای کوتاه به شمال شبه جزیره...
دوشنبه، 10 مهر 1391
ابن مسره و مکتب المریه
اندلس، نقطه ی انتهایی منطقه نفوذ اسلام در باختر است. «محیط» فرهنگی این دیار با محیط فرهنگی خاورزمین منجمله ایران تفاوت دارد؛ باید این محیط را...
دوشنبه، 10 مهر 1391
آیا ابوالبرکات بغدادی یک انقلابی بود؟
هبة الله علی بن ملکا ابوالبرکات بغدادی، شخصیتی اصیل و جالب بود که در این جهان بسیار زیست ( 80 یا 90 سال)، و اندکی پس از 560 هجری/1164 میلادی...
دوشنبه، 10 مهر 1391
جاویدان خرد: ابن مسکویه
احمد بن محمدبن یعقوب مسکویه، معاصر بیرونی و ابن سینا در شهر ری تولد یافت و در اصفهان در گذشت (421 هجری/1030 میلادی). چنین پیداست
دوشنبه، 10 مهر 1391
شیخ الرئیس فیلسوفان
ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا در افشنه واقع در حوالی بخارا در حدود ماه صفر 370 هجری مطابق اوت 980 میلادی بدنیا آمد ( وقتی بعضی از آثار او در...
دوشنبه، 10 مهر 1391